Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silné motorky budou muset mít v Unii ABS

  17:26aktualizováno  17:26
Protiblokovací brzdný systém ABS má být v Evropské unii povinný pro všechny nové silné motorky. Nová pravidla schválili poslanci Evropského parlamentu. Brzdný systém mají mít motocykly o objemu nad 125 kubických centimetrů.

Brzdný systém ABS má být v EU povinný pro silnější motorky. | foto: Matěj Oliva, skutrmania.czpro iDNES.cz

Výrobci skútrů a dalších slabších motorek se budou moci rozhodnout, jestli namontují ABS, nebo kombinovaný systém brzd (při brzdění přední brzdou se aktivuje i zadní a naopak).

V EU jezdí asi 30 milionů motocyklů, skútrů a mopedů. Na dopravě se podle nizozemského europoslance Wima van de Campa v minulých letech podílely asi dvěma procenty, na svědomí ale měly 16 procent smrtelných úrazů při nehodách.

Poslanci dnes také schválili nové lhůty, od kterých mají některé typy dvou- a tříkolých vozidel splňovat emisní limity. Nové silné motocykly by tak měly splňovat druhou nejpřísnější úroveň výfukových zplodin v EU (Euro 4 standard) od roku 2016 a mopedy od roku 2017. Všechny nové motorky navíc budou muset být vybaveny automatickým zapínáním světel.

Nařízení, které Evropská komise navrhla před dvěma lety, se má vztahovat pouze na nová dvou- nebo tříkolová vozidla a motokáry prodávané od roku 2016. Nové opatření ještě musí schválit členské státy. Europoslanci o podobě dnes schváleného textu jednali se zástupci Kypru, který v nynějším půlroce předsedá EU. Souhlas vlád EU by tak mohl být formalitou.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

KTM 1290 Super Adventure S
Rozmazluje a ponouká k lumpárnám. Crossover od KTM je univerzál

Proporce dakarského speciálu, obrovská hromada krouťáku a silou přetékající motor. Potřebuje člověk k pořádnému řádění na dvou kolech víc? Ne! Ale spousta...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.