Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budou mít hybridní auta v Praze slevu na mýtu?

  10:27aktualizováno  10:27
Za auty, která jezdí v centru Prahy, by se už nemusel objevovat dým z výfukových plynů. Pražané, kteří si pořídí automobil s takzvaným hybridním motorem, který kombinuje klasický spalovací motor s elektromotorem, by mohli mít po zavedení mýtného vjezd do centra levnější než řidiči s běžným autem, nebo úplně zadarmo.

Taxi Ford Escape Hybrid | foto: Ford

Návrh chce radě hlavního města předložit radní Jiří Janeček (ODS). Kdy se to stane, ale není jasné.
Omezení vjezdu aut s klasickým motorem platí například v Londýně. Vedení britské metropole prosazuje při jízdě po městě ekologické automobily.

"V souvislosti s projednáváním zavedení mýtného jsem si zjišťoval, jak systém funguje v zahraničí. Právě v Londýně při zvýšeném množství smogu do centra pouštějí jen takzvané hybridy nebo elektromobily. Jakmile budeme na zasedání řešit problém mýta, návrh přednesu," řekl radní Jiří Janeček.

Z auta nejdou zplodiny
Řidiči v automobilech s hybridním motorem totiž například v kolonách v ulicích Prahy jedou na elektromotor, a do ovzduší se tak nedostávají žádné výfukové plyny. Auto se pomocí elektromotoru navíc také rozjíždí. Právě při rozjezdu jde do ovzduší u běžných aut z výfuků nejvíce škodlivin.

Hybridními automobily by měli podle Janečka jezdit také zaměstnanci městských organizací. Do podmínek výběrových řízení na nákup automobilů chce totiž prosadit, že kupovaná auta musí být také ekologická. V současné době autem s hybridním motorem jezdí již ministr životního prostředí Martin Bursík.

"U všech městských organizací, které spadají do mé kompetence, budu chtít hned při první příležitosti, aby při nákupu aut nebyla brána v potaz pouze cena, ale také to, na co auto jezdí a jakou má spotřebu," uvedl Janeček.

Podle radního by se investice do auta s hybridním pohonem vrátila zhruba za dva roky. "Auto je sice dražší než to ‘obyčejné‘, ale spotřebuje mnohem méně benzinu, tudíž to v konečném výsledku cenově vyjde nastejno," řekl Janeček.

Jak funguje hybrid
Auto kombinuje spalovací motor a elektromotor. Při rozjezdu pracuje pouze elektromotor, za jízdy stálou rychlostí spalovací motor. Při prudkém zrychlení pracují oba současně, při zpomalení a brzdění je navíc zapojen generátor, který vyrábí elektřinu.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.