Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Buick, který zachránil peníze Janu Werichovi

  11:35aktualizováno  11:35
Býval to krasavec a elegán, za kterým se na ulici lidé otáčeli. Teď je zaprášený, prorezlý, s vysleplými světly a uvnitř plný prachu, slepičinců a skořápek od vajec. Muzeum aut, které sídlí v pivovaru ve Vratislavicích nad Nisou, získalo cenný exponát: ohromný poválečný automobil Buick, který patřil Janu Werichovi.

Buick Jana Wericha | foto: Bořivoj ČernýMF DNES

Historické automobily mnoha značek a různého stáří jsou k vidění v Automuzeu ve Vratislavicích nad Nisou. Cenným exponátem je například prototyp osobní škodovky z konce čtyřicátých let; před týdnem sem ale dorazil další skvost.

"Jeho nálezce jej nemá kde garážovat, tak jej přivezl k nám. Auto je v dost zbědovaném stavu, stálo totiž zhruba dvacet let odstavené za stodolou v jedné vesnici," řekl Milan Bumba z muzea.

"Nyní sháníme k autu dostupné informace, pátráme po jeho historii. Víme jen, že to byl Werichův vůz," dodává Milan Bumba z Automuzea.

"Nyní je třeba rozhodnout, co s ním bude dál. Renovace by mohla vyjít na mnohem více peněz, než kolik by celé auto stálo," říká Bumba.

Podle jedné historky dokonce v třiapadesátém roce při měnové reformě tento automobil zachránil Wericha před ožebračením. "Dovezl si jej z Ameriky. Buick ho však omrzel a zalíbil se mu mercedes jakéhosi diplomata. Dohodl se s ním, že mu dá protiúčtem svůj vůz a zbytek doplatí. Diplomat si to však na poslední chvíli rozmyslel a nabídl Werichovi, že mu mercedes prodá. Werich tedy vypumpoval poslední vkladní knížku a rozbil poslední prasátko, takže v den měnové reformy byl úplně bez peněz, zato mu před domem stála dvě auta," napsal na internetovém blogu www.hyena.cz spisovatel a publicista Ondřej Neff.

Aby vynikly obří rozměry vozu, postavili vedle něj v Automuzeu maličkého italského Fiátku 500.

Werich byl vášnivým motoristou, za svůj život vystřídal přes tři desítky aut - v mládí jezdil například aerovkou 662, Fordem V8, po válce pak Škodou Tudor, Fordem Cortina anebo Volkswagenem Variant. Jedno z jeho aut se dostalo i do knih - své zážitky s velkým americkým vozem zaznamenal v povídce Lincoln 1933.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987
Na den přesně před 30 lety měla v Brně světovou premiéru Škoda Favorit

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987 se Čechoslováci dočkali, na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil Favorit. Úplně nová škodovka,...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.