Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost je podle BMW vodíková. Nový motor funguje jako diesel

  1:00aktualizováno  1:00
Vývojovému oddělení BMW se spolu s několika partnery podařilo vyvinout nový motor spalující vodík s účinností 42 procent. To je stejná hodnota, jako u nejlepších současných turbodieselů. Vodík tak nevzdává svůj boj o palivo budoucnosti.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus | foto: BMW

Problémem pístových spalovacích motorů spalujících vodík byla po dlouhou dobu jejich účinnost. Divize BMW Group Forschung und Technik ale ve spolupráci s Univerzitou v Grazu, tamní firmou HyCentA Research a vídeňskou firmou HOERBIGER ValveTec vyvinula motor, který pracuje s účinností nejlepších současných vznětových motorů.

Odborníci toho dosáhli díky speciálnímu návrhu motoru. Předchozí pístové spalovací motory na vodík byly vždy jen odvozeninou běžných motorů s malým množstvím úprav. Projekt H2BVplus byl ale od počátku navrhován s ohledem na speciální požadavky vodíku jako paliva. Motor má geometrii podobnou vznětovým motorům a disponuje vysokotlakým vstřikováním vodíku.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus

Zcela nová je hlava válců a optimalizovaný je celý spalovací prostor. Vstřikovače jsou schopny dodávat vodík pod tlakem až 300 barů. Motor funguje stejně jako vznětový, palivo tedy nezapaluje svíčka. Ale díky tomu, že motor spaluje vodík, se konstruktéři nemusí zabývat emisními limity pevných částic. Proto může na rozdíl od klasických dieselů pracovat se stechiometrickou směsí, tedy s ideálním směšovacím poměrem.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus

Výsledkem těchto úprav je účinnost 42 %, což je hodnota dosahovaná v současnosti těmi nejlepšími turbodiesely. Přitom je testovaný motor stále jen vývojovým konceptem, který ještě čeká řada vylepšení. Dá se tedy očekávat, že účinnost ještě poroste. Vývojáři BMW chtějí navíc využívat také odpadní teplo, které účinnost ještě dále zvedne.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz