Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brilliance v Ženevě: luxus čínské tržnice

aktualizováno 
Přijatelná cena, ale nevalná bezpečnost i dílenské zpracování – to jsou typické vlastnosti čínských automobilů. Ambiciózní automobilka JinBei tvrdí, že její auta jsou lepší, a s jejich prodejem má v Evropě velké plány. Svůj stánek měla i v Ženevě.

Brilliance v Ženevě | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Patnáct tisíc prodaných aut značky Brilliance jen v letošním roce – to je cíl JinBei pro evropský trh. Do roku 2010 jich má být už 75 tisíc.

Po nesmělých pokusech čínských výrobců JiangLing (jejich LandWind zcela propadl v nárazových testech) nebo Geely, kteří prodali v Evropě zatím jen desítky kusů aut, bude Brilliance první značkou, která vezme starý kontinent útokem.

Produkce čínského automobilového průmyslu rapidně roste: za posledních pět let zhruba třikrát - ze 2 milionů aut ročně na šest.

Experti čekají, že za deset let se v Číně vyrobí tolik aut jako v Japonsku nebo USA, zhruba 10 milionů. Většina se zatím prodává na domácím čínském trhu; Brilliance je první, kdo založil v Evropě vlastní distribuční síť a myslí to s průnikem na evropské trhy opravdu vážně.

Největší naděje vkládají Číňané do luxusního sedanu BS6 (ve třídě Škody Superb) a kompaktního sedanu velikosti octavie s názvem BS4. Ten už od loňského března prodávají na čínském trhu, dovoz do Evropy má začít letos v červenci. Úplnou novinkou je sportovní kupé BS3, jež se na ženevském autosalonu představilo v premiéře. Jeho křivky načrtl legendární Pininfarina, zatímco zmíněné sedany další Ital Giugiaro.

Firma tvrdí, že její výrobní závod v Šen-Jangu je technologicky na stejné úrovni, jako továrny evropských automobilek. Vyrábí v něm tři druhy aut: minivany a lehké náklaďáky, sedany, a náhradní díly.

V roce 2006 prodali cca 80 tisíc aut pod značkou Jin Bei, plánují výrobu 40 000 sedanů BS6. Brilliance také vyrábí pro lokální trh auta značky BMW - trojkové a pětkové řady.

V Česku za tři roky
Kdy bude možné čínské sedany koupit i v Česku? Hlavní evropský dovozce, německá firma HSO Motor Europe, počítá s rokem 2010 – Česká republika je totiž až ve třetí řadě plánovaného rozšiřování prodeje. (Třeba Polsko je ale spolu s Německem v první skupině).

HSO Motor totiž chce auta prodávat systémem jednoho hlavního distributora v každé zemi; slibuje, že náklady na zřízení dealerství budou pouhých 8000 euro (asi 225 tisíc korun) – a to včetně diagnostiky a servisního zázemí. Servisní intervaly čínských sedanů mají být 15 tisíc kilometrů, díly prý budou dostupné do dvou dnů.

Mezi prvními prodejci je například belgická firma Cardoen z Antverp, jež prodává čínská auta v Belgii, Holandsku a Lucembursku. Letos chce prodat 400 kusů BS6. Auta do Evropy putují přes přístav v Bremenhavenu.

Za kolik budou?
O cenách menšího sedanu BS4 zatím dovozce mlčí, o větší BS6 tvrdí, že bude stát "přibližně 20 tisíc euro v závislosti na výbavě“.

V té základní by tak mohl největší Brilliance přijít na zhruba 560 tisíc korun. Výbava je slušná, ale nikoli nadstandardní: ABS s brzdovým asistentem, autoalarm, centrální zamykání, klimatizace, rádio s CD přehrávačem, kotoučové brzdy na všech kolech, ale třeba jen dva přední airbagy, ty boční jsou až ve vyšší výbavě.

Pro srovnání, čtyři vzduchové vaky mají dnes už v základní výbavě i auta o dvě třídy menší, jako nová fabia či roomster. Lehce nadstandardní jsou ovšem nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce s pamětí.

Crash test: rozporuplné výsledky
Limuzína Brilliance BS6 se v minulých podrobila také nárazovým testům. Podle německého magazínu AutoBild jí zkušebna TÜV udělila pouhé dvě hvězdičky, což je výrazně podprůměrný výsledek.

Autu uškodila nepřítomnost bočních airbagů i tříbodového bezpečnostního pásu na zadní prostřední sedačce. Německý dovozce Hans-Ulrich Sachs tvrdí, že výrobce zapracuje na vylepšení, a za úspěch by považoval zisk čtyř hvězdiček EuroNCAP.

Sdružení EuroNCAP je ale dobrovolnou organizací, takže jeho testy nejsou právně závazné. Auto však muselo projít homologací, aby mohlo jezdit po německých, potažmo i evropských silnicích, a tuto podmínku splnilo. Při nárazu ve zkušebně DEKRA v rychlosti 56 kilometrů za hodinu (EuroNCAP 64 km/h) byla všechna "zranění“ figurin v oblasti hrudníku a hlavy vyhodnocena jako lehká, a tedy v limitu.

Uvnitř to nevoní
A jaké jsou osobní dojmy ze setkání s auty čínské značky? Rozpačité. Ambiciózním sdělením značky o kvalitě příliš neodpovídá ne úplně kvalitní zpracování interiéru - vrásčité čalounění dveří, povrzávající díly uvnitř a také všudypřítomný ostrý pach umělé hmoty a kůže, silně připomínající vietnamskou tržnici - na hony vzdálené příjemné vůni nových aut.

Překvapením je i to, že ani u BS4 ani BS6 nelze lehce zaklapnout zadní dveře, musí se s nimi pořádně bouchnout.

Motory: žádný výkřik techniky
Pohled do technických tabulek ukazuje, že všechny motory v brilliancech spalují benzin, k nabídce pro osobní vozy není žádný naftový agregát. (To připomíná situaci korejských značek před několika lety, dnes už vlastní common–raily mají).

Žádný z motorů (byť disponují šestnáctiventilovou technikou), není výkřikem moderní techniky, zvlášť 2.4 pro BS6 podává dost nízký výkon 95 kW. Je otázka, jak si poradí s autem, které prázdné váží 1,5 tuny.
Všechny nepřeplňované motory a pětistupňové manuální převodovky pocházejí od Mitsubishi, pouze 1,8 s turbem a čtyřstupňový automat je vlastním dílem automobilky JinBei. Pro evropský trh splňují všechny motory aktuální emisní normu Euro IV.

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Další z rubriky

Kalašnikov namířený na Muska. Moskvič se vrací jako elektromobil

Ruský elektromobil Kalašnikov CV-1

Sekta teslistů možná dostane nové protivníky. Věčnému americkému start-upu, který drží nad vodou hlavně vůle a charisma...

Další nešpanělský seat v plné parádě. Nové SUV Tarraco jede z Německa

Seat Tarraco

Seat má už třetí SUV, Tarraco bude vlajkovou lodí španělské automobilky. Vyrábí se ve Wolfsburgu, má parádní vzhled,...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz