Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent

aktualizováno 
Švédský vývojář a výrobce komponent pro autoprůmysl Autoliv vyvinul nového pomocníka pro městské brždění. Speciální deska namontovaná na podvozku vozu významně zkrátí brzdnou dráhu, když se díky vakuu přisaje k asfaltu i ledu.

Takzvaná Torricelliho deska funguje nejlépe při rychlostech do 70 kilometrů v hodině. Autoliv plánuje, že by nový komponent spolupracoval se systémy autonomního brždění, které dnes dostávají auta jako ochranu před městskými šťouchanci.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Speciální deska se při nouzovém brždění podtlakem přisaje k vozovce a intenzivně pomáhá zpomalení vozu. Výhodou zařízení je, že funguje nezávisle na tření mezi pneumatikou a vozovkou.

Deska má plochu 0,3 metru čtverečního, k vozovce se přisaje silou 15 000 newtonů a v plném záběru je za 0,1 sekundy.

Právě podtlak je vodítkem k pojmenování nového zařízení. Italský vynálezce barometru Evangelista Torricelli totiž zasvětil celý život právě studiu atmosferického tlaku a hydrodynamiky. Zavedl mimo jiné označení atmosférický tlak vzduchu.

Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent.
Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent.

Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent.

Vývojáři naměřili při testech na testovacím prototypu díky brzdné desce až o 40 procent kratší brzdnou dráhu na suchu i ledu.

Podle šéfa vývojářů Autoliv Ola Bolströma má nový vynález do sériové produkce ještě nějaký čas. Hlavní překážkou je to, že je Torricelliho brzda příliš účinná a „nerozuměla“ by si s dnešními konvenčními bezpečnostními systémy. Mimo jiné bude třeba podle Bolströma upravit předpínače pásů, protože na tělo působí větší zpomalení. Kdyby takto vybavené auto vyrazilo do provozu, měli by ostatní řidiči určitě problém s dobržďováním za výrazně lépe brzdícím autem. Podle šéfa vývojářů ale už s novým vynálezem seznámili několik partnerů z výrobců aut, kterým se novinka líbí.



Témata: trh


Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.