Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Britský autoprůmysl je ohrožen brexitem, Slovensko na tom může vydělat

  17:30aktualizováno  17:30
Britský automobilový průmysl čeká prudký propad v případě, že Spojené království v rámci odchodu z Evropské unie ztratí přístup k jednotnému evropskému trhu.

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka zahájila v osmdesátých letech minulého století obrodu britského autoprůmyslu. | foto: Nissan

Podle listu Financial Times to uvedl šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. Dodal, že automobilky by v takovém případě pravděpodobně přesunovaly výrobu z Británie do zemí EU s nízkými výrobními náklady.

„Pokud nastane tvrdý brexit, uvidíme přesun do střední a jihovýchodní Evropy,“ uvedl Wissmann, který v minulosti zastával rovněž funkci německého ministra dopravy a dnes je významným lobbistou. Dodal, že země jako Slovensko a Polsko „jsou velmi atraktivní, mají nízké náklady na pracovní sílu a jsou součástí EU“.

Wissmann dále předpověděl, že žádná automobilka se za současné situace neodhodlá k velkým investicím v Británii. „Čím déle období nejistoty potrvá, tím déle se budou lidé zdráhat investovat,“ uvedl.

Klasický britský autoprůmysl před třiceti lety zkrachoval, o jeho renesanci se zasloužila Margaret Thatcherová, ovšem s pomocí nebritských automobilek (čtěte zde). Dnes je autoprůmysl výrazným pilířem ekonomiky ostrovního království. Brexit by mohl právě výrobu aut výrazně ovlivnit.

V podnikatelském sektoru panují obavy, že britská vláda se přístupu k jednotnému evropskému trhu v rámci jednání o odchodu z EU vzdá, aby získala zpět kontrolu nad svými hranicemi. Podle Bruselu si Británie zachová přístup k jednotnému evropskému trhu pouze v případě, pokud bude nadále umožňovat volný pohyb obyvatelům EU.

Šéf japonské automobilky Nissan Carlos Ghosn nedávno pohrozil zastavením investic do závodu v severoanglickém Sunderlandu, pokud mu vláda nedá záruky odškodnění za případné negativní dopady brexitu na vývoz z Británie. V minulém týdnu se Ghosn sešel s britskou premiérkou Theresou Mayovou, která ho ujistila, že její vláda bude automobilový průmysl v Británii i nadále podporovat.

V uplynulých několika desetiletích zahraniční investice přicházející zejména z Německa vedly k výraznému nárůstu výroby britského automobilového sektoru. Německá automobilka BMW například v Británii zaměstnává kolem osmi tisíc lidí a loni zde vyrobila přes 200 tisíc vozů značky Mini (automobilku vlastní německé BMW). To představovalo téměř 12 procent celkové produkce aut ve Spojeném království.

V loňském roce se k tomu vyvezlo z Německa do Británie 809 tisíc aut (18,4 procent celkového exportu).

Wissmann varoval, že Británie by nyní mohla dopadnout podobně jako Itálie, kde se roční výroba osobních automobilů propadla na současných 500 tisíc vozů ze zhruba dvou milionů před dvěma desetiletími. „Pokud se chce Spojené království vyhnout osudu italského automobilového průmyslu, musí se postarat u udržení plného přístupu k jednotnému trhu,“ uvedl.

Výroba aut na Slovensku vyrostla za stejnou dobu z nuly na milion a dále poroste. Tradiční britská automobilka Jaguar Land Rover (dnes vlastněná indickým koncernem Tata) právě začala se stavbou fabriky u Nitry, otevřít má za dva roky (čtěte zde).

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Dan Neil, Pulitzerovou cenou oceněný autonovinář, sestavil pro slavný magazín Time seznam padesáti nejhorších aut všech...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Najdete na iDNES.cz