Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Británii mají záchodový autobus. Jezdí na exkrementy a zbytky jídla

aktualizováno 
Mezi letištěm v britském Bristolu a malebným městem Bath vozí cestující autobus, který má na boku vyobrazeny osoby sedící na záchodových mísách namísto sedaček. Je to příznačné, protože autobus jezdí na palivo vyrobené ze splašků.

Autobus s názvem Bio-Bus uveze čtyřicet cestujících a jezdí na biometan. Palivo vzniká ze splašků a zbytků jídla. Vyrábí jej právě v Bristolu v čističce odpadních vod GENeco vlastněné společností Wessex Water. Biometan vzniká v anaerobním procesu, kdy bakterie v prostředí s nedostatkem vzduchu vyrábějí právě tento hořlavý plyn. Ten nevzniká v čisté podobě, takže je následně ještě v procesu výroby paliva plyn vyčištěn (například zbaven i CO2) a pro lepší použitelnost ve spalovacím motoru je ještě přidán propan.

Autobus ujede na jedno natankování nádrží umístěných na střeše až 300 kilometrů. Náplň, která je k ujetí této trasy potřeba, vzniká z množství odpadu, které za rok vyprodukuje celkem pět osob. Splašky od jedné osoby tak stačí na ujetí zhruba 60 kilometrů. To znamená, že na roční odpad od jednoho dospělého ujede autobus cestu z letiště do centra Bathu a téměř zpět. Ve srovnání s běžným autobusem poháněným naftou jsou emise CO2 o 30 % nižší.

Autobus každý měsíc převeze 10 tisíc pasažérů. Bristolská čistička odpadních vod zpracuje ročně 75 milionů krychlových metrů splašků a 35 tisíc tun zbytků jídla. Ročně vyrobí 17 milionů krychlových metrů biometanu, což je podle jejich představitelů množství, které by dovedlo po celý rok pohánět 8 300 domácností.





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.