Bugatti - chybí vám v garáži? Jedno je v ČR na prodej.

  • 52
V oficiálních českých statistikách nefiguruje, ale přesto existuje. Jako bleděmodrý přízrak se objevuje na silnicích a dálnicích především středočeského kraje se značkou začínající písmenem A - Bugatti EB 110. Další exemplář v černé metalíze je právě na prodej na jižní Moravě.

Stávající majitel si 560 koní výkonu a nepopsatelnou výjimečnost cení na 10 750 000 korun.

Milovníci supersportů a milionáři topící se v penězích nedočkavě vyhlížejí nové Bugatti Veyron. Jeden z jeho předchůdců se ale už po Českých silnicích prohání, možná k němu přibude další.

Bugatti EB 110

První pokus o vzkříšení slavné automobilky minulosti začal koncem 80. let, za vším tehdy stál finanční makléř z jižního Tyrolska Romano Artioli. První prototypy bugatti s označením EB110 (zvoleným na počest 110. výročí narození Ettore Bugattiho, zakladatele automobilky), byly hotovy v roce 1989.

Bugatti Veyron

Historie výroby - nevýroby - výroby - nevýroby... veyronu už začíná být obehranou písničkou s nádechem trapnosti. Nekonečný příběh nešťastného bugatti začal v roce 2001. Nejdříve měla "noční můra Volkswagenu", kterému bugatti patří, problémy s vyvážeností, pak moc nedrželo na silnici (problémy se stabilitou a aerodynamikou) a nyní se testuje výdrž motoru a celého auta vůbec.

S osmilirovým šestnáctiválcem o výkonu 1001 koní má veyron 16.4 pokořovat čtyřsetkilometrovou rychlost, ani to však není úplně jisté. Po letech rozhodování, jestli supersport vyrábět nebo ne, je nakonec rozhodnuto o jeho výrobě. Auto však, díky nákladům na vývoj, za které by s trochou nadsázky mohl VW poslat celé představenstvo na dovolenou do vesmíru,  nebude nikdy ziskovým podnikem.

Bugatti Veyron 16.4 bude vybaveno pohonem všech kol a také sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Maximální kroutící moment, který musí přenášet je 1250 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h auto zvládne za 2,9 sekundy, na třístovku to umí za 14 sekund. Výroba snad už konečně odstartuje letos v létě, první veyrony poputují k zákazníkům v druhé polovině roku.

Tapety ZDE.

V následujících dvou letech se připravovala a dolaďovala výroba, a konečně, 15. záři 1991 bylo auto představeno v Paříži. S cenou 350 000 dolarů patřilo k nejdražším a s maximální rychlosti kolem 350 km/h také nejrychlejším vozům planety. Odlehčená, odladěná a závodně vybavená verze SS stála ohromujících 537 600 dolarů (asi 16 milionů korun).

V předprodukci se vyrobilo pět hliníkových šasi, poté následovalo osm prototypů. Nakonec se vyrobilo celkem 139 vozů.

V roce 1995 však přišel bankrot celého projektu. O dva roky později zakoupila zařízení na výrobu EB110 firma Dauer z německa. O rok později se Bugatti stalo součástí německého koncernu VW.

Co je EB110 zač?

Odpověď je jednoduchá: Supersport až do morku kostí. Tříapůllitrový dvanáctiválec do V svírající úhel 60 stupňů, přeplňovaný čtyřmi turbodmychyadly, je uložen před zadní nápravou za zády posádky. Maximální výkon je 412 kW/610 koní (při 8000 otáčkách), 610 Newtonmetrů kroutícího momentu je přenášeno na všechna čtyři kola, 73 % jde na zadní a 27 na přední nápravu.

Maximum otáček motoru je na hodnotě 8500 ot/min. Nezkalený pocit opravdového automobilového šílenství nekazí elektronická "hejblátka" dneška. Auto má šestistupňovou manuální převodovku.

Raketa na čtyřech kolech pokoří stokilometrovou rychlost za 3,3 sekundy. Maximální naměřená rychlost je 351 kilometrů v hodině.

Bogatti EB 110 v číslech

MOTOR

zážehový vidlicový dvanáctiválec (60°) přeplňovaný čtyřmi turbodmychadly, uložený před zadní nápravou 

Zdvihový objem (cm3) 

3500

Vrtání × zdvih (mm)

81×56,6

Max. točivý moment (Nm/min-1)

610Nm/4200ot.

Max. výkon (kW/min-1)

412kW/8000ot

Vstřikování

Gestion Bugatti

Rozvod 

pětiventilový DOHC (60 ventilů)

Převodovka

šestistupňová manuální

Poháněná kola

všechna čtyři (73% zadní náprava, 27% přední)

Brzdy

kotoučové, průměr 322mm, ABS Bosch Bugatti 

Pneumatiky

přední: 245/40 ZR18, zadní: 325/30 ZR18

Délka/šířka/výška (mm)

4399/1941/1115

Rozvor (mm)

2550

Rozchod kol vpředu/vzadu (mm)

1549/1618

Objem kufru (l) 

70

Objem nádrže (l)

120

Pohotovostní hmotnost (kg)

1620

Max. rychlost (km/h)

351

Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)

3,3

Zrychlení z 0 na 160 km/h (s)

8,2

400m s pevným startem  (s)

11,7 (rychlost 200km/h)

Kilometr s pevným startem (s)

19,8

Brzdná dráha z 60mph (96km/h) (m)

36,5

Spotřeba paliva EHK (90km/h-120km/h-město)

9/13/20,8 8,5/13/18,9

Čtěte také: Čím jezdím? Autem za 10 milionů

Ferrari Enzo

Kdo jezdí v nejdražších autech u nás? Čtěte ZDE

Bugatti EB110

Bugatti EB110

,