Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Nevěří Bosch elektromobilům? Zrušil investici do výroby baterií

Německý dodavatel autodílů chtěl investovat dvacet miliard eur a sliboval kompaktní 50kWh akumulátor. Teď svoje plány radikálně přehodnotil.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

BOŠ elektrifikoval FIAT 500e, aj SMART ED. fiat je technicky druhé najlepšie elektroauto po tesle. má jednu jedinú vadu - nabíja iba striedavým prúdom, čo u amíkov stačí, pretože funguje na medzifázovom napätí, tuná ide o tri a pol hodiny. a ďalších najmenej 150 km.

0 0
možnosti

Vono jim došlo, že by museli investovat do know-how, které nemají a že by je to moc stálo. Pokud dosud baterie do svých výrobků kupovali od externích dodavatelů a nemají zájem na tom, se v tomo segmentu etablovat jako další vývojář, tak to opravdu nemá cenu. Vývoj baterií jde rychle dopředu a dnes není jasné, jaká technologie bude ta úspěšná. Li-Ion mají dobře nakročeno (ale i tady je několik typů), ale jsou tady solid-state baterie, grafénové baterie, které jsou na pomezí kapacitorů a akumulátorů a mnoho dalších celkem pokročilých a zajímavých typů. Zvolit jednu technologii, investovat do toho a pak zjistit, že v době náběhu výroby je technologie zastaralá je opravdu velké riziko. Baterie by měli dělat ti, kteří mají svoje vlastní vývojová pracoviště a dokáží operativně změnit výrobu.

1 0
možnosti

Ale oni know-how koupili i s firmou, která se vývojem dots úspěšně zabývá. Pak firmu zase prodali.

Jinak vývoj baterií jde "dost rychle dopředu" asi tak, že za posledních 10 let nikdo s ničím převratným nepřišel. Jen se zlevnila Li-Ion a Li-Pol technologie a kapacita článků vzrosta asi o 10 %. Spousta firem se i nadále dobře živý výrobou a prodejem olověných článků se 70 let starou konstrukcí. Všechny ostatní technologie které zmiňujete zatím skončily ve fázi laboratorních pokusů bez šance na komerční výrobu a využití v střednědobém horizontu - cca 20 let.

1 1
možnosti

Já elektromobil vlastním a můžu potvrdit, že je to zcela jistě budoucnost. Už s mým malobaterkáčem pokryji naprostou většinu jízd, najezdím ročně s elektromobilem asi 20000 km. K tomu mám druhé auto, s-max, ten udělá ročně 5000 km na dlouhých cestách. Pohodlí jízdy a snadnosti ovládání se nemůže nic vyrovnat. Neříkám, že to přijde hned a naráz, ale do 50 let tu budou při prodeji elektromobily převažovat. Zvláště, až se začnou vyrábět auta s 50 kWh baterkou za cenu kolem půl milionu. To pak nebude co řešit.

3 0
možnosti

zivotnost dnesních baterií asi tak deset let, recyklovatelná asi tak ze 65%, zbytek toxický a enormně zatěžující životní prostředí, nepočítám náklady na výrobu a likvidaci, které jsou vyšší než u klasických aut. Nehledě na to, že i kdyby česká síť vydržela masivní nabíjení, jak říkají někteří energetici, což i pro ně je velká neznámá, jelikož jsem také energetik a bohužel naše síť zažívá velké nápory na hranici své přenosové kapacity zvláště z Německa, musela by se změnit i skladba zdrojů el. energie a tedy dostavět Temelín a rozšířit Dukovany. Osobně vidím budoucnost spíše ve vodíkovém pohonu.

1 3
možnosti

Mozna jen drobna zajimavost - na kompleni elektrifikaci osobni dopravy v soucasnem rozsahu by bylo potreba vyrobit a dodat cca 12 TWh elektriny. Kdyz zohledninme nejaky optimisticky scenar nabehu elektromobilu a nerealisticky predpokladali ze 100% aut bude vyhledove na baterky, tak by k tomu zvysovani dochazelo cca v prubehu 50 let.

Kdyz se podivame do historie, tak takovy narust spotreby jsme cca meli za poslednich 20 let. Tzn uvaha nekterych ze je nerealne navysit spotrebu o 12 TWh za 50 let je nerealne, zatimco k tomu samemu doslo za poslednich 20 let je ponekud usmevna.

2 0
možnosti

Na nabíjení elektromobilů by stačila elektřina, kterou Česko exportuje.

2 0
možnosti

Proste jim docvaklo kdyz si to spocitali ze tohle je slepa ulice ktera ma svy hranice. Realos jak jim rikaji v Nemecku. Vidi dal nez pouze na okraj sveho talire.

1 2
možnosti

Boschi ujel vlak, proto to vzdávají.

0 0
možnosti

Už i Bosch vidí, že bublina praská. Autíčko na baterky je vhodné tak dětem na hraní, ale ne do normálního provozu.

0 1
možnosti

A proto se zameruje na soucastky do elektromobilu? Zajimave...

0 0
možnosti

A nebo zjistili že Musk a jeho gigafactory to dá... Než by stihli začít vyrábět tak by novou továrnu museli zase zavřít.

0 5
možnosti

J71i51ř76í 24N32o53v25á98k

10. 3. 2018 17:45

Elektromobily? Jedině s jaderným reaktorem v autě.

3 5
možnosti

To je nereálné. Ale ve větší lodi už by to problém nebyl (dokonce se to už zkoušelo).

0 0
možnosti

Titulek je dost přehnaný když se hned v článku uvadí: "Místo baterií se Němci chtějí věnovat dalším součástkám pro elektrické vozy". Výrobci mají dnes jasno v tom že do auta příjde elektromotor.

Ten se v posledních ani ne dvaceti letech "potichu" zdokonalil tak že co do učinnosti nemá nikde konkurenci. To hlavně díky vývoji v oblasti výkonových polovodičů a materiálovém inženýrství.

Uskalí pro výrobce automobilů je jedině v tom že na BLDC motoru a jeho řídící elektronice téměř není co servisovat. Zatímco spalovací motory jsou rok od roku složitější a jejich provoz je s každým najetým kilometrem více a více nejistý.

Jako každý mám sice radost z ohromného kroutícího momentu svého TDI ale nemíním ho oplakávat a bránit s vidlema v rukou, když vím že elektromobil dosáhne lepších parametrů při nižší servisní režii, hluku, energetických ztrátách...

Jediné uskalí je v tom kde v autě vzít dostatek elektrické energie při zachování nízké váhy.

V Boshi ztřejmě došli k názoru že jim v tomto ohledu ujel vlak. Projektů na vývoj "revolučních" baterií pro eletromobily je na světě dost. Neměcký automobilový průmysl dost dlouho elektromobilitu ignoroval. Je logické že vsázejí na jistotu a věnují se vývoji toho co v automobilech bude určitě tj. elektromotory, jejich řízení, převody, elektrodynamické brždění motorem a pod.

Výrobcům baterií a jiných zdrojů elektrické energie držím palce a jenom doufám že ty hádky nebudou muset trvat dalších 10 let.:-/

7 2
možnosti

Nelze.

Energetická škála je jasně daná: jaderná syntéza, štěpení, chemická syntéza, elektrochemické děje, voda, vítr, světlo.

Takže nikdy nebude energie v kilogramu akumulátoru srovnatelná s energií kilogramu uhlovodíku.

2 2
možnosti

P44e11t42r 92N56o22v81e28k

10. 3. 2018 15:29

To levné a funkční vodikove hyundai změní svět...

0 1
možnosti

V42í85t 54O24ž29a55n37a

10. 3. 2018 16:30

Vodík nemá šanci.

3 2
možnosti
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie v bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...