Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate začala konec aut. Budoucnost je autonomní, elektrická, čínská

aktualizováno 
Budoucnost bez aut je blíž, než si myslíme. Provokativně to tvrdí analytik Pierre-Yves Gauthier, který ve své domovské Francii rozpoutal velkou diskuzi. Z automobilového světa zní slova o levicovém blouznivci, Gauthier ale tvrdí, že jeho vizi už dlouho potvrzuje dění na globálním trhu.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric | foto: discover-sedric.com

Evropa, 2030: Ulice ve městech neblokují zaparkovaná auta a po poloprázdných dálnicích se pohybují jen elektřinou poháněné „pody“. Pojem řidič neexistuje stejně jako majitel auta. Pody jsou autonomní a pasažéři je sdílejí. To je vize budoucnosti podle francouzského analytika Pierre-Yvese Gauthiera. Neříká, že by to tak chtěl. Tvrdí, že podle toho, čemu věří investoři na burzách, k tomuto scénáři Evropa spěje.

Vypadá to jako hodně troufalé tvrzení. Jenže podívejte se na vývoj automobilu od jeho počátku – auta zrychlila, jsou spolehlivější, bezpečnější, dostupnější... ale to je vlastně všechno. Princip řízení auta, jeho užívání i vlastnictví je od začátku 20. století stále stejné. Až doteď.

Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů

Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů

Jako příklad uvádí Gauthier značku Renault, která první elektromobil představila před třemi roky. Od té doby se dojezd zvedl z 250 na 300 kilometrů. Banálních 50 kilometrů? Jedním úhlem pohledu ano. Ale tím druhým to znamená nárůst o 20 procent. Pokud by tento trend pokračoval dál stejným tempem, bude za dva roky běžný dojezd 360 kilometrů. Za čtyři roky 432 kilometrů. A v roce 2025 už to bude nějakých 620 kilometrů.

Spolu s několikanásobným zkrácením doby nabíjení díky rychle rostoucí síti rychlonabíjecích stanic (alespoň ve Francii, o Česku nemluvíme) se z elektromobilu už teď stává přijatelná alternativa auta se spalovacím motorem.

Investoři věří elektromobilům, do odvětví pumpují víc peněz

Na čem Gauthier svá tvrzení zakládá? Podle něj se stačí podívat na burzu. Tam je vidět, čemu investoři věří. Přeloženo – burza ukazuje, do jakých odvětví se v automobilovém průmyslu investují peníze, které jsou nezbytné pro další růst a vývoj. A zatímco konvenční automobilky za poslední dva roky vykazují standardní růst, nebo v některých případech pokles, tak výrobci technologií pro „auta budoucnosti“ rostou o desítky procent ročně. Konkrétně Gauthier zmiňuje akcie výrobců polovodičů – společnost Infineon za dva roky posílila o 93 procent, další velký hráč STMMicroElectronics o 72 procent.

Podobný trend vykazují i firmy, které vyvíjejí další systémy aut budoucnosti, například autonomní řízení. Do nového byznysu se pouštějí i zavedené značky dodávající pro konvenční automobilový průmysl, například Valeo nebo Bosch.

Co se tedy stane? Pro milovníky řízení a vůně benzinu je to dost chmurná představa. I když upřímně – v některých momentech až příliš připomíná komunisticko-socialisticko-zelené sny. „Auto tak jak jej známe, ovládané řidičem a s konvenčním pohonem, skončí,“ tvrdí Gauthier. A pokračuje: „Změní se vnímání auta jako majetku. Z předmětu, který určuje status svého majitele, se stane kolektivní předmět. Auto bude sdílený objekt, který nebude nutné řídit.“

To podle něj naprosto promění dopravu. Kapacita silnic se bude moci snížit. Nebudou potřeba parkovací místa, protože auta (anebo „pody“, jak Gauthier nástupce aut nazývá) budou stále v provozu.

Automobilový průmysl nahradí v Evropě energetika

Pro Evropu by taková změna znamenala naprostou změnu smýšlení. Nálada ekonomů celého kontinentu je totiž pevně svázána s prosperitou automobilového průmyslu. „Celý řetězec se promění,“ věští Gauthier. Ekonomická prosperita, jejímž nositelem byl automobilový průmysl, se přesune do jiných odvětví, které budou navázané právě na změnu celého principu dopravy.

Studenti si prohlédli elektromobil Tesla (12. ledna 2016).

Studenti si prohlížejí elektromobil Tesla

Obrovské investice se přesunou do energetického průmyslu. Bude potřeba posílit distribuční síť, aby bylo možné větší množství elektromobilů ultrarychle dobíjet. „Slovo ́ultra ́ je extrémně důležité. Aby lidé technologii přijali, je nutné, aby se auto nabilo za méně než dvě hodiny. Když si vezmeme velký elektromobil typu Tesly, ten dnes potřebuje v běžných podmínkách stále kolem pěti hodin,“ vysvětluje Gauthier.

Následovat budou změny dopravní infrastruktury. Méně aut znamená menší kapacitu silnic. Ty pak mohou být mnohem efektivnější a nabídnout širší možnosti dobíjení. Růst tohoto oboru pak může nahradit zmenšující se automobilový průmysl.

Auto budoucnosti? Elektrické, autonomní a čínské

A další chmurná představa – Evropa ztratí punc nejnáročnějšího trhu, který je lídrem v inovacích. „Vlastně už jej ztratila,“ říká Gauthier. Největším trhem s novými auty je dnes Čína. Jen za loňský rok se tam prodalo 24 milionů nových osobních aut. To je celý vozový park Francie. Právě tam se tedy přesouvají investice. Automobilismus v Číně se navíc vyvíjí překotně, a proto může lépe reagovat na moderní trendy včetně elektromobility.

Vidět je to i na vývoji a výrobě baterií. Asie je jednoznačným globálním leaderem. „Baterie do automobilu jsou extrémně složitá problematika. Je zde neustálý tlak na výkon a zároveň rychlé nabíjení. Tahouny jsou dnes korejské firmy, především Samsung a LG. Z mimoasijských je to Tesla, která pochopila, že právě výdrž a rychlé nabíjení jsou klíčovými parametry. Roste význam největšího čínského výrobce baterií, společnosti CATL,“ popisuje Gauthier.

Patnáct let jako strop. Změny spíš přijdou dřív

Podle Gauthiera se změny začnou projevovat v horizontu deseti až patnácti let. Závisí to na obměně vozového parku. Konkrétně ve Francii je průměrná životnost auta 12 let, první majitel ho má asi pět let. Pokud tedy za pět let budou elektromobily dostupnou alternativou, začnou vytlačovat konvenční auta.

„Milníkem v tomto byla aféra dieselgate. Odstartovala reakci veřejnosti, která povzbudila politiky, aby začali více postupovat proti konvenčním autům,“ uzavírá svoji vizi Gauthier.

Autoři:


Témata: Volkswagen


Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Bentley Continental GT
Bentley zanevřel na fotbalisty a míří na čínského zákazníka

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Čína je pro mnohé automobilky největším odbytištěm a to se projevuje i na nabídce modelů. Zdá se, že se tím teď začala řídit i značka Bentley, která ve...  celý článek

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku
Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.