Diskuze
Nevěří Bosch elektromobilům? Zrušil investici do výroby baterií
Děkujeme za pochopení.
M40a92r88c97e71l 31P77a44v20l59í20k
BOŠ elektrifikoval FIAT 500e, aj SMART ED. fiat je technicky druhé najlepšie elektroauto po tesle. má jednu jedinú vadu - nabíja iba striedavým prúdom, čo u amíkov stačí, pretože funguje na medzifázovom napätí, tuná ide o tri a pol hodiny. a ďalších najmenej 150 km.
P68e17t68r 49H73a80r54i65p48r10a94s13a31d 28H65a94j40i19č
Vono jim došlo, že by museli investovat do know-how, které nemají a že by je to moc stálo. Pokud dosud baterie do svých výrobků kupovali od externích dodavatelů a nemají zájem na tom, se v tomo segmentu etablovat jako další vývojář, tak to opravdu nemá cenu. Vývoj baterií jde rychle dopředu a dnes není jasné, jaká technologie bude ta úspěšná. Li-Ion mají dobře nakročeno (ale i tady je několik typů), ale jsou tady solid-state baterie, grafénové baterie, které jsou na pomezí kapacitorů a akumulátorů a mnoho dalších celkem pokročilých a zajímavých typů. Zvolit jednu technologii, investovat do toho a pak zjistit, že v době náběhu výroby je technologie zastaralá je opravdu velké riziko. Baterie by měli dělat ti, kteří mají svoje vlastní vývojová pracoviště a dokáží operativně změnit výrobu.
L36u47d66v67í13k 76G54a29j91d25o46š26í77k
Ale oni know-how koupili i s firmou, která se vývojem dots úspěšně zabývá. Pak firmu zase prodali.
Jinak vývoj baterií jde "dost rychle dopředu" asi tak, že za posledních 10 let nikdo s ničím převratným nepřišel. Jen se zlevnila Li-Ion a Li-Pol technologie a kapacita článků vzrosta asi o 10 %. Spousta firem se i nadále dobře živý výrobou a prodejem olověných článků se 70 let starou konstrukcí. Všechny ostatní technologie které zmiňujete zatím skončily ve fázi laboratorních pokusů bez šance na komerční výrobu a využití v střednědobém horizontu - cca 20 let.
J29o53s93e27f 33Š93o64l35t96e67s
Já elektromobil vlastním a můžu potvrdit, že je to zcela jistě budoucnost. Už s mým malobaterkáčem pokryji naprostou většinu jízd, najezdím ročně s elektromobilem asi 20000 km. K tomu mám druhé auto, s-max, ten udělá ročně 5000 km na dlouhých cestách. Pohodlí jízdy a snadnosti ovládání se nemůže nic vyrovnat. Neříkám, že to přijde hned a naráz, ale do 50 let tu budou při prodeji elektromobily převažovat. Zvláště, až se začnou vyrábět auta s 50 kWh baterkou za cenu kolem půl milionu. To pak nebude co řešit.
M29i45r89o66s78l16a36v 46M34o82c
zivotnost dnesních baterií asi tak deset let, recyklovatelná asi tak ze 65%, zbytek toxický a enormně zatěžující životní prostředí, nepočítám náklady na výrobu a likvidaci, které jsou vyšší než u klasických aut. Nehledě na to, že i kdyby česká síť vydržela masivní nabíjení, jak říkají někteří energetici, což i pro ně je velká neznámá, jelikož jsem také energetik a bohužel naše síť zažívá velké nápory na hranici své přenosové kapacity zvláště z Německa, musela by se změnit i skladba zdrojů el. energie a tedy dostavět Temelín a rozšířit Dukovany. Osobně vidím budoucnost spíše ve vodíkovém pohonu.
M52a11r14t90i93n 53K87a39r28á32s32e63k
Mozna jen drobna zajimavost - na kompleni elektrifikaci osobni dopravy v soucasnem rozsahu by bylo potreba vyrobit a dodat cca 12 TWh elektriny. Kdyz zohledninme nejaky optimisticky scenar nabehu elektromobilu a nerealisticky predpokladali ze 100% aut bude vyhledove na baterky, tak by k tomu zvysovani dochazelo cca v prubehu 50 let.
Kdyz se podivame do historie, tak takovy narust spotreby jsme cca meli za poslednich 20 let. Tzn uvaha nekterych ze je nerealne navysit spotrebu o 12 TWh za 50 let je nerealne, zatimco k tomu samemu doslo za poslednich 20 let je ponekud usmevna.
P83a77v34e47l 70S45o54b10o49t97k30a
Na nabíjení elektromobilů by stačila elektřina, kterou Česko exportuje.
G83e41o64r61g 23K18o20m79b52e57r17e10c
Proste jim docvaklo kdyz si to spocitali ze tohle je slepa ulice ktera ma svy hranice. Realos jak jim rikaji v Nemecku. Vidi dal nez pouze na okraj sveho talire.
P92a22v41e10l 20S47o67b49o24t96k80a
Boschi ujel vlak, proto to vzdávají.
P16e88t53r 67M64i10c79h81a71l
Už i Bosch vidí, že bublina praská. Autíčko na baterky je vhodné tak dětem na hraní, ale ne do normálního provozu.
M30a59r39t90i74n 30K17a52r78á16s75e76k
A proto se zameruje na soucastky do elektromobilu? Zajimave...
Z41d34e38n45e43k 62N81o58v15o85h60r58a72d68s50k55ý
A nebo zjistili že Musk a jeho gigafactory to dá... Než by stihli začít vyrábět tak by novou továrnu museli zase zavřít.
J78i71ř74í 45N55o22v91á81k
Elektromobily? Jedině s jaderným reaktorem v autě.
J69a28r72o46m41í71r 27K73r39á21l
To je nereálné. Ale ve větší lodi už by to problém nebyl (dokonce se to už zkoušelo).
M36i64r46o29s88l94a73v 43P98e79t28ř15i79k
Titulek je dost přehnaný když se hned v článku uvadí: "Místo baterií se Němci chtějí věnovat dalším součástkám pro elektrické vozy". Výrobci mají dnes jasno v tom že do auta příjde elektromotor.
Ten se v posledních ani ne dvaceti letech "potichu" zdokonalil tak že co do učinnosti nemá nikde konkurenci. To hlavně díky vývoji v oblasti výkonových polovodičů a materiálovém inženýrství.
Uskalí pro výrobce automobilů je jedině v tom že na BLDC motoru a jeho řídící elektronice téměř není co servisovat. Zatímco spalovací motory jsou rok od roku složitější a jejich provoz je s každým najetým kilometrem více a více nejistý.
Jako každý mám sice radost z ohromného kroutícího momentu svého TDI ale nemíním ho oplakávat a bránit s vidlema v rukou, když vím že elektromobil dosáhne lepších parametrů při nižší servisní režii, hluku, energetických ztrátách...
Jediné uskalí je v tom kde v autě vzít dostatek elektrické energie při zachování nízké váhy.
V Boshi ztřejmě došli k názoru že jim v tomto ohledu ujel vlak. Projektů na vývoj "revolučních" baterií pro eletromobily je na světě dost. Neměcký automobilový průmysl dost dlouho elektromobilitu ignoroval. Je logické že vsázejí na jistotu a věnují se vývoji toho co v automobilech bude určitě tj. elektromotory, jejich řízení, převody, elektrodynamické brždění motorem a pod.
Výrobcům baterií a jiných zdrojů elektrické energie držím palce a jenom doufám že ty hádky nebudou muset trvat dalších 10 let.
P61a72v16e41l 40S30o29b41o55t74k25a
Nelze.
Energetická škála je jasně daná: jaderná syntéza, štěpení, chemická syntéza, elektrochemické děje, voda, vítr, světlo.
Takže nikdy nebude energie v kilogramu akumulátoru srovnatelná s energií kilogramu uhlovodíku.
P44e26t43r 68N85o28v60e55k
To levné a funkční vodikove hyundai změní svět...
Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit
Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku
Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid
Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...
KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části
Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...
Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška
Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...
Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou
Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...