Stávající majitel si 560 koní výkonu a nepopsatelnou výjimečnost cení na 10 750 000 korun.
Milovníci supersportů a milionáři topící se v penězích nedočkavě vyhlížejí nové Bugatti Veyron. Jeden z jeho předchůdců se ale už po Českých silnicích prohání, možná k němu přibude další.
Bugatti EB 110
První pokus o vzkříšení slavné automobilky minulosti začal koncem 80. let, za vším tehdy stál finanční makléř z jižního Tyrolska Romano Artioli. První prototypy bugatti s označením EB110 (zvoleným na počest 110. výročí narození Ettore Bugattiho, zakladatele automobilky), byly hotovy v roce 1989.
Bugatti Veyron |
Historie výroby - nevýroby - výroby - nevýroby... veyronu už začíná být obehranou písničkou s nádechem trapnosti. Nekonečný příběh nešťastného bugatti začal v roce 2001. Nejdříve měla "noční můra Volkswagenu", kterému bugatti patří, problémy s vyvážeností, pak moc nedrželo na silnici (problémy se stabilitou a aerodynamikou) a nyní se testuje výdrž motoru a celého auta vůbec.
S osmilirovým šestnáctiválcem o výkonu 1001 koní má veyron 16.4 pokořovat čtyřsetkilometrovou rychlost, ani to však není úplně jisté. Po letech rozhodování, jestli supersport vyrábět nebo ne, je nakonec rozhodnuto o jeho výrobě. Auto však, díky nákladům na vývoj, za které by s trochou nadsázky mohl VW poslat celé představenstvo na dovolenou do vesmíru, nebude nikdy ziskovým podnikem. Bugatti Veyron 16.4 bude vybaveno pohonem všech kol a také sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Maximální kroutící moment, který musí přenášet je 1250 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h auto zvládne za 2,9 sekundy, na třístovku to umí za 14 sekund. Výroba snad už konečně odstartuje letos v létě, první veyrony poputují k zákazníkům v druhé polovině roku. |
V následujících dvou letech se připravovala a dolaďovala výroba, a konečně, 15. záři 1991 bylo auto představeno v Paříži. S cenou 350 000 dolarů patřilo k nejdražším a s maximální rychlosti kolem 350 km/h také nejrychlejším vozům planety. Odlehčená, odladěná a závodně vybavená verze SS stála ohromujících 537 600 dolarů (asi 16 milionů korun).
V předprodukci se vyrobilo pět hliníkových šasi, poté následovalo osm prototypů. Nakonec se vyrobilo celkem 139 vozů.
V roce 1995 však přišel bankrot celého projektu. O dva roky později zakoupila zařízení na výrobu EB110 firma Dauer z německa. O rok později se Bugatti stalo součástí německého koncernu VW.
Co je EB110 zač?
Odpověď je jednoduchá: Supersport až do morku kostí. Tříapůllitrový dvanáctiválec do V svírající úhel 60 stupňů, přeplňovaný čtyřmi turbodmychyadly, je uložen před zadní nápravou za zády posádky. Maximální výkon je 412 kW/610 koní (při 8000 otáčkách), 610 Newtonmetrů kroutícího momentu je přenášeno na všechna čtyři kola, 73 % jde na zadní a 27 na přední nápravu.
Maximum otáček motoru je na hodnotě 8500 ot/min. Nezkalený pocit opravdového automobilového šílenství nekazí elektronická "hejblátka" dneška. Auto má šestistupňovou manuální převodovku.
Raketa na čtyřech kolech pokoří stokilometrovou rychlost za 3,3 sekundy. Maximální naměřená rychlost je 351 kilometrů v hodině.
Bogatti EB 110 v číslech
MOTOR |
zážehový vidlicový dvanáctiválec (60°) přeplňovaný čtyřmi turbodmychadly, uložený před zadní nápravou |
Zdvihový objem (cm3) |
3500 |
Vrtání × zdvih (mm) |
81×56,6 |
Max. točivý moment (Nm/min-1) |
610Nm/4200ot. |
Max. výkon (kW/min-1) |
412kW/8000ot |
Vstřikování |
Gestion Bugatti |
Rozvod |
pětiventilový DOHC (60 ventilů) |
Převodovka |
šestistupňová manuální |
Poháněná kola |
všechna čtyři (73% zadní náprava, 27% přední) |
Brzdy |
kotoučové, průměr 322mm, ABS Bosch Bugatti |
Pneumatiky |
přední: 245/40 ZR18, zadní: 325/30 ZR18 |
Délka/šířka/výška (mm) |
4399/1941/1115 |
Rozvor (mm) |
2550 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm) |
1549/1618 |
Objem kufru (l) |
70 |
Objem nádrže (l) |
120 |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
1620 |
Max. rychlost (km/h) |
351 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) |
3,3 |
Zrychlení z 0 na 160 km/h (s) |
8,2 |
400m s pevným startem (s) |
11,7 (rychlost 200km/h) |
Kilometr s pevným startem (s) |
19,8 |
Brzdná dráha z 60mph (96km/h) (m) |
36,5 |
Spotřeba paliva EHK (90km/h-120km/h-město) |
9/13/20,8 8,5/13/18,9 |
Čtěte také: Čím jezdím? Autem za 10 milionů |
Kdo jezdí v nejdražších autech u nás? Čtěte ZDE |
Bugatti EB110 |
Bugatti EB110 |