Ferrari 408 Integrale - jediná známá čtyřkolka z Maranella | foto: Conceptcars.it

Budoucnost Ferrari: hybridy, přeplňované motory a pohon čtyř kol

  • 10
Automobilku Ferrari čekají velké změny. Během několika let kompletně přejde na přeplňované motory, dočkáme se i hybridních modelů a vozů s pohonem všech kol. To vše proto, aby klesly emise CO2 produkované vozy z Maranella.

Nové modely automobilky Ferrari budou menší, lehčí a dostanou řadu nových technologií, které mají zajistit úsporu paliva a tím pádem snížení emisí CO2. Právě emise CO2 jsou v dnešní době velkým zaklínadlem – do roku 2015 musí automobilky snížit průměrnou produkci emisí své modelové řady na 120 gramů na kilometr. To odpovídá spotřebě asi 5 litrů benzinu na 100 km. Nejúspornější ferrari současnosti – model California, přitom spotřebuje průměrně 13,1 litru.

Je jasné, že mety pětilitrové spotřeby nedosáhnou ani budoucí ferrari, ale čím více se automobilce podaří snížit spotřebu, tím menší pokuty bude muset následně platit. A tím méně se pak pokuty promítnou do koncových cen automobilů.

Ferrari bude snižovat spotřebu několika způsoby. Kromě lehčí konstrukce vozů půjde především o nové technologie v pohonných soustavách. Automobilka si tak před nedávnem patentovala nový způsob přeplňování motorů V6 až V12 pomocí dvou turbodmychadel.

Novinkou je v tomto případě řízení zapojení obou dmychadel. U Ferrari si totiž lámali hlavu s tím, jak zajistit turbům co nejnižší prodlevu. Pro obě řady válců tak nainstalovali vždy shodné turbo, dmychadla ale mají možnost vzájemně spolupracovat. V praxi by to mělo vypadat tak, že při nízkých otáčkách bude vzduch do obou řad válců dodávat jen jedno turbo, zatímco to druhé bude čekat na zapojení buď zcela nečině nebo v naprázdno roztočeném stavu, kdy bude kompresorové části uzavřen přístup čerstvého vzduchu.

Patent Ferrari na uspořádání turbodmychadel

Při potřebě zvýšení výkonu ve vyšších otáčkách se pak postupně otevře jak přívod vzduchu, tak přívod spalin na turbínu, aby se srovnaly otáčky s prvním turbodmychadlem a při sladění otáček pak vlastně dojde k tomu, že každé turbo bude plnit svou řadu válců.

Turbomotory dostane celá modelová řada Ferrari a definitivně tím odzvoní atmosférické éře, která trvá prakticky od vzniku automobilky. Ferrari nikdy s turbomotory příliš nekamarádilo – kromě turboéry ve formuli 1 najdeme v historii automobilky jen dva přeplňované modely – model 288 GTO a legendární F40.

Ještě menší tradici a zkušenosti mají v Maranellu s pohonem všech čtyř kol. V historii automobilky najdeme jen jedinou výjimku, kdy Ferrari čtyřkolku plánovalo – je jí prototyp Ferrari 408 Integrale z roku 1987. Tohle čtyřlitrovým osmiválcem poháněné ferrari je jedinou čtyřkolkou značky, o které se oficiálně ví. Ferrari ale již delší dobu vyvíjí svůj pohon čtyř kol s názvem Insertable.

Ten byl původně vyvíjen za účelem toho, aby Ferrari přilákalo zákazníky, kteří jinak volí konkurenci s pohonem čtyř kol. Automobilka tak chtěla o klienty připravit především Lamborghini a zákazníky měla také odlákat od Bentleye Continental GT. Ten je totiž jediným velkým cestovním GT na světě s pohonem všech kol. Spekulovalo se tak o tom, že pohon Insertable dostane v rámci faceliftu model 612 Scaglietti.

Patent Ferrari na různá uspořádání hybridního pohonu

Nakonec se však pohon všech kol objeví pravděpodobně až u jeho nástupce. A navíc by nemuselo jít o původní variantu jakéhosi podstatně propracovanějšího Haldexu. Je velmi pravděpodobné, že klasický mechanický připojitelný pohon všech kol šel u Ferrari k ledu, právě z toho důvodu, že takový systém zvyšuje spotřebu.

Budoucí čtyřkolky Ferrari by tak měly být hybridní. O pohon zadních kol se bude stále starat výkonný spalovací motor, ta přední pak budou v případě potřeby připojována pomocí elektromotorů. Ferrari rovněž podalo v souvislosti s hybridním pohonem řadu patentů, které reprezentují různá uspořádání pohonu. Čtyřkolku by tak mělo jít udělat jak z modelů s motorem veprostřed, tak z vozů s klasickým uspořádáním - tedy motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Ferrari si v tomto případě pojistilo obě varianty – tedy uspořádání Transaxle (motor vpředu a převodovka u zadní nápravy) a také uspořádání s motorem a převodovkou v jednom bloku. V některých případech by elektromotory poháněly výhradně přední kola, jiné možnosti umožňují i elektrickou pomoc zadním kolům. Jedna z variant hybridního pohonu počítá i s čistou zadokolkou.

Patent Ferrari na různá uspořádání hybridního pohonu

Je téměř jisté, že ani jedné z těchto novinek se nedočkáme u nástupce současného Ferrari F430. Model F458 Italia bude jedním z největších hvězd nadcházejícího autosalonu ve Frankfurtu. Možná ale některou z novinek dostane v průběhu svého modelového života. Půjde ale pravděpodobně o poslední "klasické" ferrari současné éry. Všechny další modely již budou představiteli nové turbo-hybridní doby.