Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bojíte se předjíždět kamion? Nový vynález vám pruh vyměří

aktualizováno 
Až čtyřicet procent řidičů se bojí předjíždět kamion v zúženém pruhu, zjistila před nedávnem Dekra. Nový elektronický pomocník, který testuje mnichovská automobilka, umožní bezpečné předjetí.

BMW - asistent pro jízdu v úzkém pruhu | foto: BMW

Vývojáři BMW namontovali do velkého teréňáku X5 laserová a ultrazvuková čidla, která změří prostor v zúženém pruhu a pokyny promítanými na sklo radí řidiči. Elektronický asistent pomůže řidiči předjet, i když má na každé straně třeba jen dvacet centimetrů místa.

Řidiči se bojí v zúženích

Každý šestý má v takové situaci strach - čtěte VÍCE

Maximální šířka auta je dva a půl metru, chladírenské náklaďáky mohou být ještě o decimetr širší. Dva a půl metru je také mnohdy šířka zúženého pruhu. Není tedy divu, že slabší povahy a méně zkušení řidiči mají strach se vedle rozkymáceného kamionu nacpat.

V laboratořích BMW tedy vymysleli Narrow-passage Assistant, což je pomocník pro jízdu v úzkém pruhu. Ten pomůže také řidičům s horším odhadem. Mozek systému zjistí, zda se do úzkého prostoru vejdete či nehrozí-li poškrábání, nebo něco horšího.

Vpředu umístěný laser zabírá 160stupňový úhel a má dosah 100 metrů. Na bocích měří aktuální odstup od náklaďáku a svodidla ultrazvukový asistent parkování. V závislosti na rychlosti auta má dosah až pět metrů.

BMW - asistent pro jízdu v úzkém pruhu. Boční ultrazvukové senzory

Boční ultrazvukové senzory

BMW - asistent pro jízdu v úzkém pruhu. Laser sledující oblast před vozidlem

Laser sledující oblast před vozidlem

Čidla měří odstupy od překážek podél auta a prostor, do kterého vjíždí. Systém sleduje podélné značení na silnici, překážky i ostatní vozidla. Řidiči pak radí head-up displej, který promítá pokyny do zorného pole řidičových očí (jakoby před čelní sklo). Svislé proužky řidiči říkají, kolik místa má po stranách. Čím víc proužků, tím míň decimetrů (jeden: 0,5-1 metr, dva: 0,2-0,5 metru, tři: míň než 0,2 metru.) Když elektrické oči zjistí, že se do prostoru nevejdete, přidá se červená výstražná ikona.

Systém také spolupracuje se systémem upozorňujícím na nežádoucí opuštění jízdního pruhu. Když už se šofér odváží vjet mezi kamion a svodidla a začne se nebezpečně blížit k okrajům dráhy, upozorní ho volant vibrací na hrozící nebezpečí.

BMW - asistent pro jízdu v úzkém pruhu


Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.