Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britka varuje úřady: zažaluji vás za nízkou rychlost ve městě

aktualizováno 
Snižování rychlosti mají v oblibě městské rady na celém světě. V anglickém hrabství Lancashire chce město zavést 30kilometrovou rychlost téměř na všech komunikacích. Nelíbí se to ale místní řidičce bílého BMW. "Je to nesmysl, podám žalobu," říká matka dvou dětí.

Diane Greenwoodová tvrdí, že snížení rychlosti městu Cleveleys nepomůže. | foto: Blackpoolgazette

Diane Greenwoodová jezdí po městě Cleveleys v anglickém hrabství Lancashire přes třicet let. Před rokem si koupila bílé BMW 320d v přepočtu za 775 tisíc korun, na které je pořádně hrdá. Teď to ale vypadá, že by se ho měla vzdát.

K tomu jí podle jejího názoru tlačí nové plánované opatření městské rady, které chce v zastavěných oblastech celoplošně zavést maximální rychlost 20 mil za hodinu (téměř stejné jako naše třicítka). Omezení by mělo platit na všech komunikacích kromě hlavní silnic.

Nikomu to nepomůže, je to nesmysl

Zastupitelé si od nařízení slibují menší počet nehod a také snížení emisí. Matka dvou dětí ale tvrdí, že jízda třicítkou po městě je nesmyslná a ve skutečnosti životní prostředí zatěžuje.

"Řídím tady už třicet let a i když nikoho nepřejeli, tak se rychlost stále snižuje. Navíc na čtyřku mě to tlačí do vyšší rychlosti, takže musím podřadit na trojku, a to znamená vyšší spotřebu a také vyšší zátěž auta."

A hodlá se bránit tím, že případné škody na svém miláčkovi bude uplatňovat u městské pokladny. "Jestli se mému autu cokoliv stane, zažaluji městskou radu a budu žádat pokrytí náhrad," varuje Greenwoodová. A hned dodává že nejde jen o peníze, ale hájí i přirozené principy.

"Také vítám sníženou rychlost v okolí škol, ale naše silnice jsou krásné a široké. Takže nejenom že to nařízení je nesmyslné, ale zároveň je to opak toho, čeho chtějí dosáhnout."

Odpůrci jí prý navrhují ať si koupí malé auto, když si její BMW nedokáže s nařízením poradit. Diane Greenwoodová ale rozhodně brání své právo kupovat si vůz jaký chce. "Je to krásné říkat mi, ať si koupím menší auto, ale já mám své BMW jen rok a je to má pýcha i radost. Proč bych si měla kupovat menší auto, když žádné nechci?"

Špatné informace

Zastánci snižování rychlosti ale její argumenty tvrdě odmítají s tím, že jsou sobecké a vycházejí ze špatných informací. Podle vedoucí kampaně "Dvacítka je pro náš blahobyt" jsou fakta Diane Greenwoodové založená na dohadech a ne na faktech.

"Většina lidí na svých cestách ujede v těchto oblastech zhruba dva kilometry, takže to jejich auta nepoškodí. A fakta jasně ukazují, že emise klesnou," říká Anna Semlyenová, manažerka kampaně. A do své oponentky se hrubě opřela. "BMW je vyrobeno v Německu, kde má podobné zóny většina měst. Paní Greenwoodová je ignorant a i kdyby skutečně žalobu podala, nemůže vyhrát."

Zástupci bezpečnostní kampaně uvádějí, že takové omezení dokáže snížit počet nehod o pětinu a emise o 12 procent. Průměrnou vyjížďku autem prodlouží zóna zhruba o 40 sekund.

Šetrnější k lidem

Analýza britského ministerstva dopravy z roku 2007, která sledovala podobnou zónu v Portsmouthu, ale ukázala i jiná data. Zatímco průměrná rychlost se podle dopravních pravidel snížila o téměř dva kilometry, počet úmrtí a vážných zranění se ve skutečnosti navýšil.

K rozzlobené majitelce BMW se přidali i další řidiči a chystají protestní "pomalou" jízdu, která prý ukáže děsivý dopad městského plánu za devět milionů liber.

Město ale za kampaní pevně stojí. "Pokud se nehoda stane při dvacetimílové rychlosti, mají lidé mnohem větší šanci přežít a také se vyhnout poraněním," hájí snížení z třicetimílové rychlosti (necelá padesátka) Paul Binks, který má dopravu v Cleveleys na starosti.

Podle něj navíc omezená rychlost nebude nabádat řidiče k neustálému zrychlování a brzdění z vysokých rychlostí a šetrnější jízda tak skutečně bude znamenat nižší emise.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.