Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Opelu mohla být lidová Tesla, s Francouzi přijde o oblíbenou Zafiru

aktualizováno 
Šéf Opelu Karl-Thomas Neumann pracoval před převzetím firmy koncernem PSA na nové plně elektrické strategii. Z Opelu mohla být lidová Tesla.

Premiéra Opelu Insignia na ženevském autosalonu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

O chystaném projektu informoval již v polovině února německý Manager magazin. Neumann chtěl proto, aby svoji firmu dostal zpět do černých čísel, vsadit na čistě elektrický pohon. V roce 2030 neměl být v nabídce jediný model se spalovacím motorem. Základem měla být nová platforma pro elektromobily od původního mateřského koncernu GM (jako u již představeného Opelu Ampera-e). Představenstvo General Motors mělo tento ambiciózní projekt schvalovat na jaře, nejpozději v květnu. Ukazuje se tedy, že Neumann o chystané akvizici PSA příliš nevěděl.

Otázkou zůstává, jestli na podobnou kartu bude chtít vsadit i PSA. Jeho šéf Carlos Tavares vidí ve spojení s Opelem mimo jiné otevření cesty na trhy, kde zákazníci preferují německé značky, mluví i o možnosti vstupu na půdu USA.

Opel má podle něj ale budoucnost ve vlastních rukou, má zůstat německou značkou s německými inženýry a sám má připravit vlastní plán na oživení. Je tedy možné, že chystaná elektrifikace nabídky nezapadne. Nevýhodou však v tomto případě je, že PSA zatím nemá žádnou speciálně vyvinutou „elektrickou“ platformu. S čistě elektrickými vozy postavenými na platformě CMP (Common Module Platform) chtěli Francouzi přijít na trh až v roce 2019. Teď mají však šanci využít zkušenosti Opelu s bateriemi LG v kompaktní Ampeře-e.

Fotogalerie

V prvé řadě je však logické, že se Němci vydají do velké míry cestou sdílení techniky s PSA a že půjdou cestou objemových modelů, protože něco podobného již Tavaresovi zafungovalo u francouzského koncernu, který dokázal za pár let postavit zpátky na nohy. První plody takové politiky byly díky předchozí spolupráci k vidění již na ženevském autosalonu, malý crossover Opel Crossland X sdílí technický základ s Citroënem C3, Peugeoty 208 a 2008, DS 3 a chystaným nástupcem C3 Picasso (pravděpodobně se jménem C3 Aircross).

Větší SUV Grandland X bude naopak postaven na platformě EMP2, kterou využívá Peugeot 3008, a s určitostí lze již říci, že od roku 2018 se bude po boku nového Citroënu Berlingo a Peugeotu Partner vyrábět i další generace užitkového Opelu Combo. Co ale další modely?

První obětí spojení s PSA by se mělo stát mini se jménem Karl (u nás se neprodává). Techniku má totiž stejnou jako korejský Chevrolet Spark, PSA ho raději nahradí novým vozem vyráběným ve středočeském Kolíně. V roce 2020 přijde na řadu i prémiově laděný Adam, jehož zachování by mohlo poškodit značku DS (odvozená od Citroënu). I jeho budoucnost je proto krajně nejistá.

Naopak Corsa v nabídce zůstane, jen dostane v roce 2019 francouzskou modulární platformu EMP1. Budou ji ostatně využívat i další malé vozy z koncernu (nový Peugeot 208 a DS 3). Podobná technika by se hodila i nové Mocce X. Její osud je ale nahnutý: velikostně se totiž příliš neliší od Crosslandu X.

Velice nejisté zůstává i uvedení velkého SUV, které mělo být v nabídce Opelu alternativou k Insignii. Původně totiž mělo vycházet z jedné z amerických platforem koncernu GM, teď to vypadá, že by mohlo být postaveno na základech Peugeotu 5008. Ořezání nabídky rozhodně nastane v nižší střední třídě, Opelu zůstane jen Astra hatchback a kombi Astra ST. Kvůli snižování nákladů zazvoní hrana třídveřovému GTC (stejně dodnes přežívalo s technikou staré Astry), kabrioletu Cascada a MPV Zafira. Celý segment podobně laděných rodinných vozů upadá a PSA si vystačí s jedním. Tím bude Citroën C4 Picasso.

Naopak hned čtyři vozy PSA pravděpodobně nasadí ve střední třídě. Opel Insignia totiž poskytne techniku novému Peugeotu 508, Citroënu C5 a prémiově laděnému sedanu od luxusní značky DS.

Autoři:


Nejčtenější

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...

Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...



Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Další z rubriky

Škoda dostává v koncernu VW na starost Indii, Seat se postará o Afriku

Škoda Rapid v Indii

Německý koncern VW decentralizuje svou teritoriální strukturu, chce tak zvyšovat dynamiku rozvoje a efektivitu. Škoda...

VW a Ford zase zvažují spolupráci. Chtějí stavět užitkové vozy

Ford Galaxy první generace

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho americký konkurent Ford zvažují vytvoření strategické aliance. Zkoumají...

Bouračky v zahraničí jsou o dost dražší, zkontrolujte si pojistku

Ilustrační snímek

Češi způsobili v roce 2017 v cizině při dopravních nehodách téměř 3800 škod za 340 milionů Kč, zatímco o rok dříve to...

Najdete na iDNES.cz