Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost aut: superaudi na elektřinu a skútr pro čtyři

  13:00aktualizováno  13:00
"Něco se musí stát," jako by znělo na frankfurtském autosalonu, který skončil poslední zářijovou neděli. Automobilky sice představují s nezměněným tempem své klasické novinky, hromadu energie však věnují úvahám nad budoucností.

Audi e-tron | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Velcí výrobci přijeli do Frankfurtu ukázat, co nového zákazníkům nabídnou za pár týdnů a měsíců v autosalonech. Hlavně se ale návštěvník nejdůležitější evropské automobilové události druhé poloviny roku dozvěděl, že jeho děti a dost možná ani on sám nebude jezdit k benzince, ale k elektrické zásuvce. Jasno u elektrické budoucnosti už má Renault, Toyota, Opel, ale i Volkswagen. Čtěte: V renaultech se baterie nebudou dobíjet, ale vyměňovat

Teď už se jen s napětím čeká, kdy "to" vypukne - kdo první nabídne elektromobil v masovém měřítku. Elektrony místo benzinu bude tankovat také ikona automobilistů bývalého východního bloku: nesmrtelný trabant.

Autosalon Frankfurt 2009, všechny články

Elektrická budoucnost ale zase tak depresivní být nemusí. Že elektromobil nemusí být jen něco malého a pomalého, už dokazují značky jako Tesla nebo Fisker. Nově se "elektrosportem" pochlubilo Audi. E-tron je prozatím jen studie, bylo kolem ní ve Frankfurtu ale hodně rušno. Má čtyři elektromotory umístěné v kolech, které dávají dohromady výkon 230 kW a točivý moment 4 500 Nm.

Superelektroaudi

Elektrické superaudi se rozjede jen na elektronicky omezených 200 km/h, zato nabídne skvělou akceleraci. Elektromotory rozjedou e-tron z nuly na stovku za 4,8 sekundy. A proč jen 200 km/h maximálky? Protože pak auto spotřebovává moc energie.

Audi e-tronAudi e-tron

Pohon všech kol, který je u Audi už téměř samozřejmostí, obstarávají čtyři elektromotory. V každém kole má e-tron jeden, při rozdělování obří porce newtonmetrů je v zájmu zábavné jízdy upřednostňována zadní náprava.

Elektrické Audi R8 veze 470 kilogramů litiových akumulátorů (celkem auto váží 1 600 kilogramů - postavené je z hliníku a uhlíku), které stačí na ujetí 248 kilometrů. Z domácí zásuvky je nabijete za 6 až 8 hodin, rychlonabíječka to zvládne za 2,5 hodiny. Pracuje se ale ještě na speciálním indukčním "bezdrátovém" nabíjení.

Další vychytávky? Třeba speciální karbokeramické brzdy: do předních kotoučů se zakusují brzdiče ovládané kapalinou, ty zadní ale spíná elektřina a fungují, jen když se brzdí opravdu zostra. Klimatizace a topení fungují na principu tepelného čerpadla. A světla se natáčejí na základě mapy uložené v navigaci, tedy ještě před tím, než otočíte volantem.

Jak ulevit městům

Vizionáři ve vývojových centrech automobilek se také snaží vyzkoumat, jak ulevit ucpaným městům. U Peugeotu vymysleli dva a půl metru dlouhé auto pro čtyři. I když auto...

Peugeot BB1

Peugeot BB1

Koncept BB1 má blíž ke skútru: uvnitř sedíte podobně jako na motorce (ti vzadu mají kolena vedle stehen těch vpředu) a místo volantu se řidič drží řidítek. A samozřejmě i BB1 jezdí na elektřinu. Více o Peugeotu BB1 čtěte ZDE

Podobný nápad měli i u Renaultu. Prosklené vajíčko pro dva pojmenovali Twizzy.

Renault Twizzy Z.E.

Renault Twizzy Z.E.

Výkony a jízdní vlastnosti jako by byly chvílemi nepodstatné. Hlavní čísla, kterými se automobilky na autosalonu chlubily u aut poháněných starým dobrým spalovacím motorem, jsou hodnoty emisí CO2 a spotřeby.

A ještě jedna premiéra, podobně jako nový trabant, Made in DDR: Ve Frankfurtu měl premiéru lehký sporťák Melkus. Stejnojmenné závodní speciály ze 70. let 20. století poháněly tříválcové dvoutakty z wartburgů; novodobý melkus vychází z Lotusu Elise a má motor od Toyoty (doplněný o kompresor). Ručně jich přesně podle představ zákazníků postaví 25.

Melkus

Melkus

Všechno je jinak

Na obřím výstavišti došlo ale i na překvapení. BMW už nechtělo být v roli "chudého příbuzného" se svou montovanou halou na prostranství před výstavním pavilonem Mercedesu, jako v předchozích ročnících. A tak zabralo na opačném konci výstaviště ten největší a nejnovější pavilon, ve kterém si postavili i dráhu, po níž "bavoráky" celý den kroužily.

Překvapením byla neúčast některých tradičních výrobců. Nedorazila Honda, Mitsubishi, Nissan nebo Cadillac. Pro Evropu si nepřichystaly na podzim žádné novinky, tak se rozhodly za nákladnou expozici ušetřit. Rozmach naopak prožívají velké tuningové firmy. Úpravci automobilů dnes mají stejně obří stánky jako automobilky. V místech, kde pře dvěma roky vystavovala Honda, tentokrát parkovali své kreace hned tři "tuneři".

Brabus EV12

Brabus EV12

Přemalovávání mapy autosvěta poznal i ten, kdo hledal jeepy, chryslery a dodge. Ještě předloni jste jejich expozice našli pohromadě s Mercedesem, letos už byly pod dohledem nového majitele Fiatu.

Předchozí ročníky byl velký poprask kolem čínských automobilek. Před čtyřmi roky byly za exoty, loni je pořadatelé chtěli vyhnat, protože dovezly mizerné kopie známých aut. Letos se v temném koutě jednoho z pavilonů schovávala dvě auta z Číny, nápadně podobná Toyote RAv4, ale nikdo si jich vlastně nevšímal. U opuštěného stánku nebyla ani noha, jen na stolcích leželo pár letáku.

před deseti lety

BMW pro Bonda

Hvězdou frankfurtského autosalonu v roce 1999 bylo BMW Z8. Okouzlující roadster vycházející ze studie BMW Z07, představené o dva roky dříve, namalovali Chris Bangle a Henrik Fisker (dnes vyrábí elektromobily na vlastní pěst).

BMW Z8

Pod klasicky střiženým kabátem oblečeném na hliníkovém rámu se schovávala nejmodernější technika z BMW M5 (E39) s osmiválcovým pětliltrem o výkonu 400 koní. Kroutící moment 500 newtonmetrů přenášela mechanická šestistupňová převodovka.

BMW Z8 umělo uhánět maximálně elektronicky omezenou dvestěpadesátkou a z nuly na stovku zrychlilo za 4,7 sekundy. Do prodeje vyrazilo v roce 2000, kdy se představilo také v bondovce Jeden svět nestačí. Výroba se zastavila v roce 2004, vzniklo 5 703 exemplářů.

Na frankfurtském výstavišti už není po autech ani stopa, všechno už se připravuje na veletrh knih. V neděli vyhnali posledního z více než 850 tisíc návštěvníků letošního 63. ročníku autosalonu Frankfurt, další přivítá až v roce 2011.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Najdete na iDNES.cz