Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britové chtějí překonat více než stoletý rychlostní rekord párou poháněného vozu

  10:00aktualizováno  10:00
Rychlostní rekordy nepatří zrovna mezi ty, které by přetrvávaly věčnost. Jak se zlepšuje technika, jsou i hranice rychlosti posouvány dál a dál. Proto překvapí, že rekord auta poháněného párou platí již od roku 1906. Britský tým jej chce překonat.

Párou poháněný speciál Inspiration má překonat rychlostní rekord | foto: British Steam Car Challenge

V roce 1906 řídil Fred Marriot párou poháněný speciál bratří Stanleyů rychlostí 127,650 mil za hodinu, tedy 205,447 km/h. Je to téměř k nevíře, ale tento rekord parního vozu přetrval až dodnes. Letos v srpnu, přesněji během týdne rychlosti od 18. do 24. srpna na jezeře Boneville, by měl tento více než stoletý rekord padnout.

Parou poháněný speciál Inspiration má překonat rychlostní rekord

Na jeho překonání se chystá tým s názvem British Steam Car Challenge. Ten na přípravě speciálu pracuje již od roku 1999 a letos by se konečně měl dočkat vytouženého rekordu. Jejich speciál s názvem Inspiration je poháněn dvoustupňovou Curtissovou parní turbínou, která produkuje při 12 000 otáčkách za minutu výkon 225 kW (300 koní). 

Turbína je umístěna v zadní části vozu a to napříč, tak aby byla její osa rovnoběžná s osou nápravy. Stálý převod 4:1 zajišťuje, že se kola budou točit maximální rychlostí 3000 otáček za minutu, což by mělo automobilu umožnit dosáhnout rychlosti přes 200 mil za hodinu, tedy 322 km/h.

Parou poháněný speciál Inspiration má překonat rychlostní rekord

Speciál s přísnou aerodynamikou (Cx = 0,2) je vybaven prostorovým rámem, na kterém spočívá karoserie z uhlíkových kompozitů a hliníku. Hliník je použit v zadní části vozu, kde se ukrývá celá pohonná soustava složená ze dvou kotlů, které budou sloužit v výrobě páry. Spalovat se přitom bude LPG.

Každý kotel je schopen dodávat 284 kg páry za hodinu. Její teplota bude 385 °C a  tlak 34 barů (3,4 Mpa). Rekordní automobil je dlouhý 5,25 metru a má úctyhodný rozvor 3,8 metru. Vysoký je ovšem jen 1,1 metru a ani šířka není nijak závratná – pouze 1,7 metru.

Parou poháněný speciál Inspiration má překonat rychlostní rekord

Rekord se pokusí Inspiration překonat ve dvou fázích. V té první chtějí tvůrci automobilu dosáhnout rychlosti 150 mil za hodinu (241 km/h) a překonat tak rekord, který FIA oficiálně neuznala. Šlo o pokus Jima Barbera, kterému se ale podařilo zajet pouze jeden měřený úsek z potřebných dvou.

Při druhém úseku totiž jeho vůz ztratil dveře a začal hořet. Vůz tak nebylo možné opravit během jedné hodiny tak, aby dle regulí stihl zajet ještě druhý měřený úsek. V tom prvním Barber dosáhl rychlosti 145,607 mil za hodinu, tedy 234,33 km/h.

Parou poháněný speciál Inspiration má překonat rychlostní rekord

Ve druhé fázi pak hodlají tvůrci překonat již vlastní rekord a chtějí dosáhnout kýžené rychlostí přes 200 mil za hodinu. Nezbývá, než jim držet palce...





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.