Brilliance v Ženevě

Brilliance v Ženevě | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Brilliance v Ženevě: luxus čínské tržnice

  • 78
Přijatelná cena, ale nevalná bezpečnost i dílenské zpracování – to jsou typické vlastnosti čínských automobilů. Ambiciózní automobilka JinBei tvrdí, že její auta jsou lepší, a s jejich prodejem má v Evropě velké plány. Svůj stánek měla i v Ženevě.

Patnáct tisíc prodaných aut značky Brilliance jen v letošním roce – to je cíl JinBei pro evropský trh. Do roku 2010 jich má být už 75 tisíc.

Po nesmělých pokusech čínských výrobců JiangLing (jejich LandWind zcela propadl v nárazových testech) nebo Geely, kteří prodali v Evropě zatím jen desítky kusů aut, bude Brilliance první značkou, která vezme starý kontinent útokem.

Produkce čínského automobilového průmyslu rapidně roste: za posledních pět let zhruba třikrát - ze 2 milionů aut ročně na šest.

Experti čekají, že za deset let se v Číně vyrobí tolik aut jako v Japonsku nebo USA, zhruba 10 milionů. Většina se zatím prodává na domácím čínském trhu; Brilliance je první, kdo založil v Evropě vlastní distribuční síť a myslí to s průnikem na evropské trhy opravdu vážně.

Největší naděje vkládají Číňané do luxusního sedanu BS6 (ve třídě Škody Superb) a kompaktního sedanu velikosti octavie s názvem BS4. Ten už od loňského března prodávají na čínském trhu, dovoz do Evropy má začít letos v červenci. Úplnou novinkou je sportovní kupé BS3, jež se na ženevském autosalonu představilo v premiéře. Jeho křivky načrtl legendární Pininfarina, zatímco zmíněné sedany další Ital Giugiaro.

Firma tvrdí, že její výrobní závod v Šen-Jangu je technologicky na stejné úrovni, jako továrny evropských automobilek. Vyrábí v něm tři druhy aut: minivany a lehké náklaďáky, sedany, a náhradní díly.

V roce 2006 prodali cca 80 tisíc aut pod značkou Jin Bei, plánují výrobu 40 000 sedanů BS6. Brilliance také vyrábí pro lokální trh auta značky BMW - trojkové a pětkové řady.

V Česku za tři roky
Kdy bude možné čínské sedany koupit i v Česku? Hlavní evropský dovozce, německá firma HSO Motor Europe, počítá s rokem 2010 – Česká republika je totiž až ve třetí řadě plánovaného rozšiřování prodeje. (Třeba Polsko je ale spolu s Německem v první skupině).

HSO Motor totiž chce auta prodávat systémem jednoho hlavního distributora v každé zemi; slibuje, že náklady na zřízení dealerství budou pouhých 8000 euro (asi 225 tisíc korun) – a to včetně diagnostiky a servisního zázemí. Servisní intervaly čínských sedanů mají být 15 tisíc kilometrů, díly prý budou dostupné do dvou dnů.

Mezi prvními prodejci je například belgická firma Cardoen z Antverp, jež prodává čínská auta v Belgii, Holandsku a Lucembursku. Letos chce prodat 400 kusů BS6. Auta do Evropy putují přes přístav v Bremenhavenu.

Za kolik budou?
O cenách menšího sedanu BS4 zatím dovozce mlčí, o větší BS6 tvrdí, že bude stát "přibližně 20 tisíc euro v závislosti na výbavě“.

V té základní by tak mohl největší Brilliance přijít na zhruba 560 tisíc korun. Výbava je slušná, ale nikoli nadstandardní: ABS s brzdovým asistentem, autoalarm, centrální zamykání, klimatizace, rádio s CD přehrávačem, kotoučové brzdy na všech kolech, ale třeba jen dva přední airbagy, ty boční jsou až ve vyšší výbavě.

Pro srovnání, čtyři vzduchové vaky mají dnes už v základní výbavě i auta o dvě třídy menší, jako nová fabia či roomster. Lehce nadstandardní jsou ovšem nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce s pamětí.

Crash test: rozporuplné výsledky
Limuzína Brilliance BS6 se v minulých podrobila také nárazovým testům. Podle německého magazínu AutoBild jí zkušebna TÜV udělila pouhé dvě hvězdičky, což je výrazně podprůměrný výsledek.

Autu uškodila nepřítomnost bočních airbagů i tříbodového bezpečnostního pásu na zadní prostřední sedačce. Německý dovozce Hans-Ulrich Sachs tvrdí, že výrobce zapracuje na vylepšení, a za úspěch by považoval zisk čtyř hvězdiček EuroNCAP.

Sdružení EuroNCAP je ale dobrovolnou organizací, takže jeho testy nejsou právně závazné. Auto však muselo projít homologací, aby mohlo jezdit po německých, potažmo i evropských silnicích, a tuto podmínku splnilo. Při nárazu ve zkušebně DEKRA v rychlosti 56 kilometrů za hodinu (EuroNCAP 64 km/h) byla všechna "zranění“ figurin v oblasti hrudníku a hlavy vyhodnocena jako lehká, a tedy v limitu.

Uvnitř to nevoní
A jaké jsou osobní dojmy ze setkání s auty čínské značky? Rozpačité. Ambiciózním sdělením značky o kvalitě příliš neodpovídá ne úplně kvalitní zpracování interiéru - vrásčité čalounění dveří, povrzávající díly uvnitř a také všudypřítomný ostrý pach umělé hmoty a kůže, silně připomínající vietnamskou tržnici - na hony vzdálené příjemné vůni nových aut.

Překvapením je i to, že ani u BS4 ani BS6 nelze lehce zaklapnout zadní dveře, musí se s nimi pořádně bouchnout.

Motory: žádný výkřik techniky
Pohled do technických tabulek ukazuje, že všechny motory v brilliancech spalují benzin, k nabídce pro osobní vozy není žádný naftový agregát. (To připomíná situaci korejských značek před několika lety, dnes už vlastní common–raily mají).

Žádný z motorů (byť disponují šestnáctiventilovou technikou), není výkřikem moderní techniky, zvlášť 2.4 pro BS6 podává dost nízký výkon 95 kW. Je otázka, jak si poradí s autem, které prázdné váží 1,5 tuny.
Všechny nepřeplňované motory a pětistupňové manuální převodovky pocházejí od Mitsubishi, pouze 1,8 s turbem a čtyřstupňový automat je vlastním dílem automobilky JinBei. Pro evropský trh splňují všechny motory aktuální emisní normu Euro IV.

,