Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hybridní moped kombinuje elektřinu a sílu vašich svalů. Má i tempomat

aktualizováno 
Elektrická mobilita zejména ve městě dává čím dál větší smysl a přichází na to stále více výrobců. Jedním z nich je i španělská značka Bultaco, která představuje nový elektrický moped Albero. Ten kombinuje výhody mopedu a elektrokola v zajímavé motorce nejen do města.

Bultaco je značka, kterou můžete znát především z motokrosu a trialu, kde se v šedesátých letech úspěšně účastnila i závodů mistrovství světa. V roce 1984 zkrachovala a na svůj návrat na scénu musela čekat až do roku 2014. 

Dvoutaktní motory ovšem zůstaly historií a výrobní program tvoří výkonná elektrokola. Offroadové modely Brinco disponují mohutným rámem, špičkovým podvozkem a unikátním řešením, kdy elektrický pohon neovládají pedály, ale plynová rukojeť jako na motorce. Můžete se tak pohybovat bez jediného šlápnutí. 

Na testování zavítal bývalý tovární jezdec Bultaca a designér legendárního...

Na testování zavítal bývalý tovární jezdec Bultaca a designér legendárního McLarenu P1, Fiatu 500 nebo Ferrari FXX Frank Stephenson.

Bultaco Albero v číslech

  • motor: elektromotor v zadním náboji 2 kW
  • baterie: Li-ion 1,3 kWh
  • napětí: 48 V
  • hmotnost: 42 kg
  • převodovka: přední planetová v náboji, zadní desetikolečko
  • brzdy: hydraulické, kotoučové Magura
  • kola: 24"
  • cena: cca 6 tisíc eur
    (154 tisíc korun)

To ale samozřejmě odporuje definici elektrokola, a tím pádem s tímto strojem není možné jezdit po silnici. Proto nyní přichází homologovaný model Albero.

Ten na rozdíl od Brinca necílí primárně do terénu, ale hlavně do města a jeho okolí. Rám, baterie i pohon je stejný, liší se koly, řídítky a samozřejmě doplňky nezbytnými pro homologaci. 

O pohon se stará elektromotor v zadním kole o výkonu 2 kW. K jeho napájení slouží battery pack sestavený z Li-ion článků řízený vlastním systémem, který dohlíží na správné nabíjení a vybíjení baterie. Napětí baterie je 48 V. Kromě elektrického pohonu je tu 2 x 10 převodů. Hodně zajímavá je přední převodovka umístěná uvnitř rámu, která se přepíná nohou stiskem tlačítka uprostřed předního talíře.

Rám je svařený z plechových profilů a vyniká vysokou tuhostí ve všech jízdních režimech. Baterii z něj lze v případě potřeby během pár vteřin sundat a vzít nabít třeba do bytu. Celý stroj váží jen 42 kg. Podvozek tvoří upside down přední teleskopická vidlice a zadní centrální jednotka. Obojí z horského kola. Na silniční verzi samozřejmě nechybí ani blatník, přední světlomet s denním svícením a stojan. Albero je obuté do širokých silničních pneumatik Schwalbe.

Vody se nebojí

V Malaze prší všeho všudy asi týden v roce, což znamená, že náš celý testovací den skrápěl město vytrvalý hustý déšť. Dostávám svoje kolo, k němu gumový náramek s čipem a můžeme vyrazit. Náramek stačí přiložit k palubní desce a Bultaco ožívá. Na přístrojovce můžete zvolit jeden ze tří jízdních režimů s maximálním, středním a úsporným výkonem, který se hodí, především když vám dochází baterie. Jinak najdete na jednoduchém displeji aktuální rychlost, nájezd a stav baterie.

Pneumatiky Schwalbe jsou dost široké a mají dobrou přilnavost i na vodě.
Že jde o motorku poznáte hlavně zezadu, kde se odhalí poznávací značka.

Na řídítkách najdete jinak jen plynovou rukojeť s tlačítkem odpojení pohonu a tlačítko ovládající tempomat, kdy motorka drží nastavenou rychlost. Ale teď už na silnici. Na ovládání je potřeba si nejdříve trochu zvyknout. Oproti motorce jsou tu navíc pedály, oproti elektrokolu zase plynová rukojeť. Pokud nechcete moc šlapat, v podstatě stačí používat jen plyn, motor o výkonu 2 kW má dost síly, aby se Bultaco rozjelo na maximální rychlost okolo 50 km/hod. 

Hybridní pohon: elektřině pomohou vaše svaly

Když si ale občas přišlápnete, akcelerace je daleko mohutnější a hlavně akční rádius baterie je mnohem vyšší. Šlapání také nebylo od věci v prudkých kopcích, kde už motor ztrácel dech. Hraní si s kombinací elektrického pohonu, šlapání a přehazovačky dělá jízdu po městě mnohem zábavnější, než když jezdíte třeba na skútru stejné kategorie.

Podvozek bez problémů zvládá i větší rychlosti, než na které je Albero homologováno a v zatáčkách i na nerovnostech je znát, že má ještě velké rezervy. Nezapře se ani offroadový původ Bultaca, kdy příčné prahy nebo obrubníky můžete přejíždět v plné rychlosti. Problém není ani lehčí terén, kde vás limitují hlavně relativně hladké pneumatiky. 

Bultaco přestavělo terénní speciál na stylový stroj do města, který budí...

Podvozek je nastavitelný a nastavení opravdu funguje, stačí jedno kliknutí a hned je znát změna, zejména na zadním tlumiči je to opravdu cítit a rozdíl mezi tvrdým a měkkým nastavením je diametrální.

K rychlé jízdě samozřejmě patří i bezpečné brzdění. Bultaco je osazeno hydraulickými čtyřpístkovými brzdami Magura. Ty jsou dostatečně dimenzované a zvládnou zpomalit z jakékoliv rychlosti. Výborně se navíc dávkují a i na mokré silnici bylo brzdění vždy pod kontrolou. Svůj podíl na tom mají i gumy, které se na vodě chovají předvídatelně a při troše opatrnosti si můžete dovolit celkem svižnou jízdu. Pokud jezdíte na kole, musíte si jen zvyknout na to, že pravou rukou ovládáte přední brzdu.

Fotogalerie

Bultaco Albero v sobě kombinuje výhody elektrokola a motorky asi tím nejzajímavějším a hlavně nejzábavnějším způsobem. Má dost výkonu, aby na křižovatce ujelo autům, kvalitní podvozek i brzdy a nízkou hmotnost, díky které ho můžete vynést třeba do bytu, kde navíc nebude smrdět. Náklady na provoz jsou pak v podstatě zanedbatelné. 

Nezapomeňte ale že jde pořád o motorku, takže potřebujete minimálně řidičský průkaz AM, řídit ho lze ale i s „béčkem“ na osobní auto. Cena novinky ještě není stanovena, ale pohybovat by se měla pod 6 tisíc eur (asi 150 tisíc korun). Není to málo, ale kvalitní zpracování, špičkové komponenty a hlavně zábava v sedle za to rozhodně stojí.

Autoři:



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

Nová Kia Ceed odhalena. Přišla o apostrof, dostala moderní techniku

Třetí generace Kie Ceed se představuje

Třetí generace Ceedu se veřejnosti oficiálně představí začátkem března na autosalonu v Ženevě. Auto stojící na zcela...

Další z rubriky

Zbrojař Janeček se narodil před 140 lety, Jawu založil náhodou

Jawa 350

Průmyslník a konstruktér František Janeček, který se narodil před 23. ledna 1878, se proslavil jako zakladatel firmy...

Šéf českého týmu MRG na Dakaru: oslovují nás závodníci i výrobci

Ervín Krajčovič

Čtyřicátý ročník slavné Rally Dakar je minulostí, českým týmem s největším počtem startujících strojů byla modrobílá...

Fotografem na Dakaru: marný boj s prachem a hledání internetu

Dakar fotografa a novináře

Dva týdny s minimem spánku, jedno teplé jídlo někdy před půlnocí a pak studená sprcha. Na tu správnou fotku čekáte pod...

Najdete na iDNES.cz