Britský trh je významný například pro kolínskou automobilku TPCA. Z produkce kolínské továrny je pro něj určeno přibližně 19 procent vozů, tento údaj platí pro loňský i letošní rok. „Stejně tak jako ostatní firmy připravujeme se na situaci, která nastane, a nebudou tak ohroženy dodávky dílů pro naší výrobu od dodavatelů,“ uvedl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.
Dovozce stavební a manipulační techniky Terramet, který má centrálu v Čestlicích u Prahy, se zatím na brexit nepřipravuje, protože dováží stroje a díly přes rakouský mateřský holding. „V případě nedohody Velké Británie s EU a neuzavření celní unie nás čeká větší administrativa při proclívání zboží, což ale může nastat nejdříve po uplynutí přechodného období na konci roku 2020,“ uvedla Petra Pácaltová z firmy.
Také největší česká automobilka Škoda Auto se připravuje na všechny možné scénáře. Podle mluvčího značky Zdeňka Štěpánka stejně jako celý průmysl potřebuje velmi rychle vyjasnit, jak budou vypadat budoucí vztahy mezi Velkou Británií a Evropskou unií. „Jakékoli další zpoždění v rozhodovacím procesu o brexitu představuje ohrožení investic v automobilovém průmyslu, který je se svými až pětiletými vývojovými cykly závislý na dlouhodobé jistotě plánování,“ dodal mluvčí. „V této obtížné situaci se i nadále připravujeme na všechny možné „
Příprava na brexit je pro Škodu Auto obdobím pochybností a nejistoty v plánování. Současný vývoj kolem odchodu Velké Británie z Evropské unie společnost podle Štěpánka bedlivě sleduje a zkoumá celé spektrum možných dopadů. V roce 2018 dodala automobilka na britský trh 74.500 vozů, Spojené království tak bylo celosvětově pátým největším trhem značky.
Podle mluvčího může Škoda Auto pouze apelovat na všechny zúčastněné strany, aby využily získaný čas k vyjednání takového řešení, které bude všeobecně přijatelné. „Pro automobilový průmysl je prioritou otevřený přístup na trh a jasně stanovené celní procesy, aby nedošlo k nepříznivým dopadům na výrobu just-in-time a na naše evropské dodavatelské řetězce. Bez ohledu na to je jasné, že Velká Británie zůstane i nadále významným trhem pro koncern Volkswagen i značku Škoda,“ dodal mluvčí.
Británie má unii opustit 29. března. Britský parlament ale zatím neschválil dohodu o podmínkách brexitu, kterou sjednala vláda premiérky Theresy Mayové s unijními vyjednávači. Mayová v úterý poprvé připustila, že Británie může požádat o odklad termínu odchodu.
„Rozchod Spojeného království a Evropské unie je v mezinárodním kontextu prvkem velké nejistoty. Situace je stále příliš nestabilní, aby bylo možné něco předpovědět,“ prohlásil šéf Škody Berhnard Maier pro magazín Quattroruote. A připomněl Maier, že kromě brexitu situaci v autoprůmyslu dnes ovlivňují dohady mezi USA a Čínou o clech. „Musíme doufat, že se nesejdou ve stejný čas nějaké další protekcionistické kroky ze strany Spojených států a brexita bez dohody, protože to by mělo velmi výrazný dopad,“ vysvětlil.