Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením 2206. Přezdívku buchanka dostalo auto kvůli jeho tvaru karoserie připomínající bochník chleba. Letošní výročí oslavuje legendární uaz limitovanou edicí v atraktivní bílo-zelené kombinaci.

Aktuálně jsou všechny výroční buchanky vyprodány. Koncem ledna příštího roku bude vyrobeno posledních 29 kusů jubilejní edice, které už mají svoje zákazníky. Největším odbytištěm zeleno-bílých „bochníčků“ je suverénně Německo, kam míří zhruba 80 % celkové produkce pro Evropu. Svoji zásluhu na tom má i rozsáhlá mediální kampaň tamního importéra. Jen za letošek se totiž na náš kontinent dostalo necelých 80 kusů „jubilejek“. Oznámení výrobce o ukončení produkce vyvolalo jak mezi fanoušky, tak mezi samotnými prodejci velkou nevoli a automobilka zvažuje obnovit výrobu i pro rok 2019.

UAZ 2206 "Buchanka“

Tento unikát jsme vyzkoušeli v devítimístné verzi. Ikonický tvar karoserie se po šedesáti letech nezměnil a pravděpodobně ani nezmění. Heslem „neměň, co funguje“, se Rusové řídí od nepaměti. Devítimístný minibus přijíždí v zajímavé bílo-zelené kombinaci známé z edice Heritage „zesnulého“Land Roveru Defender

Jubilejní buchanka také připomíná Volkswagen Transporter ze slavné éry hippies. Dalšími prvky limitované série jsou bílé ocelové disky, maska, posuvná okna a speciální emblémy odkazující na šedesáté narozeniny. Drobnými, ale praktickými pomocníky jsou přepracované kliky i mechanismus zavírání. Díky nim už nemusíte s dveřmi tolik třískat.

Základ terénního uazu se dvěma palivovými nádržemi zůstal beze změn. Ocelový žebřinový rám hostí kromě karoserie i odpružení pomocí listových per a dvě tuhé nápravy s diferenciály typu Spicer. Zadní soukolí je dokonce vybaveno elektricky ovládanou uzávěrkou Eaton. O zastavení téměř dvoutunového auta se starají kotoučové brzdy vpředu a zadní bubny. Varianta 2206 nabídne také bezpečnostní systém ABS.

UAZ 2206 Bus v číslech

  • motor: atmosférický zážehový čtyřválec ZMZ-40911.10, 2,7 MPI 16V
  • max. výkon: 82,3 kW / 112,2 k (v 4250 ot./min)
  • max. točivý moment: 198 Nm (v 2500 ot./min)
  • převodovka: pětistupňová manuální
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4363 x 1940 x 2064 x 2300
  • objem kufru: neudává se
  • objem nádrže: 77 l
  • pohotovostní/užitečná hmotnost (kg): 1913 / 967 kg
  • 0-100 km/h: neudává se
  • max. rychlost: 120 km/h (dle technického popisu)
  • základní cena: 420 000 Kč

Interiér z doby kamenné

Mezi řidičem a spolujezdcem pracuje zážehový čtyřválec s objemem 2,7 litru. Uljanovští specialisté ho naladili na výkon 82,3 kW, tedy necelých 113 koní. Točivý moment 198 Nm přenáší pětirychlostní manuál pomocí kardanové hřídele standardně na zadní kola. Dvě kovové páky vpravo od řidiče slouží k připojení pohonu přední nápravy a přídavné redukční převodovky. Jde o celkem slušný základ pro terénní radovánky.

Uvnitř se téměř zastavil čas. Primitivní volant Ikar bez airbagu drží na fixním kovovém sloupku obehnaným hrubě zpracovanými plasty. Kovová palubní deska se dodává v barvě karoserie v rámci standardní výbavy. Vprostřed najdete sdružený rychloměr s jednoduchým palubním počítačem. Ovládací prvky pod „budíkem“ slouží k zapnutí světel, přepnutí ukazatele stavu paliva nebo aktivaci jednoho ze dvou ventilátorů. U spolujezdce má své místo odkládací přihrádka a vespod se ukrývá nádobka pro ostřikovací kapalinu.

Standardní látkové čalounění sedadel nahradila voděodolná prošívaná tkanina. Stejný typ sezení se objevil také u 469 kusů modelu UAZ 3151 Hunter Anniversary, který oslavil své 45. narozeniny teprve nedávno. Prostor pro zadní pasažéry vyplňuje dalších sedm plnohodnotných míst a integrovaný stolek. Osvětlení zajišťují staromódní kulaté lampičky s nezávislým vypínačem.

UAZ 2206 "Buchanka“
UAZ 2206 "Buchanka“

Na vlnách

Zajíždění nového uazu s tuhými nápravami se nese v duchu silničního plavání. Trvá zhruba tři tisíce kilometrů, než se vytvoří dostatečné provozní vůle a jízdní vlastnosti se ustálí. Vzhledem k listovému odpružení a vysokému těžišti se minibus na cestách houpe jako Titanic. Pozor na prudké brzdění. Na některých videích z Ruska se starší buchanky postaví na přední kola. Nás při testu nouzového zastavení akorát „nakopalo“ ABS a celé auto se zavlnilo.

Buchanka umí reálně uhánět po dálnici i 130 kilometrů v hodině, navzdory deklarované maximálce 120 km/h. V kabině se i kvůli typickému ruskému dílenskému zpracování promítá značný aerodynamický hluk. Místy dovnitř profukuje přes ledabyle spasované dveře nebo těsnění. Jde o výrobní standard, nikoli závadu, i majitelé to tak berou.

Ergonomie interiér moc nepobral. Spousta ovladačů ještě pamatuje Sovětský svaz. 

Krátké převody prvního rychlostního stupně umožní řidiči svižný rozjezd. Křivka točivého momentu dosahuje svého maxima už ve 2500 otáčkách za minutu. Technici tak většinu konstrukčních řešení podřídili hlavnímu účelu – jízdě v terénu.

Výlet mimo silnice je s buchankou místy adrenalinový zážitek. V základní konfiguraci si ruský bochníček poradí s většinou přírodních nástrah. Pro účely expedice nebo náročnějšího „off-roadingu“ je nutné minibus upravit. Standardní kovové nárazníky ochrání v případě drobné kolize. Samotné tělo auta tvoří silný plech, takže promáčklou karoserii opravíte kladivem.

Terénní dobrodružník

Rakovinou ruských uazů je koroze. Výrobce dosud nepoužívá technologii zinkování. Pro exportní trhy se nabízí pouze tovární antikorozní nástřik pro transport na moři. Trvalá cesta k udržení zdravých plechů tkví v každoroční péči o podvozek a dutiny karoserie.

Účelová konstrukce řadí našeho oslavence mezi cenově dostupné terénní vozy. Ve své kategorii nemá přímou konkurenci. 

Klasický devítimístný off-road s rámem, tuhými nápravami a cenou do půl milionu korun s daní už jako nový nekoupíte, Buchanka to všechno ve svérázném podání nabídne. 

Ikonický bochníček navíc představuje pravé retro v dnešní přetechnizované době. Řízení uazu nabídne mnohým nevšední zážitek. Dobrodruzi nebo fanoušci vyzkoušených tradic naopak UAZ 2206 ocení ve všech směrech. 

V České republice se jubilejní UAZ 2206 Bus prodává v závislosti na kurzu rublu od 460 tisíc korun včetně daně. Nejzákladnější dvoumístné provedení vyjde na 420 tisíc včetně DPH, příplatková výbava má čtyři položky, za stříbrnou metalízu se připlácí čtyři tisíce, za vyhřívaná přední sedadla tři. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...