Axon 8080

Axon 8080 | foto: Axon Automotive

Britové chystají městské auto se spotřebou pod 2,5 litru

  • 37
Britská firma Axon připravuje malý automobil pro městský provoz se spotřebou pod 2,5 litru na sto kilometrů. Na stavbu prototypu již získala finance. Další by ráda vyhrála v prestižní soutěži Automotive X Prize. Vůz se pak má dostat do sériové výroby.

Na soutěži Automotive X Prize mohou vítězové ve dvou kategoriích dohromady získat 10 milionů dolarů, což jim může dále pomoci ve vývoji ekologických vozů.

X Prize se mohou zúčastnit pouze vozy se spotřebou pod 2,35 litru benzinu na 100 kilometrů nebo energeticky ekvivalentního množství jiného paliva či energie. Podmínkou je, že auta musí být schopna sériové výroby. Axon tak bude se svým malým hatchbackem pro dva dospělé a dvě děti soutěžit třeba proti elektromobilu Tesla.

Axon 8080

Vozítko s označením 8080 má přísně aerodynamickou karoserii. Z důvodu maximálního usnadnění proudění vzduchu kolem vozu jsou zakryta i zadní kola. Automobil je zajímavý především tím, že celé jeho šasi bude z uhlíkových vláken. Tento krok si vyžádala nutnost úspory hmotnosti. Ze stejného důvodu nabídne vůz jen velmi spartánský interiér.

Zatím není jasné, jaký motor bude malý axon pohánět. Firma jen uvedla, že půjde o zážehovou jednotku s objemem 500 kubických centimetrů.

Při nízké hmotnosti a přísné aerodynamice by se pak s takovým motorem měl axon dostat pod požadovaný limit. Vůz bude používat převodovku IVT (infinetely variable transmition – speciální případ bezestupňové CVT převodovky). Automobilka tvrdí, že jízdními výkony se 8080 bude moci rovnat s Mini One.

Axon 8080

V souvislosti s malým axonem si nelze nevzpomenout na třílitrové modely (se spotřebou 3 l/100 km) VW Lupo nebo Audi A2, které udivovaly nízkou spotřebou již před lety. Vozy byly ale velmi drahé, a tak je německý koncern pro malý zájem zákazníků stáhl z prodeje.

Axon ale chce se svým vozítkem uspět u zákazníků. Tvrdí, že vůz bude dostupný za přijatelnou cenu. Otázkou je, zda se tomu při rozsáhlém použití uhlíkových kompozitů v konstrukci vozu dá věřit. Nebo spíše jde o to, jak v Británii dostupnou cenu definují...


Elektromobil

Témata: Audi, Elektromobil, Mini