Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkusili jsme displej s tlačítky. Opravdu se dá ovládat poslepu

  12:05aktualizováno  12:05
Jedním z exponátů, na který se na veletrhu CES v Las Vegas stály fronty, byl displej. Na první pohled vlastně nic moc, malý panel pro automobily neměl ani zářivé AMOLED barvy nebo zahnutou konstrukci. Jenže tento displej od Bosche umožňuje ovládání prvků auta „tlačítky“, a to díky hmatové odezvě.

Displej Bosch s hmatovou odezvou | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Bosch zveřejnil informace o svém dotykovém displeji, na němž lze nahmatat tlačítka, těsně před začátkem veletrhu CES v Las Vegas (článek zde). Na samotném výstavišti, které je tradičním dějištěm největšího veletrhu spotřební elektroniky na světě, jsme si pak mohli novinku poprvé vyzkoušet. Vlastně dost nenápadný exponát se poznal podle toho, že byl neustále v obležení zvědavců, kteří si chtěli vyzkoušet, jaké to je dotknout se „jakoby skutečných“ tlačítek na klasickém dotykovém displeji.

Fotogalerie

Tuto technologii jsme již několikrát mohli okusit na různých elektronických veletrzích, zatím ale nepůsobila příliš přesvědčivě a jako připravená pro výrobu, to Bosch by měl být se svou novinkou dál. Firma sice nezveřejnila, kdy a kdo její dotykový displej využije, ale je v podstatě jasné, že to dlouho trvat nebude. Bosch typicky vyvíjí technické novinky ve spolupráci s velkými výrobci automobilů, kteří se pak chlubí jejich prvním nasazením. A jestliže se firma chlubí svým displejem na veřejnosti, jistě není doba k jeho první aplikaci příliš daleko.

Opravdu to funguje

Nutno podotknout, že vzhledem k předchozím zkušenostem jsme byli trochu skeptičtí. První displeje s hmatovou odezvou prostě jen vibrovaly, teprve nedávné koncepty prezentované především v mobilních telefonech nebo tabletech už opravdu připomínaly trochu uspořádání s tlačítky. Ale určitě nešlo o nic, co bychom byli schopni ovládat poslepu.

Bosch ale hmatovou odezvu displeje vypiloval a má v současnosti určitě nejpokročilejší řešení této kategorie, jaké jsme zatím mohli ozkoušet.

Opravdu si dovedeme představit, že tohle může v autě fungovat, byť rovněž chápeme určitou nedůvěru, kterou může takové řešení vzbuzovat. Klasická tlačítka to nejsou a ovládání přes displej s hmatovou odezvou bude vyžadovat určitý zvyk a cvik, ale určitě je to lepší než současná situace.

Na displeji Bosch totiž opravdu může uživatel hmatově odlišit jednotlivá tlačítka, displej simuluje dokonce i jejich povrchovou úpravu. Cítit je například směr vroubkování, displej umí simulovat hladký povrch nebo hrubou úpravu. Pravda, rozdíly jsou docela jemné, ale v některých případech dostatečné – třeba směr vroubkování poznat určitě je. Nutno podotknout, že zvolené řešení nemusí vyhovovat všem, i mezi přítomnými, kteří si řešení vyzkoušeli, byli tací, kdo příliš necítili rozdíl v odezvě a vnímali jen prosté vibrace.

Displej Bosch s hmatovou odezvou

Displej dociluje odezvy pomocí speciální vrstvy, která vysílá ke konečkům prstů vibrace. Rozdíl mezi jednotlivými tlačítky je opravdu cítit, navíc při ovládání pomáhá i fakt, že displej jako takový rozezná i sílu doteku a odezvou na ni dovede reagovat. Tlačítka tak navíc mohou klást různý odpor, což uživateli může napovědět, jakou funkci zrovna zastávají. Navíc existuje možnost, že by si uživatel mohl odezvu displeje a sílu nutnou pro stisk tlačítek nastavit, alespoň to vystavený prototyp předváděl.

Autonomní standardy

Bosch na výstavišti v Las Vegas prezentoval i další technické novinky, například koncept automobilu, ve kterém je celá palubní deska v podstatě jeden obří displej a ve kterém se vše ovládá dotykem a gesty. Stačí třeba mávnout rukou směrem ke dveřím spolujezdce a ty se automaticky otevřou. Auto se může přizpůsobit svému uživateli, každá část palubní desky může sloužit trochu k něčemu jinému, nastavit si to může řidič i spolujezdec zvlášť. Podbarvením celého prostředí navíc auto dává najevo, v jakém režimu jízdy a používání se momentálně nachází.

Bosch totiž cítí, že pro budoucnost autonomní mobility bude důležité mimo jiné i to, jak ostatní řidiči poznají, zda daný vůz řídí člověk, nebo se auto řídí samo. Koncept Bosche to dává okolí i své posádce najevo právě barvami. Modrá na displeji i na světelných panelech, které pokrývají zadní část auta, značí, že vůz řídí řidič, zelená pak autonomní režim. Bosch samozřejmě netvrdí, že musí vizuální upozornění vypadat právě takhle, ale spíš chce konceptem nastartovat debatu o vhodném řešení.

Bosch také ukázal řešení pro zabezpečení komunikace auta se svým okolím. To je určeno jak pro komunikaci vozu s takzvaným Internetem věcí, tak i pro servisní zásahy. Řešení vyvíjí dceřinná společnost Escrypt a má zajistit, že na moderních automobilech si hackeři vylámou zuby. Tak trochu ale cítíme, že tohle bude těžký a nekonečný souboj.





Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.