Nové bugatti je zas nejrychlejší na planetě. Plnou nádrž vypije za 9 minut

  15:00
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Dlouho očekávaný nástupce Bugatti Veyron je tu. Model Chiron je v podstatě evolucí superauta, které dodnes vlastně nikdo nepřekonal a posouvá hranice možností o kousek dál. Jen výkon motoru 1 500 koní je u sériového vozu bezprecedentní. A tachometr cejchovaný do 500 km/h tu není úplně na ozdobu.

Oficiálně bude mít nové superbugatti za 2,4 milionu eur (veyron původně začínal na milionu) maximální rychlost 420 km/h. To je o 5 kilometrů v hodině víc, než kolik maximálně jede v současnosti oficiálně nejrychlejší vůz planety, Bugatti Veyron Super Sport. Obě hodnoty ovšem platí pro vůz vybavený omezovačem rychlosti nainstalovaným automobilkou kvůli „bezpečnosti“.

Na nové Bugatti Chiron se čekalo dlouho a bylo jasné, že již legendární veyron musí pokořit. Už jenom proto, že se přes veškeré snahy nakonec vlastně nenašel nikdo jiný, kdo by to dokázal. Koenigsegg, ShelbySuperCars, Hennessey, ti všichni (a mnozí další) chtěli postavit oficiálně nejrychlejší auto světa, ale Bugatti je vždy o kousek předčilo. Veyron Super Sport tak dodnes drží rekord 431,072 km/h.

Bugatti Chiron

Nový model Chiron, který byl kompletně přepracován, ale svůj původ ve veyronu nezapře, má tuto metu překonat. V základním provedení. Bugatti Chiron tak vlastně nebude jen obyčejným nástupcem veyronu.

Ani veyron totiž v mnohých parametrech po jedenácti letech od začátku výroby nedovedlo mnoho vozů překonat. Kromě zmíněných vyzyvatelů od menších dobrodružných značek se v poslední době mluví hlavně o hyperautech McLaren P1, Ferrari LaFerrari nebo Porsche 918 Spyder. Hybridní supersporty ukazují neskutečné možnosti využití výkonu a na okruhu jsou rychlejší než Veyron, ale v absolutním měřítku ho nepřekonaly.

A Chiron, pojmenovaný po slavném závodníkovi, si chce vzít neoficiální korunu neohrozitelného vládce světa rychlosti vzít jasně zpět. I proto bude mít jeho kompletně přepracovaný, na čtyřikrát přeplňovaný osmilitrový šestnáctiválec do W výkon 1 500 koní a točivý moment 1 600 Nm v rozsahu dvou až šesti tisíc otáček za minutu. Tahle brutální síla má být přenášena na všechna čtyři kola opět přes přepracovanou dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku. Zrychlení na stovku má trvat méně než 2,5 sekundy, což ale není v dnešním světě superaut tak výjimečná hodnota.

Popře fyziku

Jenže důležitý je tah Chironu ve vyšších rychlostech. Na dvoustovku mu to má trvat 6,5 sekundy a 300 km/h má na rychloměru svítit už po 13,6 sekundách od chvíle, kdy řidič zaboří pedál až k podlaze. Fascinující hybridní McLaren P1 zrychluje na tuto metu za 16,5 sekundy. Ty necelé 3 sekundy rozdílu jsou v měřítku superaut věčnost. Chiron jako by chtěl popírat fyziku, těchto neskutečných parametrů totiž dosahuje při hmotnosti necelé dvě tuny, tedy mnohem víc než ostatní superauta světa. Krom neskutečně výkonné pohonné soustavy u Bugatti opět nešetřili na luxusu a výbavě, ani Chiron tak není žádný puristický sporťák. Přesto by chtěl všechny ty speciály překonat.

Bugatti Chiron
Bugatti Chiron
Bugatti Chiron

Kolika nakonec doopravdy Bugatti Chiron pojede, se dozvíme až po zveřejnění výsledků oficiálních rekordních pokusů. Ale v Bugatti jistě mají důvod pro to, být tak sebevědomí. Světový rekord padne a je jen otázkou, o kolik. Navíc, jak je u Bugatti zvykem, současná verze modelu, kterého se má od podzimu letošního roku vyrobit jen 500 kusů (ročně asi jen 60 aut), se nejspíš stane základem pro další, ještě extrémnější provedení. Maximální číslovka 500 na rychloměru tak nemusí být z říše fantasmagorie, byť je jasné, že pokoření této mety je ještě daleko. Ale hodnota 450 km/h by i díky chytré aerodynamice nemusela být potíž.

Aerodynamika maluje

Aerodynamika je mimochodem to, proč Chiron vypadá, tak jak vypadá. Na první pohled je to evoluce veyronu. Lepší základní tvar, než jaký namaloval (pravda, určitě podle diktátu inženýrů) současný šéfdesignér Škodovky Jozef Kabaň, prostě u Bugatti nevymysleli. Vyhráli si s detaily, například oblouk vyznačující konec kabiny a odkazující na design starých bugatek slouží jako elegantní vstup vzduchu pro sání k motoru. A ta sestava čtyř LED světel (ano, v nejdražším autě světa budou základem ledky, ne laserové světlomety, které koupíte třeba do Audi) také není samoúčelná – design této části přídě totiž posloužil jako vstup vzduchu k předním brzdám.

Ty jsou, samozřejmě jako všechno ostatní na celém autě, opět větší, výkonnější a lepší. Zvýšily se nároky na chlazení, na schopnosti podvozku i na pneumatiky. Podvozek má nově pět různých úrovní nastavení, auto překvapivě dostalo elektrický posilovač řízení (právě kvůli proměnné charakteristice) a speciální pneumatiky Michelin jsou opět o něco širší. Karoserie je z uhlíkových vláken a tuhost prý dosahuje úrovně prototypů LMP1 pro Le Mans.

Samozřejmostí je aktivní aerodynamika, z Formule 1 pak Chiron okoukal takzvané „foukané difuzory“. Auto má ve skutečnosti šest koncovek výfuku, ale jen čtyři ústí směrem dozadu. Dvě přivádí přebytečný vzduch pod vůz tak, aby vytvářely vhodné urychlené proudění a Chiron ve vysokých rychlostech lépe seděl na silnici.

Po estetické stránce nechal Chiron svého předchůdce zestárnout s grácií. Novinka je moderní, rysy jsou místy dramatičtější, ale místy se více vsázelo na eleganci. Estéti si dokonce mohli dovolit odkaz na nádherné Bugatti 57 Atlantic v podobě středové ploutve, která se táhne od přídě až po záď vozu. Zadání vytvořit ultimátní grand-turismo jistě designéři splnili. Podobně je tomu u techniky. I ta v každém detailu veyron překonává, ale zároveň ho neposílá do starého železa. Důkazem toho je fakt, že se i tohle brutální Bugatti se svými výkony obešlo bez tak oblíbeného downsizingu a zapojení elektromotorů.

Bugatti Chiron

Zástupci automobilky tvrdí, že v autě jednoduše na hybridní technologii není místo a že by to ovlivnilo celkový návrh vozu a přidalo nežádoucí kila navíc. Faktem je, že extrémní motor Chironu s obřím točivým momentem v jakémkoli rozsahu otáček jednoduše pomoc elektromotorů nepotřebuje. A emise ho netrápí. Při maximální rychlosti prý spálí plnou nádrž za 9 minut. Veyronu to trvalo 12 minut. I přes tohle „zlepšení“ ho ani Dieselgate nezabila.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Biatlonovou sezonu 2023/2024 ozdobilo MS v Česku, globus mají Bö a Vittozziová

17. dubna 2023  10:09,  aktualizováno  17.3 23:53

První startovní výstřel Světového poháru padl 25. listopadu 2023 ve švédském Östersundu, naposledy...

Liverpool - Sparta 6:1, sedm minut, čtyři góly, pak exhibice. Skóre mohlo být vyšší

14. března 2024  19:58,  aktualizováno  22:51

Liverpool (Od našeho zpravodaje) Ještěže už je konec. Sparťanští fotbalisté na souboj se slavným Liverpoolem s radostí vzpomínat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tvrdý zákrok a msta v tunelu. Prasárna, Flynn u mě skončil, řekl sparťan Kempný

16. března 2024  23:09

Běžela 34. minuta. Sparta získávala proti Liberci převahu, když najednou útočník Severočechů Oscar...

Plzeň - Servette 0:0, 3:1 na pen. Historický úspěch, hrdinou Jedlička

14. března 2024  17:48,  aktualizováno  23:36

Plzeňští fotbalisté zvládli penaltový rozstřel (3:1) a přes Servette Ženeva postupují do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - AC Milán 1:3, marná snaha v deseti. Naději vzala červená pro Holeše

14. března 2024  17:41,  aktualizováno  20:47

Slávističtí fotbalisté v Evropské lize v aktuální sezoně dohráli. V osmifinálové odvetě s italským...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Součkův rok na houpačce. Saúdská Arábie? Radši Slavia. Vyhlíží novou repre i Haalanda

19. března 2024  3:03

Už žádná děkovná zdravice přes mobil. Tomáš Souček převzal své třetí ocenění pro Fotbalistu roku...

Ukaž, jestli umíš běhat po vodě. Elitní střelec Šulc má táhnout reprezentaci

19. března 2024

Premium Na jednatřicítku může zapomenout, protože v reprezentaci se tak vysoká čísla nevedou. Ale není to...

Fotbalistou roku se stal Souček, předčil Krejčího. Mezi trenéry vyhrál Trpišovský

18. března 2024  22:29

Nejlepším českým fotbalistou za rok 2023 se stal Tomáš Souček. V souboji s druhým sparťanem...

Zemřel dlouholetý šéf ČSTV a českého plavání Vladimír Srb, bylo mu 79 let

18. března 2024  22:16

Ve věku 79 let dnes zemřel někdejší předseda Českého svazu tělesné výchovy (ČSTV) Vladimír Srb. O...

Prodej bytu 3+1 s balkonem
Prodej bytu 3+1 s balkonem

M. Chlajna, České Budějovice - České Budějovice 2
3 590 000 Kč

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...