Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost je podle BMW vodíková. Nový motor funguje jako diesel

  1:00aktualizováno  1:00
Vývojovému oddělení BMW se spolu s několika partnery podařilo vyvinout nový motor spalující vodík s účinností 42 procent. To je stejná hodnota, jako u nejlepších současných turbodieselů. Vodík tak nevzdává svůj boj o palivo budoucnosti.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus | foto: BMW

Problémem pístových spalovacích motorů spalujících vodík byla po dlouhou dobu jejich účinnost. Divize BMW Group Forschung und Technik ale ve spolupráci s Univerzitou v Grazu, tamní firmou HyCentA Research a vídeňskou firmou HOERBIGER ValveTec vyvinula motor, který pracuje s účinností nejlepších současných vznětových motorů.

Odborníci toho dosáhli díky speciálnímu návrhu motoru. Předchozí pístové spalovací motory na vodík byly vždy jen odvozeninou běžných motorů s malým množstvím úprav. Projekt H2BVplus byl ale od počátku navrhován s ohledem na speciální požadavky vodíku jako paliva. Motor má geometrii podobnou vznětovým motorům a disponuje vysokotlakým vstřikováním vodíku.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus

Zcela nová je hlava válců a optimalizovaný je celý spalovací prostor. Vstřikovače jsou schopny dodávat vodík pod tlakem až 300 barů. Motor funguje stejně jako vznětový, palivo tedy nezapaluje svíčka. Ale díky tomu, že motor spaluje vodík, se konstruktéři nemusí zabývat emisními limity pevných částic. Proto může na rozdíl od klasických dieselů pracovat se stechiometrickou směsí, tedy s ideálním směšovacím poměrem.

Vodíkový spalovací motor H2BVplus

Výsledkem těchto úprav je účinnost 42 %, což je hodnota dosahovaná v současnosti těmi nejlepšími turbodiesely. Přitom je testovaný motor stále jen vývojovým konceptem, který ještě čeká řada vylepšení. Dá se tedy očekávat, že účinnost ještě poroste. Vývojáři BMW chtějí navíc využívat také odpadní teplo, které účinnost ještě dále zvedne.





Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.