Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brzdíte? Asi ohrožujete zdraví lidí

aktualizováno 
Kouříte? Grilujete? Topíte uhlím? Při každé z těchto činností vypouštíte do ovzduší množství jemných prachových částic velkých asi jako desetina tloušťky lidského vlasu, které se dostávají do těla a představují pro ně zdravotní riziko. Dosud se málo vědělo o tom, že podobné částice v nezanedbatelném množství vznikají i při procesu brzdění v automobilech. Vznikají při sešlápnutí brzd, která se při průjezdu centry měst mnohdy počítají na desítky...

Ilustrační foto | foto: Bugatti

Nakolik jsou tyto částice nebezpečné pro organismy? Na čem závisí jejich množství? Jak změnit materiálové složení brzdového systému, aby otěrem vznikající nanočástice byly co nejméně rizikové?

Na tyto a další otázky se pokoušejí odpovědět vědci z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava, kteří se jako jedni z mála na světě už několik let věnují výzkumu otěrových nanočástic vznikajících při brzdění. Spolupracují přitom s odborníky z americké univerzity SIU Carbondale ve státě Illinois.

"Zatímco negativní účinky prachových částic vznikajících třeba z dieselových motorů jsou prokázány a existuje snaha o jejich omezení, nebezpečí otěrových nanočástic vznikajících při brzdění se zatím moc neřeší," upozorňuje Jana Lešková z Centra nanotechnologií při Vysoké škole báňské - Technické univerzitě Ostrava. Odborný tým je zatím v první části výzkumu, provádějí se testy účinků nanočástic na potkanech, vědci budou i zkoumat výskyt a složení otěrových částic vznikajících při brzdění u dálnice D47.

Na riziko otěrových nanočástic upozorňuje i Václav Roubíček z katedry chemie Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství Vysoké školy báňské - Technické univerzity.

"Studie uvádějí, že jedno auto vyprodukuje průměrně asi 400 gramů brzdového otěru za tři roky. Při dnešní hustotě dopravy je to již nezanedbatelné množství," říká Roubíček. Připomíná, že nebezpečnost otěrových nanočástic souvisí s materiálem brzdového obložení.

To se dnes již nevyrábí z jedovatého azbestu. Jak uvádí odborník z praxe, který si nepřál být jmenován, k výrobě se používají materiály, které neobsahují těžké kovy.

"Samozřejmou součástí mohou být měď či mosaz sloužící k rozvádění tepla," podotýká technolog a dodává, že materiálové složení brzdového obložení bývá u každého z výrobců střeženým tajemstvím.

Jana Lešková říká, že výrobci brzd budou muset problematiku řešit třeba používáním materiálů, z nichž se při brzdění budou uvolňovat větší částice, pro zdraví člověka bezpečnější než otěrové nanočástice, které se mohou dostávat až do krevního oběhu. V projektech jsou i uzavřené brzdové systémy, ani u nich ale dle Leškové není zaručen nulový únik emisí.

Autoři:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.