Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bugatti Veyron potřebuje na mytí zadního okna houbu na tyči za milion

aktualizováno 
Čtyři turba, šestnáct válců, 1 000 koní a jeden malý problém. Nejvýkonnější a nejrychlejší sériově vyráběné auto má zadní okno tak nepřístupné, že pro jeho čištění musel výrobce vymyslet speciální udělátko.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport | foto: Bugatti

Na první pohled to vypadá, že majitelé Bugatti Veyron nebudou mít se svým miláčkem žádný velký problém. Když už mají na to zaplatit za veyrona 34 milionů korun a za pojistku 50 tisíc eur, nebudou se přece zabývat zbytečnostmi. A už vůbec ne takovou malicherností, jako je mytí zadního okna. Jenže to má jeden háček.

Maximální naměřená rychlost mytického vozu je 407 km/h a výrazně k tomu napomáhá aerodynamicky propracovaná střecha, ale kvůli ní je zadní okno umístěné v malém a tmavém tunelu a zcela mimo dosah i těch nejdelších nástrojů profesionálních myček.


Bugatti Veyron 16.4 Super Sport
Okno je sice chráněné před deštěm, ptačími hovínky a cákanci ze silnice, ale vzdušné víry při vysokých rychlostech způsobují malé turbulence, a právě proto se na ukryté sklo přece jen dostane vlhkost a prach. Podle zkušeností reportérů, kteří měli možnost tento klenot silnic otestovat, k tomu stačí i krátká projížďka ve vyprahlém terénu.

Nenápadné zadní sklo navíc odděluje kabinu řidiče od motorového prostoru, takže i když k němu někdo dlouhý natáhne ruku, může se popálit o motor, pokud je zahřátý. Okno má navíc spoustu těžce přístupných míst, které se na dálku špatně čistí. Našinec by možná na jeho čištění použil mop nebo speciální kartáč, zkrátka cokoliv, co se dá vymyslet a vyrobit v garáži nebo koupit v drogerii, hobbymarketu nebo prodejnách s autodoplňky. Pro Bugatti je ale Veyron prestižní záležitostí a tak vzal věc do svých rukou. Nenechá přece své zákazníky, aby leštili okno nějakým prapodivným mopem.

Svezení s veyronem

Jak se jezdí s autem za třicet milionů - čtěte ZDE

Při jedné z předváděcích jízd odprezentovalo Bugatti "čisticí" prototyp, který je podle něj mnohem lepším a elegantnějším řešením. Konstruktér automobilky se při jeho návrhu nechal inspirovat čištěním akvárií, kdy se pro nepřístupná místa požívají magnety.

Prototyp má tři hlavní součásti: velice lehkou teleskopickou tyč a dva čisticí semišové polštářky. A do každé z těchto částí byl vsazen magnet. Tyč a jednu z houbiček spojuje slabší magnet, mezi houbičkami je další. Je tak silný, že houbičky drží při sobě i když je mezi nimi sklo. V případě, že byste chtěli houbičky vyčistit, jsou vybavené plastovým mezikroužkem a dají se od sebe snadno oddělit.

Udělátko na čištění okna Bugatti Veyron
Vypadá to lehce, ale okno se musí umývat ve dvou. Zatímco zvenku přiloží jeden teleskopickou tyč s jedním polštářkem k oknu, druhý muž "nacvakne" houbičku zevnitř. Díky magnetům a tyči to drží všechno pohromadě. Pak můžete umývat. Vyčistit okno je pak mnohem rychlejší než popsat, jak vlastně tahle čisticí teleskopická magnetická věc s houbičkami a plastovými mezikroužky funguje.

Jenže Veyron je Veyron a nic není jednoduché. V Bugatti se objevil další problém: kam tuhle zatracenou věc umístit do auta, když ji majitel zrovna nepotřebuje? V kufru bohužel není žádné místo, protože je tam uložená plachta na přikrytí auta. A v kabině je zase tak málo místa, že se sem tahle čisticí tyč nevejde, ani když je složená na minimální délku. Nezbývá, než ji mít schovanou v garáží. Cena téhle věcičky, kterou může potřebovat jen veyronista, je neuvěřitelných 50 tisíc dolarů (950 tisíc korun).

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Bugatti nahnalo do Veyronu dalších skoro 200 koní, dodalo aerodynamické prvky, navléklo jej do černo-oranžové kombinace a výsledné monstrum poslalo na testovací ovál. Výsledkem je nový světový rychlostní rekord produkčních vozů.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Veyron uháněl po severoněmeckém testovacím okruhu Ehra-Lessien, který patří mateřskému koncernu Volkswagen, průměrnou rychlostí 431,07 kilometrů za hodinu. Za volantem prvního kusu Veyronu 16.4 Super Sport seděl testovací jezdec Pierre Henry Raphanel a testovací okruh, tedy přesněji řečeno klopený ovál, projel oběma směry. Průměr obou jízd pak dal světu nový rychlostní rekord produkčních aut. A aby to platilo, byl rekordu přítomen zástupce Guinnessovy knihy rekordů a pro jistotu i německé organizace TÜV.

Označit Bugatti Veyron 16.4 Super Sport za sériový vůz je z hlediska běžné automobilové nabídky lehce nadnesené, ale model Super Sport se opravdu sériově vyrábí. Samozřejmě ne v tisícových počtech, ale v desítkách kusů.

Do prodeje se Veyron 16.4 Super Sport dostane po Novém roce. A prvních pět kusů bude mít stejnou černo-oranžovou kombinaci jako rekordní vůz.

Zajímavostí je, že auto má omezovač rychlosti. Ten se ale nezastaví na obligátních 250 kilometrech za hodinu (jako je tomu u běžných aut s dostatečným výkonem), ale na 413,6 kilometrech za hodinu. Oficiálním důvodem je limit pneumatik, neoficiálně se mluví o tom, že by se zákazníci mohli pokoušet o překonání rychlostního rekordu. A to by nemuselo dopadnout dobře. Ovšem na běžné silnici by stejně uvedené rychlosti asi dosáhnout nešlo.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

O ceně upraveného Veyronu se jen spekuluje. Ovšem s ohledem na cenu běžného provedení, který se prodává za zhruba 34 milionů korun, bude cena Super Sportu jistě atakovat minimálně hranici 40 milionů korun. A to je téměř 200 fabií v základní výbavě. Případný kupec ale takhle uvažovat nebude a stejně tak mu jistě nebude vadit spotřeba v řádech desítek litrů paliva na sto kilometrů jízdy a servisní náklady v řádech stovek tisíc korun. A ještě bude doufat, že mu tento klenot někdo pojistí.

Další informace o Bugatti Veyron najdete v tomto článku.

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Iveco Daily 40C18 hydr.ruka...
Iveco Daily 40C18 hydr.ruka...

r.v. 2009, naj. 143 000 km, diesel
640 090 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.