Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

aktualizováno 
Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je štramanda. Na okruhu vytyčeném na brněnském výstavišti se prohání s obrovskou kuráží, až vytrhává dlažební kostky z trati. Posádka si každý metr skvěle užívá.

Auto má jezdit. Když zahálí, nedělá mu to dobře. A tento rudý bohatýr toho má hodně za sebou. Když vidíte, jak s ním jeho majitel jezdí, pochopíte to.

Helge Haug je v Česku známý, na veteránských akcích se objevuje často. Jeho červené Bugatti T40 má úžasnou patinu. A Helge s ním jezdí jak o život. Bílými vlasy, plnovousem a nedbalou elegancí připomíná mistry volantu minulosti. Ale když se posadí za volant, je z něj rtuťovitý mladík.

Brno Revival Mezi pavilony

„Čelní sklo? To jsem asi deset let nevyklopil nahoru, jezdím bez něj,“ vypráví a odkládá si na něj cigarety. Se svou Bugatti T40 z roku 1926 (první rok výroby, poslední z přibližně 800 kusů postavili v roce 1930) jezdí závody do vrchu a okruhové závody veteránů. Tedy ty, při kterých se uhání opravdu rychle.

Jeho auto, které bylo jednou z hvězd závodního víkendu na brněnském výstavišti, má úžasnou patinu. Všechno je originální a funkční. Tedy až na hodiny na přístrojovce, ty odměřují čas spíše náhodně. Akorát lak není původní, na boku kvůli dvěma šrámům vykukuje původní modrá barva, typická pro bugatky. „Kupoval jsem ho před dlouhými lety od původního majitele z Austrálie, který měl sbírku aut a všechna červená, tak nechal na červeno nalakovat i toto bugatti. Tak jsem ho tak nechal,“ vysvětluje Helge. Mimochodem, je to zubař.

Brno Revival Mezi pavilony
Brno Revival Mezi pavilony

Každou, opravdu každou zatáčku projíždí smykem a s velkým volantem se pere se zápalem a bravurou. Nevadí mu déšť, na klouzavých mokrých kostkách předvádí neuvěřitelné divadlo. Sluší se připomenout, že to auto má tuhé nápravy odpružené listovými pery a tlumené třecími tlumiči. Bubnové brzdy jsou čistě mechanické.

Fotogalerie

Ani ne tříapůlmetrový dvoumístný sporťák (pilot a spolujezdec jsou na sebe doslova nalepení) má pod kapotou čtyřválec 1 496 ccm s výkonem 45 koní, které devítimetrákové auto rozjedou na 121 km/h, ke konci výroby se do útrob nastěhoval větší motor s výkonem 50 koní.

Kromě roadsteru Bugatti nabízelo ještě další varianty karoserie včetně čtyřmístného „torpeda“.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.