Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bude Londýn vzorem Praze?

  12:53aktualizováno  12:53
Londýn má odvážného starostu, který chce do dopravní džungle ve městě vnést pořádek. Jmenuje se Livingstone, stejně jako odvážný badatel, který v 60. a 70. letech 19. století pátral ve východní Africe po prameni Nilu. Pokud bude starostův návrh schválen, už za necelého půldruhého roku každý, kdo ve všední den překročí hranice města mezi sedmou hodinou ranní a večerní, zaplatí mýtné pět liber (zhruba 275 korun).

Přistižené neplatiče čeká pokuta 80 liber (asi 4400 korun). O kontrolu placení poplatků by se měly starat všudypřítomné kamery. Zaplatit bude řidič moci předem prostřednictvím pošt, internetu, telefonu, ale i obchodů za podmínky, že poskytne registrační značku svého vozu. Právě značky budou na ulicích snímány kamerami, a příslušná zařízení následně zjistí, zda je majitel konkrétního vozu v databázi těch, kteří přispěli mýtným do městského rozpočtu.

Při vybírání mýtného by měly existovat výjimky. Ty se týkají v prvé řadě tělesně postižených a těch, kteří v centru metropole trvale bydlí. Pro ty primátor navrhuje devadesátiprocentní slevu. Do města ale budou mít vjezd zdarma motocykly, které nezabírají tolik místa jako auta. A také vozy na alternativní pohon, které jsou sice stejně velké jako běžné automobily, ale zato mnohem méně zatěžují životní prostředí.

Týká se to elektromobilů, hybridů i aut přestavěných na plynový pohon. Nápad starosty Kena Livingstona se setkal i s nepochopením. Jeho odpůrci například tvrdí, že se dopravní zácpy jen přesunou z centra na okraj města, kde budou řidiči bojovat o poslední volné místečko před zónou placení. Jiní tvrdí, že takový plán je předčasný a že významných změn v dopravě se Londýn nedočká dříve než v roce 2008.

Příznivci navrhované revoluce ale vítají, že peníze utržené od motoristů by měly obohatit rozpočet městské hromadné dopravy. Jakmile by se začalo s vybíráním mýtného, měla by například cena jízdenky na autobus klesnout o třicet procent - z jedné libry na 70 pencí, což přiláká další cestující. Systém - pokud bude zaveden a osvědčí se - by měl být vzorem pro podobné odlehčení v centrech ostatních měst Spojeného království. A podle slov pražského primátora Jana Kasla by mohl být předobrazem pro podobný systém právě v Praze.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.