Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost patří elektřině, tvrdí Nissan a chystá elektromobil pro každého

aktualizováno 
Když přesednete z elektromobilu zpět do auta s benzinovým motorem, povzdechnete si: proč ta stará auta musí tak rámusit... Nissan chce brzy zaplavit svět auty na elektřinu. Japonská automobilka totiž rozjíždí ambiciózní projekt.

Elektromobil Nissan EV-02 | foto: Nissan

Víme, jak se řídí elektromobil, s kterým chce Nissan prorazit. První ochutnávku jsme spolu s dalšími evropskými novináři dostali na začátku léta nedaleko Ženevy.

Motor neslyšíte

Oproti chystanému zcela novému modelu byla technika zatím zabalena do zkušebního Nissanu Cube přejmenovaného na elektromobil EV-02 a pro přímé srovnávání jsme absolvovali nejprve jízdu ve výkonově podobném Nissanu Note se stokoňovým motorem o obsahu 1,6 l.

Může se hodit

Ohromný výběr vozů značky Nissan. www.automodul.cz
Jen pár kliknutí od vysněného vozu.

Přesednutí do elektromobilu je velmi příjemné, protože elektromotor prakticky neslyšíte a o tom, že je v chodu, vás informuje jen kontrolka na palubní desce.

Mírně se také posouvá vnímání rychlosti. Zatímco tam, kde v benzinovém autě musíte vytáčet motor, abyste udrželi krok s elektrickým cubem před námi, stačilo v elektronissanu jen lehce šlapat na plyn a plynule akcelerovat. U elektrického motoru je totiž maximální točivý moment k dispozici okamžitě, takže automobil je velmi živý a rychle reaguje na všechny pokyny.

Sametovou jízdu neruší ani řazení rychlostních stupňů a zážitek z jízdy je vlastně na jednu stranu až skoro sterilní. Když ale přesednete zpět do auta s benzinovým motorem, povzdechnete si, proč ta stará auta musí tak rámusit.

Elektromobil Nissan EV-02

Úspory a výhody

Už v roce 2011 se Nissan chystá v rámci globálního programu "Zero emission mobility" uvést v Evropě do prodeje sériově vyráběný elektromobil. Mezi partnery, kteří mají napomoci jeho široké dostupnosti a s vybudováním potřebné infrastruktury, patří kromě spojence (automobilky Renault) ještě vlády 27 států, velká města a další organizace.

Potřeba řešit závislost na ropě a otázky globálního oteplování přivedly Nissan k myšlence nabídnout kompletní program pro elektromobily. Infrastruktura, která na základě tohoto programu vzniká, má ale zaručit volný přístup všem výrobcům automobilů na elektřinu.

Pro takto rozsáhlý projekt je samozřejmě nutná široká podpora a spolupráce na několika úrovních. Státy a města, které se do projektu zapojily, mají zajistit daňové zvýhodnění, jejich propagaci a zařazení do svých autoparků. Nabídnou zvýhodněné parkování, mýtné a další výhody. S vybudováním infrastruktury a zařazením vozidel do svých flotily mají přispět nevládní organizace a podniky z různých oblastí: od energetických koncernů až po sítě autopůjčoven a taxislužeb.

Volné pole pro nápady

První elektromobil začne Nissan vyrábět ve velkém už v příštím roce. Oproti experimentálním vozům postavených většinou na základě sériového modelu, bude navržen už od počátku s ohledem na použitý pohon.

Koncepce elektromobilu napájeného lithium-ionovými bateriemi skýtá nové možnosti jak pro konstruktéry, tak designéry. Elektromotor má oproti běžnému motoru velmi malé rozměry a baterii, jež tvoří velkou část hmotnosti, lze umístit pod podlahu do středu vozidla a tím zlepšit jeho jízdní vlastnosti.

Problémem by nemělo být ani dobíjení baterií, protože pro auto v domácnosti stačí běžná zásuvka a ve městech, které se projektu účastní, vzniká síť veřejných dobíjecích míst.

Nissan hodlá postupně nabídnout elektromobily ve většině kategorií aut, nicméně první má na trh přijít městský automobil schopný pojmout až pětičlennou posádku.

Jeho výkon by měl odpovídat benzinové 1,6 a dojezd na jedno nabití bude 160 km. Podle průzkumu, které nechal Nissan zpracovat, nepřekročí 80 % všech denních cest evropských řidičů délku 100 kilometrů.

Elektromobil Nissan EV-02

V případě nutnosti dobíjení baterií během delších jízd mohou být akumulátory nabity během půl hodiny na 80 procent své kapacity. Další variantou je sdílení baterií, které by se na dobíjecích místech pouze vyměňovaly za nabité. Klíčové je také použití vyspělých lithium-ionových baterií, u nichž nedochází při částečném nabití k velkému poklesu jejich životnosti. Podle Nissanu si jejich baterie udrží 80 % kapacity po dobu šesti let užívání.

Elektromobily pro všechny

Nissan má v plánu nabídnout vozidlo cenově konkurenceschopné s ostatními. Po první investici srovnatelné s nákupem běžného automobilu bude zákazník spořit hlavně na provozních nákladech.

Elektromobily v česku

Jak jezdí Peugeot 106 na elektřinu čtěte v TESTU

Oproti benzinovým motorům jsou náklady na použitou elektřinu velmi nízké a podstatnou část investice tvoří baterie. V Nissanu počítají, že její provoz bude hrazen formou pronájmu nebo leasingu. V současnosti by měly snížit její cenu vládní pobídky a další zvýhodnění. V blízké budoucnosti pak vylepšené technologie a masové rozšíření elektromobilů.

Do rozsáhlého projektu patří i promyšlená recyklace starých baterií, možnost placení elektřiny při dobíjení z veřejných stojanů pomocí mobilního telefonu nebo propojení automobilu s internetem, kde řidič najde vyhodnocení své jízdy a dozví se, jak jezdit ještě úsporněji.

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.