Motocyklovou divizi značky BMW čekají divoké změny.

Motocyklovou divizi značky BMW čekají divoké změny. | foto: BMW Motorrad

Motorky od BMW: budoucnost je v malých objemech z Indie

  • 15
Motocyklovou divizi značky BMW čekají hodně divoké změny, otevře totiž továrny v Asii a Jižní Americe a zařadí do nabídky i maloobjemové stroje a časem i skútry. Exkluzivně jsme si mohli prohlédnout první „malou“ třístovku BMW G310R, ale také nový NineT Scrambler a experimentální elektrický superbike BMW eRR.

Motocyklové divizi BMW se v posledních letech podle statistik prodejů i finančních výkazů docela daří a její motocykly stále patří k technologické špičce. Značka proto oznámila ambiciózní plán dalšího rozvoje. Do roku 2020 chce dosáhnout hranice 200 tisíc prodaných motocyklů ročně a zvýšit tak současné prodeje o celou polovinu.

Výrobce dosud zaměřený výhradně na velké motocykly nad 650 ccm od příštího roku zacílí i na menší objemy. A také zamíří na nové trhy. Důvod je přitom zřejmý, zatímco motocyklů nad 500 ccm se na světě vloni prodalo „jenom“ 860 tisíc, všech motorových jednostopých strojů přes 114 milionů. Stále rostoucí podíl z tohoto čísla připadá na trhy v Asii a Jižní Americe.

Budoucnost je v malých objemech z Indie

Taková fakta prostě nemůže žádný výrobce ignorovat a BMW tak právě nastupuje do nového směru. Kromě své tradiční továrny v Berlíně otevře výrobní závod v Indii ve spolupráci s TVS Motor Company. To je třetí největší indický výrobce motocyklů s celkovým ročním objemem výroby přes 2,5 milionu strojů.

K tomu přibudou i dva montážní závody v Thajsku a v Brazílii. Vývoj a kontrola kvality ale stále podléhají výhradně Berlínu. BMW si chce dát hodně velký pozor, aby neohrozila svoji tradici výrobce špičkové kvality.

Motocyklovou divizi značky BMW čekají divoké změny.

Právě představený jednoválcový naháč BMW G310R pro sezónu 2016 je prvním modelem, kterým se BMW pouští do nového segmentu. Mezi řádky tiskových zpráv přitom můžeme číst, že další modely jsou již připraveny. Pokud trhy akceptují pokusný balónek v podobě třístovky vyráběné v Indii, budou následovat ještě nižší objemy a v rámci kategorie Urban Mobility časem i menší skútry.

Nový „indický“ jednoválec BMW G310R

Výrobce na to jde docela chytře. Nový naháč G310 je zajímavou kombinací jednoduchého trubkového rámu, povedeného designu a moderního motoru se zajímavou konstrukcí, kterou ostatní značky hned tak nenapodobí. Vodou chlazený čtyřventilový jednoválec DOHC má hodně netradiční umístění válce, jenž je nakloněný dozadu a hlava je otočená o 180°. Sání má napřímo z přední strany a výfuk je vyvedený zezadu, až dosud to má valná většina motorů kvůli chlazení naopak. Přesný zdvihový objem je 313 ccm a maximální výkon 34 koní při 9 500 ot/min.

Motocyklovou divizi značky BMW čekají divoké změny.

Ocelový trubkový rám po stranách kryjí plasty a lité držáky stupaček spolujezdce. Spolu s obrácenou přední vidlicí USD a ostrými tvary kapotáže mašina vypadá docela atraktivně a bude hodně zajímavá pro mladé a začínající jezdce. S pohotovostní hmotností 158,5 kg a výškou sedla 785 mm by mělo jít o snadno ovladatelný stroj. Brzdy budou alespoň pro evropskou verzi už v základu vybavené systémem ABS. Sedmnáctipalcové ráfky jsou obuté do pneumatiky 110/70 R17 vpředu a 150/60 R17 vzadu.

Klasika do terénu BMW R NineT Scrambler

Velkou posilu v Miláně dostala i řada Heritage. Vedle naháče ve stylu café-racer se představil BMW R NineT Scrambler, luxusní mašina na venkov, do hor nebo třeba na pláž.

Novinka má motor, rám i většinu komponentů shodných se standardním NineT. Má však větší přední kolo a je obutá do terénnějších pneumatik. No a samozřejmě nesmí chybět výfuk vyvedený pořádně nahoru, to je asi hlavní znak stylu scrambler. Klasický vzduchem chlazený „boxer“ s protilehlými písty je naladěný na 110 koní a 116 Nm točivého momentu. Scrambler má jediný analogový budík a omezuje vliv elektroniky na minimum. Nechává co nejvíc zážitků na jezdci, proto zde nenajdete kontrolu trakce ani přepínání výkonových režimů, pouze povinné ABS. To se ale dá jedním stiskem tlačítka vypnout.

BMW R nineT Scrambler

Jízdní vlastnosti budou hodně odlišné než u NineT, protože verze Scrambler má kvůli většímu přednímu kolu 19“ i trochu jiný úhel hlavy řízení. Také místo USD odpružení má klasickou přední vidlici s menším průměrem a stíracími plochami krytými gumovými prachovkami. Pozice jezdce je také úplně jiná než u NineT. Na rukou není skoro žádná váha a poloha jezdce je vzpřímená skoro jak na cestovním enduru, tedy až na ty pokrčené nohy.

V nabídce je jednomístná i dvoumístná verze, majitel ale může také úplně odšroubovat podsedlový rám a motocykl tak opticky ještě zkrátit. Ve standardu bude nabízen s litými koly a obutím 120/70-19“ vepředu a 170/60-17“ vzadu. Většina budoucích zákazníků ale při objednávce zaškrtne spíš klasická drátová kola, která BMW také umí dodat v bezdušovém provedení.

Superbike na elektriku eRR

Víte, který jednostopý stroj od BMW má nejlepší zrychlení 0-50 km/h? Ne, není to dvousetkoňový superbike S1000RR. Prvenství do padesátky patří elektrickému maxiskútru C-evolution.

Motocyklovou divizi značky BMW čekají divoké změny.

Proto u BMW ve spolupráci s Technickou univerzitou Mnichov tyto dva stroje zkombinovali a předvedli testovací prototyp BMW eRR. Na první pohled klasické BMW S1000RR, až poté si všimnete chybějícího výfuku a záhadné krabice místo motoru. Zatím nebyly oznámeny žádné technické údaje a BMW zdůrazňuje, že jde jen o zkušební stroj. Ale i oficiální představení prototypu na hlavní tiskové konkurenci o něčem svědčí, BMW to do budoucna evidentně myslí s elektřinou vážně.