Bugatti na letošní autosalon do Ženevy přivezlo vůz, vedle kterého je i loňská čtyřicetikusová série radikálního supersportu Divo příliš obyčejná. La Voiture Noire totiž vznikla v počtu pouhopouhého jednoho kusu, přičemž výrobce udává cenu jedenáct milionů eur bez daně – to je v přepočtu 280 milionů korun, respektive 340 milionů s českou sazbou DPH. Za veterány jsou sběratelé ochotni utratit i miliardu, za nové auto ovšem takové peníze ještě nikdo v historii podle všeho nedal.
Za tuto cenu francouzský specialista na exkluzivní vozy postavil ručně tvarovaný karbonový supersport inspirovaný meziválečným Bugatti 57 SC Atlantic. Inspirace je to ale spíše volná, jednak v barevném provedení a také v řešení některých linií.
Nový černočerný speciál má totiž motor až za předními sedadly, stejně jako výchozí Bugatti Chiron. Naproti tomu sedm dekád starý typ 57 SC v provedení Atlantic, který vznikl postupně v počtu čtyř rozdílně specifikovaných kusů, trůní na podvozku s třímetrovým rozvorem, který nese před kabinou řadový osmiválec – typický pohon nejdražších bugatti té doby.
Jedním z charakteristických rysů Le Voiture Noire (francouzsky „černé auto“) je hrb táhnoucí se po celé délce středem karoserie – jasný odkaz na zdroj inspirace. Tento prvek podporuje i svisle „zaparkovaný“ stěrač čelního skla. Další specialitou je šestice koncovek výfuku (chiron si musí vystačit se čtyřmi). Typ 57 SC Atlantic to měl zrovna tak, ačkoliv dané řešení vzhledem k počtu válců nemá ani u jednoho auta technický důvod.
O technické podrobnosti zde beztak příliš nejde, takový vůz se snad pořizuje jen jako umělecké dílo. Přesto budoucí majitel nebude ochuzen: dostane ten samý čtyřnásobně přeplňovaný motor 8,0 l W16 s výkonem 1500 koní a točivým momentem 1600 Nm, který pohání Bugatti Chiron.
A kdo je tím nesmírně bohatým vyvoleným? Oficiálně se automobilka omezuje na konstatování, že Le Voiture Noire je prodáno. Podle zákulisních informací by měl být tím, kdo si auto objednal, 81letý Ferdinand Piëch, vnuk Ferdinanda Porscheho, dlouholetý šéf Volkswagenu a také duchovní otec vzkříšení značky Bugatti. Tuto informaci jako první pustil do světa přes Instagram Kris Singh, významný americký sběratel supersportů.
Méně exkluzivity, čtvrtinová cena a beztak vyprodánoBugatti přivezlo do Ženevy ještě jeden vůz, Chiron Sport 110 ans Bugatti. Tato limitovaná edice je určena širšímu okruhu zájemců, vznikne v počtu dvaceti kusů. Každý z nich vyjde na tři miliony eur, přičemž nabídne veškerou příplatkovou výbavu ve standardu a k tomu několik unikátních detailů. Chtít jej objednat na autosalonu ale nedává smysl, i u tohoto modelu se automobilka se všemi budoucími majiteli dohodla už před oficiálním představením. |