Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

aktualizováno 
Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je štramanda. Na okruhu vytyčeném na brněnském výstavišti se prohání s obrovskou kuráží, až vytrhává dlažební kostky z trati. Posádka si každý metr skvěle užívá.

Auto má jezdit. Když zahálí, nedělá mu to dobře. A tento rudý bohatýr toho má hodně za sebou. Když vidíte, jak s ním jeho majitel jezdí, pochopíte to.

Helge Haug je v Česku známý, na veteránských akcích se objevuje často. Jeho červené Bugatti T40 má úžasnou patinu. A Helge s ním jezdí jak o život. Bílými vlasy, plnovousem a nedbalou elegancí připomíná mistry volantu minulosti. Ale když se posadí za volant, je z něj rtuťovitý mladík.

Brno Revival Mezi pavilony

„Čelní sklo? To jsem asi deset let nevyklopil nahoru, jezdím bez něj,“ vypráví a odkládá si na něj cigarety. Se svou Bugatti T40 z roku 1926 (první rok výroby, poslední z přibližně 800 kusů postavili v roce 1930) jezdí závody do vrchu a okruhové závody veteránů. Tedy ty, při kterých se uhání opravdu rychle.

Jeho auto, které bylo jednou z hvězd závodního víkendu na brněnském výstavišti, má úžasnou patinu. Všechno je originální a funkční. Tedy až na hodiny na přístrojovce, ty odměřují čas spíše náhodně. Akorát lak není původní, na boku kvůli dvěma šrámům vykukuje původní modrá barva, typická pro bugatky. „Kupoval jsem ho před dlouhými lety od původního majitele z Austrálie, který měl sbírku aut a všechna červená, tak nechal na červeno nalakovat i toto bugatti. Tak jsem ho tak nechal,“ vysvětluje Helge. Mimochodem, je to zubař.

Brno Revival Mezi pavilony
Brno Revival Mezi pavilony

Každou, opravdu každou zatáčku projíždí smykem a s velkým volantem se pere se zápalem a bravurou. Nevadí mu déšť, na klouzavých mokrých kostkách předvádí neuvěřitelné divadlo. Sluší se připomenout, že to auto má tuhé nápravy odpružené listovými pery a tlumené třecími tlumiči. Bubnové brzdy jsou čistě mechanické.

Fotogalerie

Ani ne tříapůlmetrový dvoumístný sporťák (pilot a spolujezdec jsou na sebe doslova nalepení) má pod kapotou čtyřválec 1 496 ccm s výkonem 45 koní, které devítimetrákové auto rozjedou na 121 km/h, ke konci výroby se do útrob nastěhoval větší motor s výkonem 50 koní.

Kromě roadsteru Bugatti nabízelo ještě další varianty karoserie včetně čtyřmístného „torpeda“.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Byl to socialistický klump, říká sběratel o Škodě 1201. Přesto ji koupil

Účastníci mezinárodní veteránská rallye South Bohemia Classic zavítali do...

Příznivci historických vozidel si mohli o víkendu na jihu Čech dosyta užít nablýskaných strojů, s nimiž přijeli jejich...

Koupil za sto tisíc, prodá za dva miliony. Kdy se vyplatí investice do aut

Lada Niva z roku 1979, na které její současný majitel vydělá zřejmě dva miliony...

Zájem o historická nebo unikátní vozidla v poslední době roste. Jde o alternativní investici, která většinou doplňuje...

VIDEO: Hrdinu první světové války znali i českoslovenští legionáři

Nákladní automobil Fiat 18 BLR z roku 1918 ze sbírek VHÚ Praha

Fiat 18 je jedním z hrdinů první světové války. Stoleté nákladní auto získalo Vojenské technické muzeum v Lešanech....

Najdete na iDNES.cz