Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost aut: spalovací motory přežijí ještě desítky let

  12:35aktualizováno  12:35
Spalovací motory vydrží ještě několik desítek let, říkají odborníci. Vývoj pohonných jednotek do roku 2030 počítá s efektivnějšími spalovacími motory, které budou mít za následek snížení závislosti na fosilních palivech.

Ilustrační snímek | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilismus se v blízké budoucnosti příliš měnit nebude. Vyplývá to z materiálu "Vozidla pro udržitelnou mobilitu", který pro Sdružení automobilového průmyslu (SAP) vytvořil tým odborníků. Technologické inovace by rovněž měly přinést snižování zdravotních následků dopravních nehod.

"Prioritou je zvýšení účinnosti spalovacích motorů, v delším horizontu se zaměříme na syntetická paliva založená na biopalivech a odpadu," uvedl Jan Macek, technický garant projektu pro udržitelnou mobilitu. Zvládnutí těchto inovací je podle Macka nutnou podmínkou pro udržení konkurenceschopnosti tuzemského automobilového průmyslu, který je v Česku silně zaměřený na export.

Jedním ze zásadních cílů je výrazné snižování emisí skleníkových plynů.

Dnes průměrný osobní automobil do ovzduší vypustí zhruba 200 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr provozu, uvedl Macek. Podle návrhů evropské technologické platformy by se úroveň vypouštěného oxidu uhličitého měla do roku 2015 snížit na 120 gramů a do roku 2030 na 90 gramů.

Řidič je slabý článek

Kvůli novým technologiím by se měly výrazně snižovat i následky dopravních nehod jak v oblasti zdravotních následků, tak i materiálních škod. Podle Jan Vystrčila ze společnosti Iveco Czech Republic je až 71 procent nehod způsobeno špatným odhadem řidiče, nebo jeho nepozorností. Počet dopravních nehod do budoucna sníží podpůrné systémy, které jsou schopné číst dopravní značky, brzdit v krizových situacích, nebo automaticky zaparkovat. Všechny tato systémy v současnosti existují a postupně se dostávají do sériové výroby.

Komplikací v zavádění těchto inovací jsou etické otázky v případě nehody zejména tehdy, když k nehodě dojde kvůli selhání automatických mechanismů.

V současnosti totiž za chování automobilu plně odpovídá řidič, uvedl Vystrčil s tím, že s postupem automatických technologií by se toto pravidlo mohlo změnit.

Vizi budoucího vývoje automobilů vypracoval odborný tým sestavený Technologickou platformou "Vozidla pro udržitelnou mobilitu". Ta v Česku působí od roku 2009 a sdružuje zástupce Škoda Auto, ČVUT, Auto SAP, Iveco Czech Republic, Brisk, Hella, Ricardo, Autotechnik Visteon-Autopal.

Autoři: ,






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.