Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budou auta reagovat na lidský hlas?

  0:01aktualizováno  0:01
Brněnští odborníci pracují na evropském programu, který nemá v Česku obdoby. Jeho využití přinese převratné změny. Mobilní telefon, který vytočí automaticky telefonní číslo po hlasovém pokynu? Něco takového zřejmě nikoho nepřekvapí. Ale že by na lidský hlas reagovala i televize, rádio, auto či pračka?

Podle odborníků z Vysokého učení technického v Brně se blíží doba, kdy něco takového bude možné. A oni sami se snaží tento sen změnit v realitu.

Právě nahrávají hlasy 550 dospělých a 50 dětí. A veškeré hlasy, které musí znít v češtině, nahrávají v nejrůznějších prostředích. Podmínkou je, že nesmí jít o odhlučněné místnosti, ale například o běžné kanceláře, veřejná prostranství, zábavní podniky, domácnosti nebo třeba auta.

Důvod? Specialisté z fakulty informačních technologií VUT se zapojili do projektu Evropské komise Speecon, jehož úkolem je vytvořit řečovou databázi všech evropských jazyků. Ta poslouží k tomu, aby právě bylo možné hlasově ovládat řadu věcí - například televizi, rádia, auta, pračky či hračky.

To vše zatím zůstávalo spíše tématem pro vědeckofantastickou literaturu. "Jednoduše řečeno, nahráváme nejrůznější slova šesti set mluvčích různého věku v České republice, která zpracujeme, odevzdáme a příslušní výrobci v Evropě je začnou zapracovávat do mikroprocesorů výrobků nejrůznějšího druhu," vysvětluje Jan Černocký ze skupiny zpracování řeči.

Podle něho se blíží doba, kdy bude stačit zadat hlasový pokyn a různé spotřebiče už udělají vše potřebné. "Myslím, že se toho dočkáme již za několik let," odhaduje. Na vytvoření databáze, na níž spolupracuje Černocký s dalšími kolegy, pracuje od února, má být hotová na podzim. V Evropě přitom tento projekt běží už od roku 1999.

A jak získávají mluvčí? Jsou to kamarádi, známí a jejich známí. Do navigačního přístroje například namlouvají žádost, aby jej dovedl do oblíbené restaurace. Celá nahrávka trvá přibližně hodinu. A každý za ni dostane dvě stě korun.

"Zatím největší problémy jsme měli s požadavkem nahrát hlasové povely v autě vyšší třídy, protože nikdo z nás takové nemá. Využili jsme ale nabídku rektora VUT, který nám půjčil svůj služební vůz," říká Černocký.

Autoři:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.