Bugatti Veyron je naprosto kultovní auto. Nese legendární značku, má osmilitrový šestnáctiválec, patří mezi nejrychlejší na světě, je to jedno z nejdražších aut a tak bychom mohli ještě chvíli pokračovat. Ještě připomeňme, že designérem Veyronu je Jozef Kabaň, současný šéfdesignér Škody. Bugatti je pro Volkswagen výkladní skříní. Koncern na autě prodělává a ani se s tím netají. A asi mu to příliš nevadí, i když konkurence to umí s prémiovými supersporty obchodně lépe.
Veyron se začal prodávat v roce 2006. Vzniklo 300 kusů kupé, které jsou již prodány. Otevřených modelů Grand Sport (více zde) a Grand Sport Vitesse se má vyrobit 150 a zbývá jich prodat 40. Uvádí to Jason H. Harper z agentury Bloomberg, který se situací Bugatti zabývá. V rozhovoru mu šéf americké pobočky John Hill prozradil, že nový model nebude dřív, než se prodá oněch zbývajících 40 otevřených vozů.
Reportér se na letišti v Palm Springs zúčastnil jedné z předváděcích jízd pro zákazníky, kterým jsou zbývající modely nabízeny. Hill z Bugatti uvádí, že potenciální klienty vidí především mezi sběrateli, kteří musí mít každé výjimečné auto. Respektive je to přání značky, protože jinak Bugatti v prodejích v poslední době za hlavními konkurenty zaostává.
Supersporty LaFerrari, kterých se vyrobí jen 499 kusů, a McLaren P1, jehož počty se zastaví na čísle 375, jsou již vyprodané. Obě auta jsou sice o poznání levnější než Bugatti Grand Sport a Grand Sport Vitesse, ale třeba LaFerrari ani nešlo veřejně koupit, značka model nabídla jen stálým zákazníkům.
Bugatti je totiž už trochu okoukané. Jeho oblé tvary působí dnes poněkud zvláštně a jeho monstrózní výkony a obří provozní náklady (více zde) pravděpodobně nejsou velkým lákadlem. Ostatně, většina majitelů se svými veyrony moc nejezdí. Na německém inzertním portálu Mobile.de je nabídka Veyronů docela široká a nejvyšší stav tachometru je u auta z roku 2006, které má najeto 22 tisíc kilometrů. Další stejně staré veyrony mají většinou najeto jen pár tisíc kilometrů.
I to potvrzuje slova šéfa amerických prodejů Johna Hilla, že většina veyronů končí ve sbírkách, nikoliv jako auta alespoň pro víkendový provoz. Navíc ceny ojetých aut jsou překvapivě výrazně nižší než u nových aut. To je logické u konfekce, ale nikoliv u výjimečných modelů, po kterých jdou sběratelé. A navíc u modelů, které už nelze jako nové koupit.
Nový veyron stál v roce 2006 přibližně 1,2 milionu eur (asi 30 milionů korun) a v dalších letech cena dále rostla. Jako ojetiny se za takovou a vyšší sumu prodávají jen speciální edice, které byly výrazně dražší. Nejlevnější kus lze koupit pod 20 milionů korun, obvyklá cena je o zhruba tři miliony vyšší.
Bugatti přitom nový model potřebuje a také ho plánuje a připravuje. Jenže překonat výkonově veyron bude velmi obtížné. Proto se spekuluje, že by místo toho mohlo přijít na trh čtyřdveřové kupé s obdobnou dynamikou. Poslední zprávy ze zákulisí ovšem uvádějí, že to zase bude ultimativní malé kupé. Ale pravděpodobně nikoliv dříve, než se doprodá 40 zbývajících otevřených modelů Grand Sport a Grand Sport Vitesse.
Pokud máte zájem, tak byste si měli pospíšit do konce roku. Alespoň optimistický šéf americké pobočky Hill očekává, že déle se zbývající kusy prodávat nebudou. Možná i usmlouváte nějakou slevu.