Budoucnost je podle BMW vodíková. Nový motor funguje jako diesel

  1:00aktualizováno  1:00
Vývojovému oddělení BMW se spolu s několika partnery podařilo vyvinout nový motor spalující vodík s účinností 42 procent. To je stejná hodnota, jako u nejlepších současných turbodieselů. Vodík tak nevzdává svůj boj o palivo budoucnosti.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus | foto: BMW

Problémem pístových spalovacích motorů spalujících vodík byla po dlouhou dobu jejich účinnost. Divize BMW Group Forschung und Technik ale ve spolupráci s Univerzitou v Grazu, tamní firmou HyCentA Research a vídeňskou firmou HOERBIGER ValveTec vyvinula motor, který pracuje s účinností nejlepších současných vznětových motorů.

Odborníci toho dosáhli díky speciálnímu návrhu motoru. Předchozí pístové spalovací motory na vodík byly vždy jen odvozeninou běžných motorů s malým množstvím úprav. Projekt H2BVplus byl ale od počátku navrhován s ohledem na speciální požadavky vodíku jako paliva. Motor má geometrii podobnou vznětovým motorům a disponuje vysokotlakým vstřikováním vodíku.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus

Zcela nová je hlava válců a optimalizovaný je celý spalovací prostor. Vstřikovače jsou schopny dodávat vodík pod tlakem až 300 barů. Motor funguje stejně jako vznětový, palivo tedy nezapaluje svíčka. Ale díky tomu, že motor spaluje vodík, se konstruktéři nemusí zabývat emisními limity pevných částic. Proto může na rozdíl od klasických dieselů pracovat se stechiometrickou směsí, tedy s ideálním směšovacím poměrem.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus

Výsledkem těchto úprav je účinnost 42 %, což je hodnota dosahovaná v současnosti těmi nejlepšími turbodiesely. Přitom je testovaný motor stále jen vývojovým konceptem, který ještě čeká řada vylepšení. Dá se tedy očekávat, že účinnost ještě poroste. Vývojáři BMW chtějí navíc využívat také odpadní teplo, které účinnost ještě dále zvedne.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Najdete na iDNES.cz