Pouze dva pedály – brzdu a plyn – mají vozy s automatickou převodovkou. Ne všechny autoškoly  však tuto službu nabízejí.

Pouze dva pedály – brzdu a plyn – mají vozy s automatickou převodovkou. Ne všechny autoškoly však tuto službu nabízejí. | foto: Lancia

Bojíte se autoškoly? Udělejte řidičák na vozy bez řazení

  • 58
Výuka ve voze s automatickou převodovkou je sice jednodušší, ale dražší. Řidičský průkaz pak platí jen pro auta s automatikou.

Pražská zastupitelka Jana Blažíčková dělá autoškolu už potřetí. Tentokrát věří, že to vyjde, protože jezdí ve voze s automatickou převodovkou. "Řízení takového vozu je pro mě mnohem snazší," napsala Blažíčková MF DNES.

Člověk, který zdárně ukončil autoškolu ve voze s automatickou převodovkou, má svou "specializaci“ zaznamenanou v řidičském průkazu. Symbolizuje ji tam kódová číslice 78.

"Kdyby policie takového řidiče chytila v autě s normálním řazením, nejspíš by se to posuzovalo jako řízení s nesprávným typem řidičského průkazu,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Za takový přestupek hrozí zákaz řízení.

Výuku řízení automobilu s automatickou převodovkou však nevyužívají jen lidé, kteří si na jízdu s běžnou řadicí pákou netroufají. "Zájem mívají i cizinci a tělesně postižení lidé,“ říká Ondřej Horázný, majitel jedné ze dvou pražských autoškol, které tuto službu nabízejí.

Jenže absolvent školy řízení v autě s automatickým řazením smí řídit jen takto konstruovaný vůz. V České republice je to možné od roku 2001.

"Auto, v němž podobnou jízdu vyučujeme, není příliš vytížené, ale ta služba je pro nás otázkou prestiže,“ dodává Horázný, který je šéfem Asociace autoškol. Na výuku jízdy s automatickým řazením se mu přihlásí necelých dvacet žáků do roka.

Také konkurenční pražská autoškola Křišťan mívá zhruba dvacet žáků na automatu do roka. Zájemci sice mají jednodušší řízení, ale dražší výuku. Vůz přece jen není tolik vytížený, a tak je jeho údržba náročnější. Ivo Křišťan však podotýká, že automat není vhodný jen pro méně dovedné řidiče.

"Ideálně se hodí třeba do hustého pražského provozu, protože řidič má více času se dívat, co se děje kolem na silnici,“ míní Křišťan.

Začalo to v Americe
Výukový vůz s automatickou převodovkou má u řidiče jen dva pedály: brzdový a plynový. Instruktor sedící na místě spolujezdce má k dispozici jen brzdu (v běžném autě bývá ještě spojka).

Kolik vozů s automatickým řazením brázdí české silnice? Žádná statistika neexistuje. "Odhaduji, že automatickým řazením je v Česku vybaveno asi deset procent aut, možná ještě méně,“ říká Jiří Kyncl ze Sdružení automobilového průmyslu.

Největší tradici mají auta s automatickým řazením ve Spojených státech, odkud se rozšířila do zbytku světa. Za příplatek si zákazník může pořídit podobnou převodovku třeba i u škodovek. V Evropě je to však výsada spíše luxusních vozů.