Po unikátních modelech F1 z Klimkovic touží sběratelé z celého světa

  9:17
Modelář Martin Březný z Klimkovic u Ostravy je světově proslulý. Vyrábí unikátní modely vozů F1 v měřítku 1:43, které jsou propracované do nejmenších detailů. Ty nejnáročnější mají i 340 dílů. Za dva roky vyrobil přes 700 sběratelských kousků a jedním z pyšných majitelů jeho modelu je i bývalý pilot F1 Hector Rebaque.

Martin Březný z Klimkovic na Ostravsku vyrábí modely závodních automobilů. Během deseti let zhotovil více než 700 originálních modelů vozů formule 1 v ... | foto: ČTK

Sestavení jednoho modelu trvá Březnému i 30 hodin čistého času. Příprava nového typu modelu pak od nakreslení dílů přes jejich výrobu až po konečné poskládání modelu zabere třeba tři měsíce.

„Musíte nejdřív nakreslit, vystrouhat všechny díly, ať to pasuje, zaformovat, udělat první odlitky, vyzkoušet, k tomu udělat plechy, pneumatiky,“ popisuje vznik každého nového typu modelu Březný. Po několika měsících je model nachystaný k výrobě a pak už jej lze produkovat takřka sériově.

Ale ani sestavení autíčka z připravených dílů není jednoduché. Kromě svých vlastních modelů se značkou MB modelcars mají Březní v nabídce i stavebnice od známého italského výrobce Tameo Kits. Ty skládají sběratelům, kteří si je sami sestavit neumí.

„Auta mají od 50 do 340 dílů, to je nejsložitější mistrovské Ferrari T2 od Nikiho Laudy z roku 1977. Sestavení trvá od osmi až po 30 hodin čistého času,“ líčí Březný. Sběratelé se podle něj zaměřují různě. Někteří sbírají vozy mistrů světa, jiní vítěze závodů, další auta jednoho pilota nebo jeden tým, někdo zase jednu sezonu nebo třeba jenom určitou Grand Prix v celém průřezu historie.

„Sbírá se Grand Prix Monaka, to je taková prestižní velká cena, to akceptují všichni. Ale jinak Angličan si kupuje Velkou cenu Anglie, Francouz Francii,“ dodává.

Sběratelé detailisté chtějí i dvě varianty pneumatik

Jedno ale podle něj mají sběratelé společné: v „efjedničkách“ se perfektně vyznají, záleží jim na každém detailu a snaží se mít své sbírky co nejúplnější. Březný tak modely upravuje i podle jednotlivých závodů, v nichž daný vůz jel, nebo dokonce i podle tréninků. „Takhle jel ten vůz v Německu, za dva týdny v Holandsku mohl mít trošku jinak nálepky nebo křídlo nebylo stříbrné, ale bylo žluté, auto mělo trošku jinak posazený oblouk, jinak nabarvená zrcátka nebo jiného sponzora. To se kdysi všechno dělo, bývalo hodně změn,“ popisuje Březný.

Sběratelům tak vyrábí různé varianty stejného vozu. Dokonce má připraveny i varianty, které se liší jen pneumatikami - jedny jsou určené pro závod na suchu, druhé v dešti. „Jsou blázni, kteří chtějí mít i obě varianty: v tréninku suché gumy, v závodě mokré,“ říká modelář.

Nejtěžší je podle něj díly na model nového vozu přesně nakreslit. „Musí to do sebe perfektně pasovat. Musíte přemýšlet dopředu, co vás potká při skládání. Musíte počítat i s barvou, že tam bude nějaký mikron navíc, aby se to dalo složit a pak se to neodloupalo,“ popisuje. Díly jsou poskládané tak jako ve skutečném autě.

Počítačové programy dnes umí nakreslit auto ve 3D. Někdy je to ale podle Březného horší, než když se modely dělají takzvaně na koleně. „Uděláte si ty díly na koleně, v ruce a pak to dopasováváte, aby vám seděly. Ale v 3D programu to všechno je tak těsné, že tam není žádná vůle. Program vám to dovolí složit, ale ve skutečnosti byste to nesložil,“ vysvětluje modelář.

Cena jeho modelů se pohybuje od 4500 do 7500 korun, podle složitosti a množství dílů. I když se to může zdát hodně, i tak se podle něj výroba sotva zaplatí.

Nejvíce zatím vyrobil modelů vozů stáje Lotus, konkrétně typů 92 a 93T. „Ty dělám jediný na světě, takže tam je obrovský zájem,“ vysvětluje. Nejstarší vůz, jehož model dělal, byl z roku 1967. Současné vozy nemodeluje, protože na to by musel mít drahou licenci. „Můžete si dovolit postavit auta historicky zaniklých značek, kde už ani nemáte s kým komunikovat,“ říká. Jeho zákazníkem byl i mexický závodník Rebaque, jenž chtěl modely vozů, v nichž sám jezdil a které nevyrábí nikdo jiný než Březný.

A největší rarita, jakou vyráběl? „Jeden Fin, který si ode mě bral formule, mi napsal, že jeho švagr bude slavit sedmdesátiny a že by mu chtěl nechat postavit model Alfy Romeo 1600 z roku 1953. Jeho otec s ní jel s kamarády Rallye Monte Carlo,“ říká Březný. K dispozici byla jediná fotka se závodníky stojícími u auta. „Zjistil jsem, že ten model někdo vyrábí. Tak jsme to koupili, předělali, přestříkali, udělali nálepky, na stojánek jsem ještě přidělal tu vytištěnou fotku. Prý to byl nádherný zážitek,“ říká.

Modelařina ho začala bavit už v dětství. „Když mi bylo 12, tak jsem si řekl, že až budu velký, budu vyrábět modely pro lidi,“ říká Březný. K uskutečnění svého snu se dostal v roce 2006. Nejprve s manželkou nakoupili v Americe stroje a pak se učili modely vyrábět. U specialistů si nechávají vyrábět nálepky nebo gumy, jinak všechny díly vyrábí Březný sám.

Komunikaci se zákazníky má v manželském týmu na starosti jeho žena Bronislava Březná. „Od roku 2008 jsme začali s distribucí modelů. Kontaktovala jsem snad celý svět jak telefonem, tak e-maily a v té době i faxem. Díky webovým stránkám se začali generovat zákazníci z celého světa,“ dodala modelářova manželka. Modely z Klimkovic už putovaly do Japonska, Ameriky nebo Brazílie.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...