Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bude třicet pod nulou: shánějte arktickou naftu a startovací kabely

  12:03aktualizováno  12:03
Mrazivé noci dají autu zabrat, jak ho tedy připravit na třicet pod nulou, abyste ráno nemuseli pěšky? Namazat těsnění, na okno karton a připravit startovací kabely. Naftové auto dotankujte. Shánějte speciální nabíječku, která zachrání baterii. A nezatahujte ruční brzdu, pokud to není nutné, jinak vám přimrzne obložení a neodjedete.
Musíte si přivstat. Počítejte s tím, že na vyproštění auta zpod sněhové přikrývky a jeho odmražení budete potřebovat dost času.

Musíte si přivstat. Počítejte s tím, že na vyproštění auta zpod sněhové přikrývky a jeho odmražení budete potřebovat dost času. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Mrazivé noci, které zima naplánovala na tento týden, prověří hlavně stav akumulátoru.  Baterii umí mráz zničit už po týdnu stání. Pokud je auto stále v provozu, nemělo by se nic stát, dobře nabitá baterie by měla snést i teploty kolem minus 20 stupňů Celsia. Zbystřit by měli ale třeba ti, kdo jezdí jen krátké jízdy po městě, při kterých se akumulátor nestačí pořádně dobíjet. Baterie slábne, pokud slaběji svítí světla nebo startér ráno hůř točí.

Zadek v teple

Některé vychytávky proti zimě dostávají auta už z výroby, jindy pomůže dobrý nápad. Chybí vám například vyhřívané sedačky? V tom případě vyzkoušejte vyhřívaný potah. Jednoduše se zapojí do zásuvky po zapalovači a příjemně vám bude ohřívat záda. Dá se použít na všechna sedadla, ceny se pohybují přibližně od tří set korun do tisícovky.

Pro ty, kdo parkují na dosah zásuvce může být účinným řešením takzvaná udržovací nabíječka. Dá se pořídit za ceny od nějakých pěti set korun. Už z názvu je jasné, že se jedná o udržovací dobíječ a ne o klasickou nabíječku. Umí dobít úbytek kapacity při častých startech a krátkých cestách. Nabít prázdnou baterku ale nedokáže. Některé mají i speciální konektor do zapalovačové zásuvky, přes kterou udržují napětí, takže nemusíte pod kapotu k baterce. Ale pozor, některá auta přívod zásuvky po vytažení klíčku ze zapalování odpojují.

I tak si ale připravte startovací kabely. Pokud se vám vybije baterie, nastartujte auto s jejich pomocí, rozhodně vůz neroztlačujte. Mohl by se zničit katalyzátor. Jak startovat pomocí kabelů čtěte zde

Jestli chcete zabránit tomu, aby přední sklo přes noc namrzlo, pořiďte si plachtu, kterou zachytíte pod stěrače a přivřete do dveří. V nouzi lze použít i karton, noviny, nebo třeba kus igelitu. A když už vám okno namrzne, v žádném případě se nepokoušejte led odřít stěrači, poškodíte gumičky a budete je muset měnit. Ledová krusta často odolává i klasické škrabce, proto je dobré vzít si na pomoc sprej proti námraze, který led rozpustí.

Ilustrační snímek

Znali je už dědové Tyto speciální přípravky na zimu používali motoristé už před lety – některé značky přežívají dodnes.

Nepouštějte stěrače, ostřikovače a elektrické ovládání oken, pokud jim brání námraza. Nemusí to totiž odnést jen spálená pojistka, často se poškodí i koncovky přívodních kabelů nebo pohonné motorky.

Abyste zabránili přimrznutí dveří a poškození těsnění, ošetřete gumu vhodným prostředkem. V autopotřebách vám nabídnou tyčinku podobnou pomádě na rty, kterou gumová těsnění jednoduše potřete. V nouzi najděte nějaký krém, který neobsahuje vodu. Třeba ten na ruce.

Zahřívejte klidnou jízdou

Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno, stejně se téměř nezahřeje. Je lepší ho zahřát plynulou jízdou, šetříte tak motor i palivo. Motor prvních několik minut/kilometrů nevytáčejte do vysokých otáček. U aut, která nemají klasický budík teploměru, ale jen kontrolku značící studený motor, rozehřívejte ještě nějaký ten kilometr po jejím zhasnutí.
 
Při jízdě šetřte elektrickou energií. I moderní vozy mohou mít problémy s kapacitou akumulátoru při krátkých jízdách a využití mnoha spotřebičů, obrovským žroutem jsou hlavně vyhřívaná sedadla. Nezapomínejte je vypínat, úplně nejhorší je, když topí naprázdno. Po několika kilometrech vypínejte i vyhřívání zpětných zrcátek a zadního okna.

Problematické jsou kapaliny, které jsou v autě. "O chladicí kapalinu v chladiči se bát nemusíte, je v ní dostatečné množství alkoholu, které by mělo potížím zabránit," radí David Kurtz, vedoucí servisu Volva Auto Kurtz. "Pokud je v chladiči aspoň trochu chladicí kapaliny, je to dobré, ve velkých mrazech pak kapalina gelovatí, ale nemrzne," souhlasí Petr Petřík, soukromý automechanik, který mimo jiné opravuje auta pražským taxikářům.

Pokud víte, že máte v chladiči jen vodu, má Petřík jediné řešení: odpojit hadici a kapalinu vypustit, jinak můžete přijít o chladič nebo i o celý motor.

Kapalinu v ostřikovačích máte mít zimní, modrou. Když čekáte velkou zimu, neřeďte ji. Pokud už zmrzne, budete muset počkat až "povolí". Bude to ale trvat, než se v motorovém prostoru zahřeje. Žádné škody by napáchat neměla.

I olej je kapalina, je tedy třeba být opatrnější při prvním nastartování a vůbec, než se motor zahřeje. Olej je po mrazivé noci na parkovišti ztuhlejší, a proto hodně namáhá olejové čerpadlo. Navíc se studený později dostane na místa, kde má vytvořit mazací film.

Pneumatiky mrznou v minus 65

S pneumatikami problém nebude, jen si dejte pozor na tlak, který ve velkých mrazech lehce poklesne. "Tlak v pneumatikách by měl být upraven, měl by být o 0,2 baru vyšší než normální," radí Zdeněk Vacl z Pirelli. "Pokud není pneumatika narušená, neměl by být žádný problém," ubezpečuje. "Moderní zimní pneumatiky pro střední Evropu jsou navrženy pro práci v optimálním rozmezí od minus 20 °C do 7 °C. Kritickým bodem pro zimní pneumatiky je teplota nižší než minus 65 °C, tam se dostanete k bodu skelného přechodu, kdy pneumatiky mohou prasknout jako sklo."

"Stabilita a výkon normální zimní pneumatiky je samozřejmě v pořádku i při minus 30 °C, ale uvědomte si, že výkon nemusí být zcela srovnatelný jako při vyšších teplotách," dodává Vacl. "Pro dobrý výkon při nižší teplotě jako například minus 55 °C jsou potřeba speciálně navržené pneumatiky," uzavírá mluvčí českého zastoupení výrobce pneumatik Pirelli.

Saab 9-3X

Klimatizaci radí Petr Petřík obecně na zimu nevypínat. Doporučuje nastavit si na podzim teplotu, která vám vyhovuje a nastavit automatický režim. "Pokud ji na celou zimu vypnete, můžete mít na jaře problémy," varuje Petřik.

Naftové auto může mít problém

Zima umí potrápit hlavně řidiče dieselových aut, kvůli zamrzající naftě. Všechny zimní nafty by měly odolat mrazům do minus dvaceti. Pokud to nemáte daleko do hor, zkuste sehnat arktickou naftu, která odolá až dvaatřicetistupňovým mrazům.

Na zamrzlou naftu nabízejí výrobci speciální aditiva. "V zásadě jsou dva druhy aditiv do nafty. Jeden čistí a vylepšují kvalitu nafty a další právě zvyšuje odolnost proti mrazu," vysvětluje David Kurtz ze servisu Volva. Existují i aditiva, která umí obojí, ale podle Kurtze raději shánějte to proti mrazu. Servisman Petr Petřík ale varuje, že aditiva rozhodně nejsou všemocná. "Můžete to zkusit, výsledek je ale nejistý." Aditiva je třeba přidat do nádrže dřív, než nafta zamrzne, nejlépe ještě před natankováním.

"Například lahvička přídavku Castrol TDA stojí okolo 180 Kč, vystačí pro 250 litrů paliva a slibuje zajištění hladké filtrovatelnosti nafty do minus 26 stupňů Celsia," říká Petr Buček, šéfredaktor specializovaného serveru AutemBezpečně.cz. Podobné ceny má Vif super diesel aditiv zimní.

Aditiv Stanadyne Performance Formula 1000 slibuje snížení bodu tuhnutí paliva o 22 stupňů, Ekolube Diesel Aditiv udává zvýšení odolnosti proti mrazu o osm až deset stupňů

Škola smyku

Jak jezdit na ledu se naučte zde

Určitě můžete riziko zamrznutí nafty snížit dotankováním plné nádrže. Častým problémem je totiž voda, která kondenzuje v palivovém systému. Nejčastěji se tam dostává v podobě vzdušné vlhkosti při otevření víčka nádrže. V zimě tedy obecně tankujte vždy plnou, aby v nádrži bylo co nejvíce nafty a co nejméně vzduchu a aby se otvírala co nejméně.

Když už nafta zmrzla, jediným bezpečným řešením je najít vytápěnou garáž. Majitelé starých nafťáků mohou zkusit přidat "panáka" benzinu, který umí krystalky parafínu rozpouštět. Rozhodně to ale nezkoušejte, pokud máte moderní vznětový motor. S přidáním benzinu totiž prudce klesá mazivost, na kterou jsou vstřikovací systémy velmi citlivé. Jestli to opravdu chcete zkusit, poraďte se předtím v servisu.

"Nafta často zamrzne v palivovém vedení, které je zespodu auta," popisuje Kurtz. "Zrovna včera jsme takový problém řešili u pána v Krkonoších, kde mu takto zmrzla nafta už v patnácti pod nulou."

Fígly bez záruky

Co také lidé s auty v zimě vyvádějí

  • do auta zaparkovaného u domu postavit lampičku se silnou žárovkou a auto tak lehce temperovat
  • u starých naftových aut nafta zamrzá v palivovém filtru, kdo ví jak na to, zapálí pod motorem noviny

Máte další tipy? Pište do diskuse pod článkem.

Problém podle Davida Kurtze bývá v tom, že když se pak zmrzlou naftu snažíte rozehřát, pod autem proudí vzduch a stále ochlazuje podvozek. Protože vytopená garáž nebyla po ruce, museli si poradit jinak. Nehybnému volvu udělali ze dvou prostěradel, která zavřeli do dveří, jakousi sukýnku a dvěma fukary hnali teplý vzduch pod auto, zamrzlé trubky pak povolily.

Zkušení dieselaři radí před rozjezdem nafťák vícekrát nažhavit před tím, než začnete startovat. Podle Petra Petříka, který se na diesely specializuje, to není na škodu. "Třeba dvakrát můžete nažhavit, pak ale už žhavicí svíčky dosáhnou maximální teploty a výš už nepovolí elektronika," upřesňuje Petřík.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

Najdete na iDNES.cz