Britský Cityrover přijíždí z Indie

  • 30
Tytam jsou doby, kdy asijští výrobci koupili evropský automobil, do šroubku jej rozebrali a okopírovali. Dnešní vývoj jde přesně opačným směrem. Průkopníkem z nejodvážnějších je se svým novým přibližovadlem do města pojmenovaným Cityrover britský Rover.

V tomto případě však nezabloudil na hi-tech japonský trh, ale do své  bývalé kolonie. My jsme vám před padesáti lety dali Hindustan (mimochodem dodnes vyráběný v téměř nezměněné podobě pod označením Hindustan Ambassador - kopie Morrisu  Oxford z roku 1948), vy nám na oplátku vypůjčíte vaší Tatu. Indická automobilka tak, relativně nekonvenčním způsobem, proniká na britský trh.

Pobritštěná Tata Indica tak má být vozem, který postaví nejširší vrstvy Velké Británie na kola. V přepočtu má totiž tento nový Rover stát od devíti a půl do dvanácti tisíc  euro (6 500 - 8 000 liber) - necelých 300 ticíc korun. Kupříkladu nejlevnější Daewoo Matiz, kterému bude stejně jako malým "Francouzům", "Italům", "Japoncům", "Korejcům" šlapat na paty, stojí 6 595 liber.

Relativně vysoký automobil poskytuje cestujícím nečekaně mnoho prostoru, zásluhu na tom má dozajista především 2,4 metru dlouhý rozvor. Není jistě bez zajímavosti, že dveře je možné otevřít až v devadesátistupňovém úhlu, což usnadňuje přístup do vozu. Dalším příspěvkem k pohodlí jsou výše umístěná sedadla, která mimo usnadnění nastupování přispívají k lepšímu přehledu o okolním provozu. Zadní sedadlo je dělené a je umístěno výše, než přední. Základní objem zavazadelníku činí 220 litrů, sklopením zadních opěradel je však možné vytvořit prostor připravený pojmout až 660 decimetrů krychlových zavazadel. Příjemná je též jeho absolutně rovná podlaha.

V nabídce bude figurovat pouze jediný agregát o objemu 1405 "kubíků". Motor 1,4 s rozvodem OHC disponuje maximálním výkonem 62 kilowatt (85 koní) při pěti a půl tisíci otáčkách, maximální kroutící moment pak činí 115 Nm (dostupný při 3000 otáčkách/min). Motor spolupracuje s manuální pětistupňovou převodovkou.

Rover si prozatím netroufá přijít se cityroverem na kontinentální trhy a zkusí s "mrňousem" uspět na domácí scéně. V základní "Solo" výbavě šťastný majitel malého Roveru nalezne mimo jiné dva airbagy, dělené zadní sedadlo a radio s kazetovým přehrávačem (Škodo styď se!).

Jednotlivé verze výbavy pojmenované "Solo", "Sprite", "Select" a "Style" pak obsahují prvky nadstandardní výbavy jako posilovač řízení (ve všech výbavách mimo základní), elektrické ovládání oken, klimatizaci, centrální zamykání či rádio s CD přehrávačem.

První exempláře by měly ke svým majitelům a majitelkám "přidrandit" na podzim tohoto roku.