náhledy
Když se jednoho z nejslavnějších autodesignérů Giorgetta Giugiara zeptáte na projekty, na které je obzvlášť hrdý, určitě zmíní Bugatti EB112. Přízračná obrovitá limuzína vznikla jen ve dvou kusech. Jeden je teď na prodej v Paříži na aukci pořádané při příležitosti veteránského autosalonu Retromobile.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Automobilka, tehdy sídlící v italském Campogallianu, byla na lopatkách, takže se pořádně neví, kolik EB112 vzniklo. Dodnes je to přízrak a fascinující technický skvost. Navíc s dokonalým designem, páteřním švem odkazuje na slavná bugatti minulosti, ale je dokonale moderní, svebytné, výrazné. Limuzíny dneška chtějí být hlavně důstojné, to EB112 je výrazné, nonkonformní a i přes bachraté tvary z něj síla doslova odkapává.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Design čtyřdveřového sedanu si firma Bugatti Automobiles S.A.S. objednala u Giugiarova Italdesignu a pochlubila se s ním v roce 1993 na autosalonu v Ženevě.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti chtělo vůz, který se možná lehce podobá dnešnímu Porschi Panamera, nabízet od roku 1996, jenže rok před tím zkrachovalo. Jedním z vysvětlení pádu značky je právě finanční náročnost vývoje EB112. V aukci zbytků firmy koupil monacký boháč a automobilový závodník Gildo Pallanca Pastor věci týkající se právě chystaného supersedanu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Měly to být mimo jiné tři rozestavěné EB112 a množsství dalších komponent. V roce 1998 se podařilo dostavět dva exempláře, jeden vínový, druhý černý. O několik let později koupil první kousek ruský sběratel, druhý exemplář zůstal Pastorovi. Právě ten jde do pařížské aukce. Mezitím měl auto ještě jeden majitel, který ho od Pastora koupil v loňském roce.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Auto má karbonový podvozek, hliníkovou karoserii a na svou dobu luxusní interiér. Obě nápravy zásobuje výkonem 455 koní a 590 newtonmetry točivého momentu atmosferický šestilitrový dvanáctiválec z vývoje Bugatti spřažený s šestistupňovým manuálem. Původní plán byl ovšem montovat pod přední kapotu motor Porsche. Maximální rychlost má přesahovat tři sta kilometrů v hodině. Zrychlení na stovku zvládne za 4,4 sekundy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sedmnáctipalcové ráfky designem odkazují na Bugatti Royale. Na slavné modely Bugatti z minulosti odkazuje kromě designu exteriéru také několik detailů v interiéru, například hliníkové panely na přístrojové desce.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti EB112
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
EB112 měří přes pět metrů (přesně 507 cm), rozvor přesahuje tři metry (310 cm) a hmotnost je 1,8 tuny.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Odhad aukční ceny síň Artcurial prozradí vážným zájemcům na vyžádání. Auto je v dokonalém stavu. V ceně jsou i dva originální na míru dělané kufry a deštník s unikátním madlem tvaru slona, který kdysi vysochal Rembrandt Bugatti jako ozdobu kapoty modelu Royale.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bugatti EB112
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Design EB112 je dílem Giorgetta Giugiara.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz