Tradiční auta
Začněme tím, čeho se Citroën v nejbližších letech nevzdá. Bude to třeba její nejmenší model C1, vyráběný v českém Kolíně. Ten by měl dostat v příštím roce mírný facelift a nejspíš i lifestylovou verzi vycházející z konceptu Swiss & Me, představeného v Ženevě v roce 2014. Třetí generace C1 se dá čekat někdy kolem roku 2023. Modernizovat potřebuje především podvozek.
Změna ve směrování značky je vidět na aktuálně nejnovějším modelu na trhu C3, jenž se od konkurence liší především ochrannými prvky na dveřích karoserie zvanými Airbumps a integrovanou kamerou, která umí fotit a natáčet krátká videa a sdílet je na sociálních sítích. Faceliftu se C3 dočká v roce 2020 a nové generace okolo roku 2023. V tomto segmentu má Citroën ještě model C-Elysee, dvojče Peugeotu 301. Do budoucna se hlavní těžiště výroby přesune do Číny a nově budované továrny v Maroku.
Citroën C3 se ve třetí generaci prodává od loňského roku
Žádné velké změny se nedají očekávat v nabídce velkoprostorových vozů. Nejmenší Nemo dostalo facelift loni, nová generace přijde na přelomu let 2018/2019. Třetí generace Berlinga přijde společně s Peugeotem Partner už v příštím roce. Své místo ve výrobním programu si udrží C4 Picasso a Grand C4 Picasso, které po loňském faceliftu čeká ještě jedno omlazení příští rok a poté nová generace od roku 2020. Podobně to bude s loňskou novinkou SpaceTourer, která po faceliftu v roce 2020 zůstane ve výrobě zhruba do roku 2024.
Směr crossovery
V jiných třídách ale přijdou velké změny. V současné podobě pravděpodobně nebudou pokračovat modely C4, C5 a C6.
C3 AircrossNovinka Citroënu, která se oficiálně světu představí na autosalonu ve Frankfurtu v půlce září, je malé SUV. V hierarchii značky patří vedle malého hatchbacku C3 (z něho technicky vychází) a o stupeň níž než ulítlý Cactus. Je to typický městský crossover, zapomeňte tedy na pohon všech kol, vystačí s přední poháněnou nápravou. Auto je dlouhé 4,15 metru, to odpovídá malým kombíkům, které značky vyřazují z nabídky, aby uvolnily místo právě crossoverům na vyšším podvozku jako je C3 Aircross. Rozvor je 2,6 metru, šířka 176 cm a výška 164 cm. Oproti C3 je Aicross o 15 cm delší a má o dva centimetry vyšší podvozek. Pneumatiky mají 16 nebo 17 palců. Design je typicky citroënový, výrazné detaily, boubelaté tvary a zajímavé proporce. Outdoorový vzhled přidávají plastové a hliníkové doplňky, to se hodí i ve městě, kde není o drobné šťouchance nouze. Vnitřek se alespoň částečně snaží zachovat praktičnost modelu C3 Picasso, který v nabídce Citroënu nahrazuje. Zadní lavice je rozdělena a jednotlivá křesla je možné posouvat v rozsahu 15 centimetrů a zvětšit tak místo v kufru (objem 410 - 520 litrů). Opěradlo sedadla spolujezdce je sklopné, aby bylo možné převážet až 2,4 metru dlouhé předměty Pod kapotu bude na výběr ze tří benzinových motorů a dvou turbodieselů. K jednomu z benziňáků bude možné připlatit za automat (měničový). |
Z řady C4 zůstane nějakou dobu beze změny pouze model Cactus. Ten se vyrábí od roku 2014, ve stávající podobě zůstane ve výrobě do roku 2018, kdy se dá čekat facelift. Druhá generace základního modelu C4 je v prodeji už od roku 2010. Podle určitých náznaků, které zástupci automobilky pustili do médií, by C4 mohlo pokračovat ve verzi sedan pouze pro trhy, kde je tato karosářská varianta oblíbená, a místo pětidveřového hatchbacku zřejmě přijde crossover konkurující Renaultu Kadjar. Ten zároveň nahradí model C4 Aircross, který debutoval v roce 2012. Projekt interně označený jako C84 a v podobě konceptu představený v roce 2015 na autosalonu v Šanghaji, dostane sériovou podobu už na přelomu letošního a příštího roku. Základem bude nová koncernová platforma EMP2, společná s Peugeotem 5008.
Ve střední a vyšší střední třídě ale modely Citroën v nejbližší době v Evropě neuvidíme. Model C5 se bude prodávat pouze v Číně (premiéra na dubnovém autosalonu v Šanghaji), kde už se také nabízí druhá generace většího modelu C6.
Naopak posílit hodlá značka v segmentu SUV a crossoverů. Dva nejmenší se prodávají pouze v Číně (C3-XR) a v Jižní Americe (Aircross). Pro Evropu je určen nástupce modelu C3 Picasso, který se z malého MPV změnil v crossover, o Citroënu C3 Aircross čtěte více v boxu.
Citroën C3 Aircross
Jak probudit DS
Vytvoření luxusní divize DS, kterou automobilka nyní prezentuje jako samostatnou značku, zatím přineslo spíš velké výdaje než velké zisky. Za loňský rok, který jinak automobilkám přál, klesly evropské prodeje DS o 12,7 % na pouhých 75 tisíc vozidel. Lednové prodeje meziročně klesly dokonce ještě dramatičtěji – o 32,9 %.
Na vině jsou nejspíš dvě věci: Značka si včas neuvědomila popularitu modelů SUV zejména v prémiovém segmentu a také trochu překvapivě u nejpopulárnějšího modelu DS3 loni nabídla jen druhý facelift místo nové generace. Vyšším prodejům pak samozřejmě nepřispěly ani drobné podivnosti jako třeba to, že u modelu DS4 nejdou stahovat okna v zadních dveřích.
Výrobce to ale nehodlá vzdát a představil designově velmi povedené SUV DS 7 Crossback, které by mělo konkurovat prémiovým modelům jako Audi Q5. A do roku 2021 je v plánu jsou ještě šest dalších novinek. Příští rok by to měl být konkurent Audi Q2 s názvem DS 3 Crossback, později přijde třeba rival Audi Q7 – DS 9 Crossback.
Ostatní stávající modely jen těžko dostanou přímé nástupce. Dá se očekávat, že DS bude do budoucna chtít nabízet především crossovery a SUV. Jedině pro Čínu by se v nabídce mohl objevit velký sedan. Modely DS budou pravděpodobně také těmi, ve kterých koncern PSA poprvé představí nové pohony, ať už hybridní, nebo čistě elektrické. DS tak bude nositelem těch nemodernějších technologií celého koncernu PSA.
V Česku je hvězdou BerlingoRozhovor s Františkem Neumannem, ředitelem značky u českého dovozce C Automobil Import Jaké jsou nejúspěšnější modely značky Citroën v ČR? Jak přijímají čeští zákazníci modely DS? A jak se změní dealerská síť na prodej vozů DS? Je nějaký osobní model, který Vám osobně v České republice chybí? |