Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brzdná dráha ze 100 km/h: rozdíl 14 metrů

aktualizováno 
Nejkratší dráhu pro zastavení potřebuje obří superluxusní a superdrahá limuzína od Maserati, naopak doslova brzdit očima budete v Nissanu X-Trail nebo Hummeru H2. Neexceluje ani oblíbená nákupní taška Chevrolet Spark (Matiz). Nejlépe brzdící škodovkou je superb, nejhorší fabia combi. Italský automagazín Auto měřil brzdné dráhy tří stovek modelů, které je možné v Evropě koupit.

Ilustrační foto | foto: Bugatti

KOMPLETNÍ TABULKY VÝSLEDKŮ ZDE

Ze stokilometrové rychlosti zabrzdíte na suchém asfaltu podle tabulek přibližně na 40 metrech. Na zastavení ze stovky vám ale může stačit i 33,5 metru, to když pojedete v Maserati Quattroporte nebo Porsche Carrera GT chlubícím se keramickými brzdami. V takovém Hummeru H2 SUT vám ale nemusí stačit ani 47 metrů.

Rozjet auto až takový problém není, jeho bezpečnost ale závisí mimo jiné na tom, jak dokáže brzdit. Výrobci se ženou za hvězdami z crashtestů, občas je ale poučné se podívat i na to, jak auto brzdí.

Brzdná dráha auta závisí na mnoha parametrech: kondici pneumatik, stavu vozovky apod.

Italský automagazín Auto změřil brzdnou dráhu tří stovek aut. Některé výsledky jsou vcelku překvapivé.

To, že budou potřebovat k zastavení velkou vzdálenost mastodonti typu Hummer a těžká SUVčka se vcelku očekávalo, že má ale čtvrtou nejdelší brzdnou dráhu ani ne tunový Chevrolet Matiz (Spark) je na pováženou - ze stovky na nulu zastavuje více než 45 metrů.

Zajímavá situace nastávala u některých aut, kde se měřila brzdná dráha různým motorizacím, nebo karosářským variantám stejného modelu. Saab 9-3 sedan má tak o víc než pět a půl metru kratší brzdnou dráhu než kabriolet.

V testu bylo také osm různých golfů. Nejlépe brzdí GTIčko, nejhůře Golf Plus 1,9 TDI. Mezi nejhorším a nejlepším je rozdíl šest a půl metru. Stojí za zmínku, že v testu byly dva Golfy GTI, jeden zabrzdil na 38,6 metru, druhý potřeboval 35,2 metru.

Šest různých verzí mini a rozdíl víc než pět metrů. Nejlépe brzdil Cooper S, naopak speciální verze JCW GP Kit byla druhá nejhorší. To třeba smarty brzdí všechny stejně - něco přes 38 metrů, mezi třemi modely automobilky na miniauta je rozdíl šedesát centimetrů.

Zajímavé je také porovnání různých aut vycházejících ze stejného základu. Hyundai Tucson a Kia Sportage s dvoulitrovými turbodiesely potřebují 40,7, respektive 40 metrů.

Příbuzná malá auta Fiat Grande Punto a Opel Corsa mají naopak výsledky velmi nevyrovnané. Jedna corsa zabrzdila na 37 metrech, druhá na 42. Fiaty se trefily dvakrát ke čtyřiceti metrům.

Příbuzní z koncernu VW Seat Ibiza a Škoda Fabia si vedli podobně, polo zabrzdilo na 42,8, ale také 37,4 metru, dvaačtyřicet metrů potřebovala na zabrzdění i fabia combi.

Že se do čela seřadí speciály oplývající výkonem, tachometry s třístovkovými hodnotami a nejmodernějšími technologiemi, je vcelku logické. I zde se ale objevily paradoxy. Ze stovky potřebuje na zastavení skoro 37 metrů corvette stejně jako nový Fiat Bravo, takový Range Rover potřebuje o metr míň. Lamborghini Murciélago na zabrzdění potřebuje nijak ohromujících 39 metrů, stejně jako Peugeot 1007, Lexus IS 250 nebo Lancia Ypsilon.

A jak si vedly škodovky? Nejlépe brzdil Superb 2,5 TDI Elegance. Druhá je octavia liftback, třetí octavia kombi, následuje roomster, nejhůře brzdí fabia combi. Všechny modely mladoboleslavské automobilky v testu měly pod kapotou turbodiesely.

Mezi nejdelší a nejkratší brzdnou drahou ze stokilometrové rychlosti v testu italského časopisu byl rozdíl téměř 14 metrů (13,7 m).

"Testy se prováděly za normálních pomínek, auta měla nové pneumatiky a řídili je profesionální řidiči," ubezpečuje deník La Repubblica.

Autoři:



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

Nákupní horečka: emisní normy zmenší nabídku aut, prodejci plní sklady

Faceliftovaná Škoda Fabia

Už jen zhruba do března půjde objednat legendární Subaru WRX STI. Model, který sice netrhal prodejní rekordy, ale...

Neví se, která automobilka je největší na světě. Každý to počítá jinak

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Největší automobilky na planetě zveřejnily údaje o prodejích za rok 2017, takže která je oficiálně číslo jedna? Je to...

S emisemi švindlovaly i diesely Mercedesu, tvrdí Američané

Mercedes-Benz třídy R

Naftové automobily z německého koncernu Daimler byly vybaveny několika softwarovými funkcemi, které byly zřejmě...

Najdete na iDNES.cz