Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brněnský autosalon - za dva roky nashledanou

  17:29aktualizováno  17:29
Největší česká motoristická akce roku je za námi. Letošního ročník autosalonu, který (bohužel) do Brna zavítá pouze jednou za dva roky, jasně ukázal, že se jednotlivé automobilky stále nemohou rozhodnout, mají-li středoevropský autosalon ignorovat, nebo jej napevno zařadit do výstavního kalendáře.
Autosalon Brno 2003

Autosalon Brno 2003 - Největším lákadlem stánku automobilky Škoda byla Fabia WRC. | foto: František DvořákiDNES.cz

Letošní ročník tak  působil dosti nevyváženě. Na jedné straně se mohl pochlubit dvěma světovými premiérami: Dacií Solenza a novou "pětkovou" řadou od BMW. Na straně druhé japonská Honda tuzemský autosalon vypustila úplně a Toyotu reprezentoval pouze lokální dealer.

Nutno přiznat, že úspěch, který brněnský autosalon slavil právě díky dvěma světovým premiérám byl spíše otázkou štěstí. BMW chce novou "pětku" začít prodávat co nejdříve a frankfurtský autosalon je ještě daleko a Dacia si, dle důvěrných informací, brněnskou premiéru solenzy u mateřského Renaultu doslova vydupala.

Při pohledu na tristní stav našeho vozového parku a koupěschopnost obyvatelstva se není co divit, že právě ve velké "rodině" majitelů dosluhujících stodvacítek a žigulíků, vidí svou cílovou skupinu, kterou chtěla oslovit právě v Brně.

Je dosti pravděpodobné, že právě příští ročník bude tím přelomovým, kdy se rozhodne, zda automobilky skutečně považují autosalon v moravské metropoli za plnohodnotnou autoshow. Za dva roky od posledního "Brna" se v automobilovém průmyslu ledacos stalo, proto se snad všechny automobilky mohly pochlubit nějakou premiérou.


Z těch, pro náš trh nejzajímavějších, jmenujme:

* ostrá Alfa 147 GTA doplňuje "GTAčko" odvozené od větší "stopadesátšestky"

* nové Audi A3 bylo poprvé možno spatřit v Ženevě

* hravý kabriolet Citroen C3 Pluriel má všechny dispozice stát se miláčkem žen, stejně jako "klasická cé-trojka"

* Daewoo Kalos - "prcek", který bude pravděpodobně notně "zatápět" tuzemské fabii, se tváří velmi sebevědomě a především cena není k zahození

* super rychlé a super drahé Ferrari Enzo

* Kauza Fiat
Gingo - Model má, dle strategie Fiatu, nahradit modely seicento a  panda. Není ale jisté, že právě nejlidovější italské auto současnosti - pandu, dokáže nahradit.
Punto - Jednoznačně nejvíce konkurenceschopný Fiat dostal pro příští roky novou tvář. Facelift však, alespoň podle valné většiny reakcí, vozu spíše ublížil.

Na nevýraznosti a strohosti si v Brně nezakládaly nejen nové Fiaty, ale i celý stánek italské automobilky, který, utopený za sesterskou Alfou Romeo, jakoby naznačoval nezájem o prezentaci svých modelů.

* Světová premiéra Fordu Mondeo pro modelový rok 2004 nic převratného nepřinesla, o moc zajímavější byl naopak focus C-max, který si v brně odbyl premiéru národní.

* Levný luxus v podání vozu Kia Opirus jako by z oka vypadl "eskovému" Jaguaru. Pro ty, kteří se ale budou chtít pohodlně svézt a nebazírují na tradici značky může být právě tato limuzína zajímavou volbou.

* Mazdu 2 bylo sice možno spatřit kupříkladu na už Pražském motoristickém jaru, japonská automobilka ale její oficiální uvedení na  tuzemský trh naplánovala až do Brna.

* "Ečkový" kombík od Mercedesu na první pohled hýří dynamikou a luxusem - za obojí je však třeba pořádně zaplatit.

* městský teréňák od Mitsubishi - Outlander

* Opel Signum: velmi zajímavý automobil s variabilním a pohledným interiérem.

* Porsche - další z automobilek, která ukázala, že jí není brněnský autosalon lhostejný, přivezla  středoevropskou premiéru super výkonného modelu GT.

* Mégane II ve verzích sedan a kombi - designově navazují na pohledné hatchbacky. (Malý postřeh: přístup do kufru u sedanu je už na první pohled ještě menší než malý.)

* Městská "motorová myš" Smart dostala bratříčka Smart Roadster.

* Škodovka
Tuzemská automobilka chtěla potěšit především rallyové fanoušky, taxikáře a prezidenta Václava Klause. O fabii WRC a od ní odvozené civilní verzi RS s turbodieselem pod kapotou toho bylo napsáno a namluveno víc než dost.

S "akčními" verzemi jednotlivých modelů je Škoda proslulá. Pro Brno proto přichystala hned dva. Inspiraci hledala pravděpodobně u automobilky s třícípou hvězdou ve znaku a přivezla superb VIP a od stejného modelu odvozený vůz taxislužby v barvě slonové kosti.

* VW Touran a Beetle Cabrio - bachraté MPVčko a "brouk beze střechy" už nějaký ten pátek světové autosalony objíždějí.

* S větrem o závod
Protentokrát se do Brna sjelo i relativně dost sporťáků. Za shlédnutí určitě stály: Mazda RX-8, Nissan 350Z a Chrysler Crossfire. Kdo to za nimi do Brna nestihl může zavítat k dealerovi jednotlivých automobilek (všechny tři měly v Brně tuzemskou premiéru), nebo doufat, že jej uvidí v akci na našich silnicích.

* Studie
Konceptů bylo, na rozdíl od očekávání, v Brně dostatek (i když v mnoha případech ne právě nejčerstvějších).

* Citroen Airdream se v Brně tvářil skromněji, než by se na tuto exhibici ladnosti a elegance slušelo.

* Kia KCV-II - mohutné oranžové SUV by možná zasloužilo méně rozmáchlé křivky a přívětivější pohled.

* Mercedes F400 Carving - dvoumístný sporťák s jízdními vlastnostmi motokáry a podvozkem chytřejším než řidič sám.

* Peugeotova dvojčata RC protentokrát reprezentovalo pouze to černé. Až brněnský autosalon "doroste" do třpytu a slávy těch ostatních - velkých, dočkáme se možná obou. (Jen doufejme, že nebudou figurovat v případné expozici veteránů.)

* Seat Salsa - více než kvalitní doplnění sportovně založeného stánku španělské automobilky (jako by Seat čím dál více šlapal na paty Alfě Romeo).

* Chytré a bezpečné Volvo SCC sice není poslední koncept švédské automobilky (poslední je kombík VCC), i přesto však bylo jednou z hvězd brněnského autosalonu.

* Podívejte se Škodovkám pod sukně
Zajímavou expozici kterou přivezla Škoda názorně ukazující, jak probíhá  vývoj nového automobilu, doplňovala výstava soutěžních návrhů  zpracovávajících téma rodinné Škodovky pro blízkou budoucnost. Mezi crashtestovou octavií, hliněným modelem fabie a skicami pak trůnila studie velkého kupé tudor a kombíku Fabia Paris.

Těšíte se na brněnský autosalon 2005? Byli jste se letos do Brna  podívat? Své postřehy, připomínky, komentáře a nápady pište do diskuze pod  článkem.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Čím méně dveří, tím absurdnější cena. To je kupé Range Roveru

Range Rover SV Coupé

Range Rover se vrací ke kořenům. Několika stovkám zákazníků dodá třídveřový model. Právě první generace Range Roveru...

Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

Suzuki Jimny

Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším...

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

Najdete na iDNES.cz