Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

  14:53aktualizováno  18:12
Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních vozů, motocyklů a sajdkár, po trati zvané rohlík se budou prohánět celý víkend.

Té trati se říkalo „rohlík“. Měla jen 1 700 metrů a vedla po velkorysých bulvárech prvorepublikového brněnského výstaviště. Zatáčky byly čtyři, rovinky také. Ta nejdelší měla sotva 450 metrů. Přesto byl formulový závod v areálu v šedesátých letech mezi diváky velmi populární.

Fotogalerie

O nadcházejícím víkendu se závodní speciály na unikátní trať vrací po padesáti letech. Veteránský podnik je jedinečný kulisami funkcionalistického výstaviště a také stroji, které se na start postaví. „Okruh, řečený rohlík, zůstane autentický. Jen z jedné strany se asi o 100 metrů zkrátí. Dráhu křižuje trať železniční vlečky. Jezdci ji budou muset přejíždět tak jako tak, ale zatáčku jsme posunuli blíž přejezdu, aby se přes koleje nejezdilo v plné rychlosti,“ vysvětluje pro iDNES.cz Karel Kupka z Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko, který závod nazvaný Brno Revival Mezi pavilony pořádá.

„Pojedou se krátké asi dvanáctiminutové jízdy na uzavřené trati. Celá akce je koncipována jako podobné akce v zahraničí. Nebude se měřit čas a nebudou se vyhlašovat vítězové,“ upřesňuje Karel Kupka. Že by se ale závodníci loudali, se diváci bát nemusí, určitě budou chtít využít jedinečnou příležitost projet se po zajímavé trati.

Největší hvězdou revivalu, který vrací závoďáky na výstaviště v centru Brna po padesáti letech, bude po domácku zkonstruovaná formule jménem Drak brněnského konstruktéra a závodníka Otto Buchbergera.

Poprvé se formule a „placky“ mezi pavilony vydaly v roce 1961. Závodní premiéru si ale výstaviště odbylo už před válkou. „První zmínku, plakát a pár fotografií se podařilo dohledat z roku 1935, kdy na výstavišti odstartoval závod motocyklů,“ popisuje mluvčí brněnského výstaviště Jiří Smetana.

„Výstaviště se občas změnilo na závodní okruh i na sklonku čtyřicátých let a v padesátých letech. Na začátku šedesátých let závod přezdívaný Mezi pavilony konal už pravidelně. Zlatá léta prožil závod mezi roky 1961 a 1967,“ dodává.

Autor:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Autům bez technické kontroly by mohl hrozit odtah z ulic

Odstavené auto stojí od léta také poblíž hradeckého letiště.

Vlastníci silnic a veřejných parkovišť by mohli dostat širší práva na odstraňování automobilů. Skupina poslanců...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za...

Najdete na iDNES.cz