Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brzdový asistent by měl být v autech povinný od roku 2010

aktualizováno 
Dopravní výbor Evropského parlamentu schválil požadavek, aby nová auta byla od roku 2010 povinně vybavena takzvaným brzdovým asistentem. Ten vyhodnocuje, zda řidič sešlápl pedál v kritické situaci dostatečně silně, a pokud ne, vyvine při brzdění větší sílu. To výrazně zkracuje brzdnou dráhu. Komise původně navrhovala, aby tato povinnost platila od roku 2011, ale zákonodárci ji chtějí o rok uspíšit.

Ilustrační foto | foto: Bugatti

Kromě brzd se ovšem návrh zabývá celou řadou dalších, především pasivních systémů ochrany. Parlament si od něj slibuje větší ochranu chodců a cyklistů.

V současnosti v Unii každý rok zemře asi 8 000 chodců a cyklistů a dalších více než 300 000 je jich zraněno. Přijetí nové legislativy by prý počet mrtvých snížilo zhruba o dva tisíce.

Životy by na silnicích ale neměly zachraňovat jen účinnější brzdy. Nová auta by rovněž měla podstoupit dvě fáze testů, jejichž požadavky by musela splnit. V první fázi by automobil musel vyhovět běžným předpisům, zatímco v druhé by musel splnit celoevropská doporučení pro bezpečnost provozu, která jsou mimo jiné obsahem současného návrhu.

Technologie brzdového asistenta měla premiéru v roce 1996 u vozů Mercedes třídy S a SL. V roce 1998 se automobilka Mercedes stala první firmou, která tuto technologii zavedla u všech svých modelů. Později ji následovaly i některé další automobilky.

EU hodlá v rámci plánu z roku 2001 snížit do roku 2010 počet úmrtí při dopravních nehodách o polovinu na zhruba 25 000 ročně.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Najdete na iDNES.cz