Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brzdná dráha ze 100 km/h: rozdíl 14 metrů

aktualizováno 
Nejkratší dráhu pro zastavení potřebuje obří superluxusní a superdrahá limuzína od Maserati, naopak doslova brzdit očima budete v Nissanu X-Trail nebo Hummeru H2. Neexceluje ani oblíbená nákupní taška Chevrolet Spark (Matiz). Nejlépe brzdící škodovkou je superb, nejhorší fabia combi. Italský automagazín Auto měřil brzdné dráhy tří stovek modelů, které je možné v Evropě koupit.

Ilustrační foto | foto: Bugatti

KOMPLETNÍ TABULKY VÝSLEDKŮ ZDE

Ze stokilometrové rychlosti zabrzdíte na suchém asfaltu podle tabulek přibližně na 40 metrech. Na zastavení ze stovky vám ale může stačit i 33,5 metru, to když pojedete v Maserati Quattroporte nebo Porsche Carrera GT chlubícím se keramickými brzdami. V takovém Hummeru H2 SUT vám ale nemusí stačit ani 47 metrů.

Rozjet auto až takový problém není, jeho bezpečnost ale závisí mimo jiné na tom, jak dokáže brzdit. Výrobci se ženou za hvězdami z crashtestů, občas je ale poučné se podívat i na to, jak auto brzdí.

Brzdná dráha auta závisí na mnoha parametrech: kondici pneumatik, stavu vozovky apod.

Italský automagazín Auto změřil brzdnou dráhu tří stovek aut. Některé výsledky jsou vcelku překvapivé.

To, že budou potřebovat k zastavení velkou vzdálenost mastodonti typu Hummer a těžká SUVčka se vcelku očekávalo, že má ale čtvrtou nejdelší brzdnou dráhu ani ne tunový Chevrolet Matiz (Spark) je na pováženou - ze stovky na nulu zastavuje více než 45 metrů.

Zajímavá situace nastávala u některých aut, kde se měřila brzdná dráha různým motorizacím, nebo karosářským variantám stejného modelu. Saab 9-3 sedan má tak o víc než pět a půl metru kratší brzdnou dráhu než kabriolet.

V testu bylo také osm různých golfů. Nejlépe brzdí GTIčko, nejhůře Golf Plus 1,9 TDI. Mezi nejhorším a nejlepším je rozdíl šest a půl metru. Stojí za zmínku, že v testu byly dva Golfy GTI, jeden zabrzdil na 38,6 metru, druhý potřeboval 35,2 metru.

Šest různých verzí mini a rozdíl víc než pět metrů. Nejlépe brzdil Cooper S, naopak speciální verze JCW GP Kit byla druhá nejhorší. To třeba smarty brzdí všechny stejně - něco přes 38 metrů, mezi třemi modely automobilky na miniauta je rozdíl šedesát centimetrů.

Zajímavé je také porovnání různých aut vycházejících ze stejného základu. Hyundai Tucson a Kia Sportage s dvoulitrovými turbodiesely potřebují 40,7, respektive 40 metrů.

Příbuzná malá auta Fiat Grande Punto a Opel Corsa mají naopak výsledky velmi nevyrovnané. Jedna corsa zabrzdila na 37 metrech, druhá na 42. Fiaty se trefily dvakrát ke čtyřiceti metrům.

Příbuzní z koncernu VW Seat Ibiza a Škoda Fabia si vedli podobně, polo zabrzdilo na 42,8, ale také 37,4 metru, dvaačtyřicet metrů potřebovala na zabrzdění i fabia combi.

Že se do čela seřadí speciály oplývající výkonem, tachometry s třístovkovými hodnotami a nejmodernějšími technologiemi, je vcelku logické. I zde se ale objevily paradoxy. Ze stovky potřebuje na zastavení skoro 37 metrů corvette stejně jako nový Fiat Bravo, takový Range Rover potřebuje o metr míň. Lamborghini Murciélago na zabrzdění potřebuje nijak ohromujících 39 metrů, stejně jako Peugeot 1007, Lexus IS 250 nebo Lancia Ypsilon.

A jak si vedly škodovky? Nejlépe brzdil Superb 2,5 TDI Elegance. Druhá je octavia liftback, třetí octavia kombi, následuje roomster, nejhůře brzdí fabia combi. Všechny modely mladoboleslavské automobilky v testu měly pod kapotou turbodiesely.

Mezi nejdelší a nejkratší brzdnou drahou ze stokilometrové rychlosti v testu italského časopisu byl rozdíl téměř 14 metrů (13,7 m).

"Testy se prováděly za normálních pomínek, auta měla nové pneumatiky a řídili je profesionální řidiči," ubezpečuje deník La Repubblica.

Autoři:




Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.