Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budoucnost Škody? Yeti možná do výroby, fabia za dva roky

  16:26aktualizováno  16:26
Budoucnost Škody? „Nevystavujeme auta jen tak. Myslíme si, že pro toto auto by se mohl najít trh," řekl o yetim šéf Škody Auto Detlef Wittig. Příští rok začne mladoboleslavská automobilka vyrábět roomstery. Jeho design je skoro hotov, říká šéfdesignér Ingenlath. Nová fabia přijede v roce 2007.

Nejpozději příští rok by Škoda Auto měla vyrobit půl milionu aut a za další dva roky ještě o sto tisíc víc.

Nový šéf automobilky Detlef Wittig dostal na podzim úkol, aby v Boleslavi přidal plyn, ale k tomu potřebuje víc aut, víc lidí a výrobních linek. A také nové trhy na východě.

Do roka má být vidět pokrok, slibuje dvaašedesátiletý Wittig.

Výstavní exponát Škoda Yeti, který automobilka předvedla v úterý na autosalonu v Ženevě jen jako designérskou studii, se nakonec možná přece jen bude vyrábět.

„Nevystavujeme auta jen tak. Myslíme si, že pro toto auto by se mohl najít trh, ale rozhodneme se až později podle reakcí trhu,“ uvedl Wittig v rozhovoru pro MF DNES.

Vše o ženevské studii:

Škoda Yeti: Horal z Boleslavi

Budou-li reakce příznivé, pak se bude opakovat stejný postup jako u další novinky, moderního rodinného vozu Roomster. Ten Škoda před dvěma lety ukázala také jako designérskou studii, a protože ohlas byl dobrý a mateřský koncern VW vyhlásil doktrínu zpestřit sortiment všech značek, roomster se začne příští rok vyrábět.

Yeti a roomster patří do společné rodiny, o které automobilka říká, že ukazuje novou generaci a nový přístup k designu a stavbě aut. Škoda chce jít s dobou, a jak potvrzuje ženevský autosalon, módou je rozšířit nabídku a vymyslet nové netradiční tvary karoserií a všemožně kombinovat zaběhlé klasické modelové řady.

Stylem přední masky by roomster měl být trochu podobný yetimu, ale jinak půjde o odlišné auto. „Roomster je jiný. Je to kříženec mezi kombíkem a MPV, kdežto yeti je SUV,“ vysvětluje Wittig žargonem, který se v automobilové branži šíří ruku v ruce s tím, jak automobilky potřebují vymyslet kategorie pro nové typy aut.
MPV znamená MultiPurpose-Vehicle, což je označení pro vyšší rodinná osobní auta mezi kombíkem a mezi osobním autem.

SUV znamená Sport-Utility-Vehicle, označení pro terénně laděná, prostorná auta. S novými tvary karoserií však vznikají další kategorie a zkratky. Když chce BMW zdůraznit sportovní charakter svých džípů, říká jim Sport-Activity-Vehicle. Ford zase vymyslel UrbanActivity-Vehicle, aby bylo vidět, jak mu záleží na lidech ve městě.

Roomster bude podle Wittiga stát kolem 15 tisíc eur a prý bude určen pro moderní rodinu, která od auta čeká trochu něco jiného než třeba kupci Octavie Combi. Podle šéfdesignéra Škody Thomase Ingenlatha je roomster až na detaily hotov.

Více o Škodě Roomster a její plánované výrobě ZDE

***

Škoda Roomster bude stát 425 tisíc ...čtěte VÍCE

„Bude mít trochu extravagantní, futuristický styl,“ říká Ingenlath. S roomsterem i s yetim se prý snaží držet nový „designérský jazyk“. Jeho efekt spočívá ve zdůrazňování funkce, pro jakou je auto vyrobeno, aniž by bylo třeba dohánět design dekoracemi jako třeba u nových BMW. Nový jazyk se podle něho odrazí i v dalších modelech, například v nové fabii, která by při dodržení tradiční sedmileté lhůty pro obměnu modelů ve Škodě Auto měla přijít na řadu brzy po roomsteru v roce 2007.

„Nebudeme žít nějaký dvojí život a masová auta vyrábět v jiném stylu,“ říká Ingenlath.

Kvůli roomsteru bude Škoda potřebovat najmout přes dva tisíce lidí a postavit nebo rozšířit některý ze svých závodů.

„Máme-li přidat do našeho sortimentu ještě jednu modelovou řadu, pak budeme potřebovat nové výrobní kapacity,“ říká šéf Škody. Wittig už dříve naznačil, že nejraději by roomster vyráběl v Kvasinách v podhůří Orlických hor, kde je čerstvě renovovaná továrna a kde se vyrábí největší model Superb, u něhož prodej nijak raketově neroste.

V úvahu podle něho však připadá také Vrchlabí, kam se v létě přesunula výroba první generace octavií, a teoreticky i nějaké místo v cizině. To v případě, že by vláda Škodě odmítla přispět investičními pobídkami a nedokázala zajistit u evropských úřadů souhlas s přidělením státní pomoci.

Vicepremiér Martin Jahn již prohlásil, že s pobídkami pro Škodu nemá problém, navíc budovat továrnu v jiné zemi by pro Škodu mohlo znamenat víc starostí, než jaké by měla s rozšířením některého z existujících závodů. Politici z východočeského hejtmanství se už pochlubili tím, že se o továrně se Škodou intenzivně vyjednává.
Wittig spoléhá na to, že díky zdvojení modelu Octavia (letos a možná i příští rok se bude vyrábět nová i stará verze) letos nebo příští rok zvedne produkci z dnešních 450 tisíc na půl milionu aut.

„Ještě nevím, jestli tento úkol splníme v roce 2005, nebo 2006, ale do dvou let by se to mělo povést. Půl milionu bychom měli brzy dosáhnout i bez roomsteru,“ říká Wittig. „Další cíl je 600 tisíc, což bychom rádi dosáhli během tří až čtyř let,“ dodává šéf Škody Auto.

Zpestření nabídky bude pro Škodu zřejmě nezbytná taktika, protože u nejprodávanější fabie roste konkurence a marže i prodej klesají. V pondělí začala svá tři auta vyrábět kolínská automobilka, její toyoty, peuegoty a citroëny však budou menší a v základní verzi také dražší než fabia, a proto si ani jedna strana nechce připustit, že by mělo jít o vážnou konkurenci.

Z druhé strany však číhají levné korejské značky, které chtějí ve střední a východní Evropě zabodovat. Velké téma v Ženevě je nová levná Dacia Logan, kvůli které chce Wittig na východních trzích nasadit levnou verzi Fabie Sedan s minimální výbavou. Ofenzivu v malých autech chystá také největší světový výrobce, koncern General Motors, který převzal po zkrachovalém korejském Daewoo jeho závody v Koreji a auta přejmenoval na Chevrolet.

„Spoléháme na to, že chevrolet má pro Evropany trochu emocionální náboj,“ říká Thomas Owsianski odpovědný za oblast „na západ od Německa a na východ od Číny“. GM podle něho věří, že nové jméno a předělaný model Matiz - nejprodávanější miniauto v Česku - zvedne prodej celé řady v jeho rajonu z loňských 42 tisíc na 50 až 60 tisíc aut.

ŽENEVSKÝ AUTOSALON 2005

*novinky
*užitečné informace

*fotografie...

...v příloze ZDE

Kolem bleděmodrého mladoboleslavského konceptu Yeti pobíhá také "skutečný" sněžný muž.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.