Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Britská želva uchvátila celý svět. Vydržela tři roky

Letos je tomu přesně padesát let, kdy se na stánku Bertoneho na ženevském autosalonu objevil neznámý vůz Gordon GT. Skvělý design, vynikající jízdní vlastnosti ani podpora velkých firem však výrobci Gordon-Keeble nepomohly. Vůz zmizel stejně rychle, jako vznikal.

Požadovaná cena 2 798 liber se nakonec pro Gordon-Keeble GK1 ukázala jako likvidační. | foto: autowp.ru

Smíchejte britskou inženýrskou kvalitu, šikovné ruce italských designérů a navrch přidejte výkon silného amerického motoru. Nechte čtyři měsíce vařit, vystavit v Ženevě a vaše umění sklidí obdiv po celém světě.

Podobný recept doprovázel výrobu automobilu Gordon-Keeble GK1 z roku 1960 a realitě se blíží možná víc, než byste čekali. Nádherný vůz se však nakonec přes veškeré naděje do automobilové historie výrazně nezapsal.

Na radu pilota

Za vznikem originálního automobilu stojí inženýr a závodní jezdec Jim Keeble a John Gordon, který pracoval pro automobilku Peerless. Zakladatelé firmy začali pracovat společně na návrhu tehdejšího pilota USAF (United States Air Force) Rickyho Neilsona.

Jim Keeble pro něj servisoval jeho Chevrolet Corvette a pilot navrhl oběma mužům, aby do původního automobilu Peerles zabudovali americký osmiválec od Buicku. Jim Keeble ovšem preferoval, aby vůz přece jen měl jiný design než původní automobil.

I když původní záměr vyznívá poměrně amatérsky, Gordon a Keeble se svého úkolu ujali s obrovskou profesionalitou. Rám nového vozu vycházel z trubkového základu vozů Peerlees a pro všechna kola byly naplánované kotoučové brzdy. Volba motoru nakonec padla na vidlicový osmiválec Chevrolet o objemu 4,6 litru.

Karoserii navrhl slavný designér Giugiaro, a když byl podvozek kompletní, byl převezen do Turína, kde vůz zkompletovali z hliníkových komponentů v dílnách Bertoneho.

Gordon-Keeble GK1 se vyráběl pouhé tři roky, celkový počet vyrobených kusů se zastavil na čísle 100.

Vůz s názvem Gordon GT se měl stál součástí Bertoneho stánku v Ženevě ještě v roce 1960, a tak nebylo času nazbyt. Po celou dobu provázely výrobu automobilu různé problémy a docházelo ke zpoždění dodávek technických dílů, Bertoneho zaměstnanci byli nicméně s prací hotovi během 27 dní. Od začátku celého projektu přitom uběhly pouhé čtyři měsíce.

Dobře nakročeno

V Ženevě sklidil Gordon GT velký obdiv a zájem po celém světě. Během šesti měsíců proběhlo dvojí testování automobilu a vůz najel přes 22 tisíc testovacích kilometrů. Výsledek byl skvělý. Autocar napsal ve své závěrečné zprávě, že šlo o nejvíce vzrušující automobil, který kdy testoval.

Na sklonku roku 1960 odjel John Gordon s vozem do Detroitu, kde ho osobně vyzkoušelo vedení automobilky Chevrolet. Obdivuhodný kousek uspěl i u manažerů a ti slíbili, že výrobu budou podporovat dodávkami motorů a převodovek.

Do výroby se vůz dostal s několika úpravami. Původní motor byl nahrazen silnějším o objemu 5,4 litru, hliníkovou karoserii nahradily komponenty z laminátu, změnil se i výrobce brzdového systému.

Gordon-Keeble GK1 měl čtyřstupňovou ruční převodovku, motor 5,4 L o výkonu 300...

Vyráběný vůz GK1 měl čtyřstupňovou ruční převodovku, motor o výkonu 300 koňských sil a maximální rychlost 220 km/h. Ve znaku na přední kapotě se objevil obrázek želvy, která při prvním oficiálním fotografování vlezla do záběru a oběma mužům se tahle vtipná náhoda zalíbila. Tato želva totiž dokázala zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,7 vteřiny.

Rychlý konec

Po všech stránkách nadějný vůz však nakonec přece jen ve světě neuspěl. Jedním z rozhodujících faktorů byla požadovaná cena 2 798 liber, která byla na tehdejší poměry a neznámou značku přece jen vysoká a pomalu vedla k finančním potížím.

K tomu se přidaly problémy s dodavateli součástek. Tím největším se pak ukázala nečekaně dlouhá stávka zaměstnanců firmy Adwest, která pro Gordon-Keeble dodávala součástky na řízení. V továrnách Gordon-Keeble bylo připraveno celkem 16 kompletních vozů, ale bez součástek Adwestu pochopitelně nemohly být prodány.

Slibná automobilka se nakonec dostala do insolvence a oba původní zakladatelé rezignovali na všechny své funkce. Firmu nakonec prodali a i když výroba pokračovala i nadále pod značkou Keeble Cars Ltd., postupně upadala. Poslední vůz byl vyroben v roce 1967 z náhradních dílů, a to jenom proto, aby se celkový počet kusů zastavil na čísle 100.

Chybělo málo a Britové mohli mít v současné době další značku, která by se stala synonymem kvalitních a luxusních automobilů. I v dnešní době se však automobil s oficiálním názvem Gordon-Keeble GK1 může pochlubit zajímavým faktem. Podle tvrzení členů historického klubu totiž ze sta původních kusů devadesát stále jezdí.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...