Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Prvorepubliková velmoc Bugatti: každý dvacátý kus měl české značky

Meziválečné Československo bylo v přepočtu na obyvatele doslova velmocí francouzské sportovní značky Bugatti. Ze tří tisíc “bugatek”, které se v alsaské fabrice v Molsheimu vyrobily do roku 1930, jich sto padesát jezdilo po českých silnicích.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

A to sem taky patří! Bugatti bylo v ČR tak oblíbené, že pro něj Jaroslav Ježek složil kus muziky. A ne ledajaké!

https://www.youtube.com/watch?v=VUPiVc9ICYs

1 0
možnosti

Tak pro ty co tu píší o bohatství první republiky tak trocha faktů.

1) Krize postihla ve třicátých letech nejhůře z Evropy právě ČSR (důsledek ekonomiky zaměřené na export).

2) Srovnání platů z doby kdy naše ekonomika nejvíce rostla (tedy druhá polovina dvacátých let) vše přepočtené na koruny (prvorepublikové) - učitel v obecné škole v Praze - 1500; v Berlíně - 3040; v New Yorku - 4960, úředník v Praze - 2000; v Berlíně 3040; v New Yorku - 4560 (docela zajímavé, že úředník v ČSR měl větší plat než učitel, v USA to bylo přesně naopak), dělník specialista v Praze 1250; v Berlíně - 2760; New York - 10800 (ano skutečně plat byl skoro 9x vyšší než v ČSR a byl vyšší než plat učitele v obecné škole nebo úředníka), plat vyučeného dělníka v Praze - 875; v Berlíně 1860; v New Yorku - 4800 (takže v USA měl v dané době nejnižší plat úředník, naproti v ČSR byl úředník placen nejlépe).

3) Srovnání nákladů ve stejné době: kg chleba Praha - 2 koruny; Berlín 3,10; New York 6,40; kg brambor Praha - 0,70; Berlín - 0,51; New York - 2,40; kg cukru Praha 6,30; Berlín 4,57; New York 4. Nájemné bylo nejvyšší v New Yorku, nejnižší v Berlíně (Praha byla uprostřed), elektřina a plyn byly nejdražší v Praze a nejlevnější v New Yorku...

Zdroj: Velké dějiny zemí Koruny české XIII., Praha 2000, ISBN 80-7185-328-3, strana 489.

2 0
možnosti

Je dobre ze sa Ceskoslovensko rozpadlo - Cesko / Ceskoslovensko niektori jedinci este aj dnes povazuju za to iste.

0 4
možnosti

To je důležitá informace. A kolik bugatek bylo tedy na Slovensku? ;-)

5 0
možnosti

R^Model T 35 a na něm barva jak na modelu A 30. Jinak obdiv a palec nahoru.

R^

0 0
možnosti
Foto

Pánové, diskutujte prosím na téma a nepoplakávejte nad vlastní a národní nemohoucností (1948 a 1968). Téma by mohlo být: proč asi p.Samohýl montuje do replik originální díly :-/?

2 1
možnosti

Teď jsme rádi, že našmudlíme na 3válcovou fábii...

1 2
možnosti

Lopata co dnes jezdí ve tříválcové fábii by tenkrát chodila pěšky. Ono těch lidí, co si vůbec mohlo dovolit si v něčem vozit zadek, zase tolik nebylo... :-P

6 0
možnosti

Ano, byli jsme tenkrát bohatá země, než nás vykradli rusové a komunisti. A než se tu rozlezlo zlodějské papalášstvo.

17 0
možnosti
Foto

Za první republiky byla viditelná vrstva keťasů- válečných zbohatlíků, kteří si stavěli luxusní vily, dnes obdivované jako architektonické klenoty. U nás v Jihlavě byla u městského nádraží celá čtvrť, zvaná "Na Keťásku".

Kdo měl za války C & K zakázky, měl zdroj potravin, vydělal majlont, odíral své zaměstnance i erár.

7 0
možnosti
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...