Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

aktualizováno 
Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na internet a nastupující generace bude také více preferovat sdílení aut před jejich nákupem. Myslí si to více než polovina šéfů světových automobilek, které oslovila poradenská firma KPMG v rámci svého průzkumu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: BMW Group

V něm odpovídají představitelé automobilek z celého světa včetně České republiky.

„Proměny světa automobilů dopadnou nejvíce na jejich prodejce,“ uvedla KPMG. „Nastupující generace se dívá zcela jinak na vlastnictví vozu a deklaruje spíše vůli využívat služeb mobility a sdílených vozů. Druhou výraznou změnou bude sběr dat z připojených automobilů, které si v rukou ponechají automobilky - ty tak budou moci samy velmi dobře predikovat poruchovost a další potřeby vozu a jeho majitele. Tento vztah si budou chtít udržet, kultivovat ho a řídit,“ uvedl partner KPMG ČR Jan Linhart.

AUTO 2038

Řízení na zbrojní pas a čínská elektrická nadvláda

Jak bude vypadat svět aut za dvacet let čtěte zde

Za hlavní trend blízké budoucnosti šéfové automobilek pokládají rozvoj vodíkových technologií. Do roku 2040 by ji podle nich mělo využívat každé čtvrté vozidlo. Zhruba čtvrtinu trhu budou tvořit elektromobily, 25 procent vozy se spalovacím motorem a zbytek hybridy. 

Stejně jako v předchozích ročnících výzkumu se většina respondentů domnívá, že největší překážkou pro rozvoj bateriových vozů bude chybějící infrastruktura. Bateriové vozy proto neuspějí tak, jak se dnes očekává. Za lídra v oblasti elektromobility představitelé automobilek nadále pokládají BMW, před druhou Teslou. Na třetí místo se dostal čínský výrobce BYD.

Očekává se také další konsolidace trhu a přesun hlavního těžiště výroby do Asie. Zatímco dnes se v západní Evropě produkuje 15 procent všech aut, v roce 2030 to podle tří čtvrtin manažerů bude méně než pět procent. „Názory na přesun výroby do Asie mohou znít pro Evropany jako poplašná zpráva. Evropa má však stále část svého osudu ve svých rukou. Nástup automatizace a umělé inteligence může dopady tohoto trendu do značné míry zkorigovat,“ uvedl Linhart. 

Nyní automobilky podle něj zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobu i v dražších zemích. „S nástupem další krize však výrobci přistoupí k radikálním krokům, přičemž nejvíce postižené budou zastaralé provozy, které nebudou schopné konkurovat novým moderním závodům budovaným především v asijských zemích,“ dodal.

Většina automobilových manažerů vnímá Čínu jako nejvhodnější zemi pro uvedení nových technologií a inovací na trh, zejména pokud jde o elektromobilitu a mobilitu jako službu.

V České republice automobilový průmysl nyní přímo zaměstnává 150 tisíc lidí, nepřímo vytváří pracovní místa pro zhruba 400 tisíc lidí. Výroba aut zároveň tvoří čtvrtinu celkového tuzemského exportu a vytváří devět procent HDP. Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů předloni meziročně vzrostly o 12 procent na rekordních 1,02 bilionu Kč.

Autoři: ,



Nejčtenější

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...



Benzinové motory dnes špiní víc než diesely. Řešení je chabé a opožděné

Ilustrační foto

Od dieselů, které jsou v posledních letech na pranýři kvůli znečišťování životního prostředí, prchají řidiči při koupi...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Další z rubriky

Konec smlouvání. Ford vymyslel policejní roboauto

Policisté v USA. Ilustrační snímek

Ford přišel s autonomním autem pro policisty. Umělá inteligence bude měřit rychlost, udělovat pokuty a jednou možná i...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Nákupní horečka: emisní normy zmenší nabídku aut, prodejci plní sklady

Faceliftovaná Škoda Fabia

Už jen zhruba do března půjde objednat legendární Subaru WRX STI. Model, který sice netrhal prodejní rekordy, ale...

Najdete na iDNES.cz