Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent

aktualizováno 
Švédský vývojář a výrobce komponent pro autoprůmysl Autoliv vyvinul nového pomocníka pro městské brždění. Speciální deska namontovaná na podvozku vozu významně zkrátí brzdnou dráhu, když se díky vakuu přisaje k asfaltu i ledu.

Takzvaná Torricelliho deska funguje nejlépe při rychlostech do 70 kilometrů v hodině. Autoliv plánuje, že by nový komponent spolupracoval se systémy autonomního brždění, které dnes dostávají auta jako ochranu před městskými šťouchanci.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Speciální deska se při nouzovém brždění podtlakem přisaje k vozovce a intenzivně pomáhá zpomalení vozu. Výhodou zařízení je, že funguje nezávisle na tření mezi pneumatikou a vozovkou.

Deska má plochu 0,3 metru čtverečního, k vozovce se přisaje silou 15 000 newtonů a v plném záběru je za 0,1 sekundy.

Právě podtlak je vodítkem k pojmenování nového zařízení. Italský vynálezce barometru Evangelista Torricelli totiž zasvětil celý život právě studiu atmosferického tlaku a hydrodynamiky. Zavedl mimo jiné označení atmosférický tlak vzduchu.

Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent.
Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent.

Torricelliho brzdná deska zkrátí brzdnou dráhu až o 40 procent.

Vývojáři naměřili při testech na testovacím prototypu díky brzdné desce až o 40 procent kratší brzdnou dráhu na suchu i ledu.

Podle šéfa vývojářů Autoliv Ola Bolströma má nový vynález do sériové produkce ještě nějaký čas. Hlavní překážkou je to, že je Torricelliho brzda příliš účinná a „nerozuměla“ by si s dnešními konvenčními bezpečnostními systémy. Mimo jiné bude třeba podle Bolströma upravit předpínače pásů, protože na tělo působí větší zpomalení. Kdyby takto vybavené auto vyrazilo do provozu, měli by ostatní řidiči určitě problém s dobržďováním za výrazně lépe brzdícím autem. Podle šéfa vývojářů ale už s novým vynálezem seznámili několik partnerů z výrobců aut, kterým se novinka líbí.



Témata: trh


Nejčtenější

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Další z rubriky

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.