Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Opelu mohla být lidová Tesla, s Francouzi přijde o oblíbenou Zafiru

aktualizováno 
Šéf Opelu Karl-Thomas Neumann pracoval před převzetím firmy koncernem PSA na nové plně elektrické strategii. Z Opelu mohla být lidová Tesla.

Premiéra Opelu Insignia na ženevském autosalonu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

O chystaném projektu informoval již v polovině února německý Manager magazin. Neumann chtěl proto, aby svoji firmu dostal zpět do černých čísel, vsadit na čistě elektrický pohon. V roce 2030 neměl být v nabídce jediný model se spalovacím motorem. Základem měla být nová platforma pro elektromobily od původního mateřského koncernu GM (jako u již představeného Opelu Ampera-e). Představenstvo General Motors mělo tento ambiciózní projekt schvalovat na jaře, nejpozději v květnu. Ukazuje se tedy, že Neumann o chystané akvizici PSA příliš nevěděl.

Otázkou zůstává, jestli na podobnou kartu bude chtít vsadit i PSA. Jeho šéf Carlos Tavares vidí ve spojení s Opelem mimo jiné otevření cesty na trhy, kde zákazníci preferují německé značky, mluví i o možnosti vstupu na půdu USA.

Opel má podle něj ale budoucnost ve vlastních rukou, má zůstat německou značkou s německými inženýry a sám má připravit vlastní plán na oživení. Je tedy možné, že chystaná elektrifikace nabídky nezapadne. Nevýhodou však v tomto případě je, že PSA zatím nemá žádnou speciálně vyvinutou „elektrickou“ platformu. S čistě elektrickými vozy postavenými na platformě CMP (Common Module Platform) chtěli Francouzi přijít na trh až v roce 2019. Teď mají však šanci využít zkušenosti Opelu s bateriemi LG v kompaktní Ampeře-e.

Fotogalerie

V prvé řadě je však logické, že se Němci vydají do velké míry cestou sdílení techniky s PSA a že půjdou cestou objemových modelů, protože něco podobného již Tavaresovi zafungovalo u francouzského koncernu, který dokázal za pár let postavit zpátky na nohy. První plody takové politiky byly díky předchozí spolupráci k vidění již na ženevském autosalonu, malý crossover Opel Crossland X sdílí technický základ s Citroënem C3, Peugeoty 208 a 2008, DS 3 a chystaným nástupcem C3 Picasso (pravděpodobně se jménem C3 Aircross).

Větší SUV Grandland X bude naopak postaven na platformě EMP2, kterou využívá Peugeot 3008, a s určitostí lze již říci, že od roku 2018 se bude po boku nového Citroënu Berlingo a Peugeotu Partner vyrábět i další generace užitkového Opelu Combo. Co ale další modely?

První obětí spojení s PSA by se mělo stát mini se jménem Karl (u nás se neprodává). Techniku má totiž stejnou jako korejský Chevrolet Spark, PSA ho raději nahradí novým vozem vyráběným ve středočeském Kolíně. V roce 2020 přijde na řadu i prémiově laděný Adam, jehož zachování by mohlo poškodit značku DS (odvozená od Citroënu). I jeho budoucnost je proto krajně nejistá.

Naopak Corsa v nabídce zůstane, jen dostane v roce 2019 francouzskou modulární platformu EMP1. Budou ji ostatně využívat i další malé vozy z koncernu (nový Peugeot 208 a DS 3). Podobná technika by se hodila i nové Mocce X. Její osud je ale nahnutý: velikostně se totiž příliš neliší od Crosslandu X.

Velice nejisté zůstává i uvedení velkého SUV, které mělo být v nabídce Opelu alternativou k Insignii. Původně totiž mělo vycházet z jedné z amerických platforem koncernu GM, teď to vypadá, že by mohlo být postaveno na základech Peugeotu 5008. Ořezání nabídky rozhodně nastane v nižší střední třídě, Opelu zůstane jen Astra hatchback a kombi Astra ST. Kvůli snižování nákladů zazvoní hrana třídveřovému GTC (stejně dodnes přežívalo s technikou staré Astry), kabrioletu Cascada a MPV Zafira. Celý segment podobně laděných rodinných vozů upadá a PSA si vystačí s jedním. Tím bude Citroën C4 Picasso.

Naopak hned čtyři vozy PSA pravděpodobně nasadí ve střední třídě. Opel Insignia totiž poskytne techniku novému Peugeotu 508, Citroënu C5 a prémiově laděnému sedanu od luxusní značky DS.

Autoři:




Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.